در صورت عدم وجود توافق برجام، ایران از چه کشورهایی می تواند خودرو وارد کند؟


به گزارش سلام نو، با نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو، شرایط این آیین نامه نیز از سوی سخنگوی وزیر صمت اعلام شد. به نظر می رسد یکی از مهم ترین شرایط واردات خودرو با سقف 20 هزار دلار است که باید برای سه دهک جامعه کم درآمد وارد شود. بر اساس اظهارات قالیباف، مذاکراتی با خودروسازانی مانند تویوتا ژاپن و همچنین خودروسازان آلمانی، چینی و هندی برای واردات خودرو انجام شده است. صحبت هایی در مورد واردات خودرو از روسیه شد.

اما دو سوال مهم در مورد کشور مبدا واردات وجود دارد، اول اینکه آیا تحریم ها به ما اجازه واردات خودرو از کشورهای اروپایی و ژاپن را می دهد یا خیر؟ دوم اینکه اگر ایران مجبور شود از هند و روسیه خودرو وارد کند، کیفیت این خودروها چگونه است؟

اما در رابطه با واردات خودرو از کشورهای مذکور نکات قابل تاملی در زمینه واردات وجود دارد. در رابطه با روسیه باید در نظر داشت که صنعت خودروسازی این کشور از ابتدای جنگ با اوکراین توسط اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم شده است. در چنین شرایطی به نظر می رسد صنعت خودرو روسیه نیاز به کمک دارد.

در خصوص خودروهای هندی نیز چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد که خودروهایی در هند تولید می شود که به دلیل ایمنی بسیار پایین حتی در بسیاری از کشورها اجازه تردد ندارند. در چنین شرایطی باید دید واردات خودرو از کشورهای دیگر چگونه خواهد بود؟

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو به تجارت نیوز گفت: صنعت خودروسازی روسیه شباهت زیادی به خودروسازی ما دارد. یعنی تولید خودرو ضرر دارد، شرکت ها انرژی مازاد دارند و خودروها کیفیت بالایی ندارند. بنابراین ما نمی توانیم خودروی خاصی را از این کشور وارد کنیم. مگر اینکه سراغ پروژه تولید مشترک خودرو برویم که فقط به افزایش تیراژ خودروها کمک کند نه افزایش کیفیت.

بیشتر بخوانید  سوالات امتحان نهایی ریاضی «۷ خرداد ۱۴۰۲» لو رفت + دانلود

در صورت عدم تحقق برجام، ایران از چه کشورهایی می تواند خودرو وارد کند؟

وی افزود: در حال حاضر و در این شرایط تحریم تنها کشوری که روابط سیاسی خوبی با ما دارد و می توانیم از آنجا خودرو وارد کنیم چین است. در مورد کشورهایی مانند ژاپن، آلمان و کره، همه چیز به نتیجه مذاکرات برجام بستگی دارد. اگر برجام محقق نشود، این کشورها و همچنین کشورهای اروپایی به دلیل روابط نزدیک خود با آمریکا، حاضر به واردات خودرو به ایران نخواهند بود. حتی بسیاری از شرکت های چینی سهامداران آمریکایی دارند و دست آنها برای همکاری با ما بسته است.

محدودیت در تجارت جهانی بی معنی است

یکی دیگر از الزامات ذکر شده در آیین نامه واردات خودرو، واردات خودرو با سقف 20 هزار دلار است. یعنی چیزی حدود 530 میلیون تومان.

مصطفوی با تاکید بر اینکه محدودیت در تجارت جهانی چندان منطقی نیست، گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور ثبات ندارد و وابسته به دلار و نوسانات آن است، نباید برای واردات محدودیت قائل شویم. در واقع نباید در مسائل اقتصادی دخالت زیادی کرد. چون خاصیت اقتصاد و بازار این است که خودش را تنظیم می کند.

وی افزود: متاسفانه ما در اقتصاد و سیاست های صنعتی و تجاری خود سیاست های کوتاه مدت انجام می دهیم. اگر به همین منوال پیش برویم جز انحصار و رانت در صنعت خودرو اتفاقی نمی افتد. تا زمانی که فساد را از صنعت خودرو حذف نکنیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که با واردات می‌توانیم صنعت را رقابتی کنیم و قیمت‌ها را پایین بیاوریم.

دیدگاهتان را بنویسید