مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

در توصیف “نزدیک” – ایسنا

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



ایسنا / خراسان رضوی دکتر محمد گریب در سال 1288 در تهران و در خانواده های مذهبی به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان سیروس و تحصیلات متوسطه را در آکادمی هنرهای زیبا به پایان رساند. در سال 1306 ، وی در میان اولین گروه دانشجویان ایرانی بود که برای ادامه تحصیل در پزشکی به فرانسه رفت. در پایان اولین سال حضور در رن فرانسه ، به او آزمایشگاه آناتومی اعطا شد. و در سال 1314 اولین ایرانی بود که در آزمون ورودی کارآموزی در بیمارستان پاریس قبول شد.

سازمان نظام پزشکی مشهد به مناسبت سالروز تولد این پزشک متخصص اطفال و با حضور چند تن از دانشجویان وی که اکنون هرکدام بعنوان متخصص پزشکی به بیماران خدمت می کنند مراسمی را برگزار و خاطرات خود را از این استاد بزرگوار بیان کرد.

در این مراسم پروفسور مهدی بلالی مود ، پدر سم شناسی ایران و از دانشجویان دکتر گریب با بیان خاطره ای از این استاد بزرگوار گفت: “من برای اولین جلسه در اطفال در خدمت گریب بودم.” وی گفت: “کودکان را برای کودکان و نسل بعدی خود بیاموزید.” شما باید بتوانید کودکان را معالجه کنید ، مخصوصاً برای آموزش فوریت های پزشکی به کودکان ، زیرا ما فرصت زیادی برای اعزام کودکان نداریم. “اگر به دلیل هر یک از آنها در زمینه اطفال تحصیل نمی کنید ، برای یک امتحان خوب مطالعه کنید زیرا با یک امتحان دشوار روبرو هستید.”

وی با اشاره به شخصیت والای دکتر گاریب گفت: دکتر گریب بسیار سخاوتمند و مهربان بود ، بنابراین من بسیار شنیدم که آنها منبع کار خوبی هستند ، آنها حتی برای یکی از همکاران بی بضاعت خانه ای خریداری کردند و یک دستور دقیق که به کسی نگویند این خانه نیز به همین نام آقا نامگذاری شد و اکنون این رقم چندین میلیارد تن بود. تنها دلیل آن نیاز مالی این همکار بود که بدیهی است توانایی پرداخت اجاره بها را ندارد و وقتی معلمش در آنجا بود و از ماجرا مطلع شد ، حکم تخلیه را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید  فرود هواپیما‌های ایرانی برای جام جهانی در قطر تقریبا رایگان است

بلالی ادامه داد: “بیشتر اساتید قدیمی ، به ویژه در دوره بالینی ، قبل از هر چیز اخلاق را به ما می آموزند.” ما دوره اخلاق پزشکی نداشتیم ، اما در آن زمان بیشتر پزشکان پزشک اخلاقی و وفادار به بقراط بودند.

دکتر سید محمد هادی امیریان ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، که از دانشجویان دکتر گریب بود ، آن را افسانه ای از علم و اخلاق خواند و گفت: را ساخته شد. من با بچه های خانه ها در ارتباط بودم و شعار علم بهتر از ثروت است. بحث کردیم من معلمی داشتم که آنقدر به من انگیزه و تشویق می داد که به این باور رسیدم که علم از ثروت بهتر است. سالها بعد ، وقتی دانشجوی پزشکی شدم ، یک استاد نزدیک ایمان من را در من تقویت کرد. او نمونه ای از علم و اخلاق بود. پزشکان هنرمند بسیار نزدیک و در خوشنویسی ماهر بودند. آنها بیشتر قرآن کریم را به خاطر داشتند. آنها استادان بزرگ ادبیات بودند. کلاسها بلافاصله حکایات و اشعار بسیاری از کلیله و دمنه ، گلستان و بوستان سعدی و دیوان حافظ را نقل کردند ، اما افسوس که عمر طولانی نداشتند.

دکتر علیرضا مدرسی ، متخصص خون در کودکان و از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یکی دیگر از دانشجویان دکتر گریب گفت: “یادم می آید یک بار بیمار سه ساله ای را که درد داشت معاینه کردم. من شکم او را لمس کردم کودک یتیم بود و تحمل معاینه را نداشت. دکتر با ناراحتی گفت: “تا زمانی که لباس های خود را نشویید ، آنطور به شکم کودک خود می چسبید.” از آنجا یاد گرفتم که بیمار خود را به عنوان فرزند خود بشناسم و هنگام معاینه کودکان بسیار مراقب باشم.

بیشتر بخوانید  پروانه کسب‌های کاغذی در صورت نداشتن شناسه یکتا‌ باطل می شوند

وی ادامه داد: پزشکان بسیار سرگرم کننده بودند و از شوخی برای آموزش استفاده می کردند و این تأثیر زیادی در ما داشت و انگیزه زیادی برای آموزش به ما می داد.

دکتر عسگر خاتمی ، معاون آموزش ، فناوری و نظارت بر سازمان نظام پزشکی مشهد ، با اشاره به اینکه بزرگان عرصه پزشکی ایران افراد زیادی هستند اما تکراری نیستند ، اظهار داشت: وی گفت: خداوند در هر انسانی اثری از خصوصیات خود برجای گذاشته است. کودکی در میان رنجهای مردم ایران و در سالهای قحطی و بیماری بزرگ شد و دانشجوی آکادمی هنرهای زیبا شد ، در فرانسه پزشکی خواند و هر کجا که می رفت بازگشت و درخشید. وی از دانشگاه تهران مدال دانش ، مدال برتری در فرهنگ از ایران و از لژیون اهدا کننده از فرانسه مدال کسب کرد که بالاترین نشان افتخاری این کشور است.

خاتمی ادامه داد: افسانه آسانی وجود ندارد. اسطوره اتحاد و همبستگی را ایجاد می کند و راه پیشرفت را تعیین می کند. به همین دلیل است که علمی بنام اسطوره و اسطوره پدیدار شد؛ زیرا اسطوره های واقعی راه را هموار و همبستگی را به ما می آموزند.

وی هنر را بهترین راه برای معرفی اسطوره ها می داند و می گوید: “نقاشی یکی از عالی ترین هنرهاست و معرفی اسطوره ها از این طریق هم م effectiveثر و هم ماندگار است.”

همچنین مسعود زحمتکش ، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در مشهد ، پزشکی و هنر را ضروری می داند و می گوید: “پزشک هنرمندی است که هنر او درمانی است.

بیشتر بخوانید  تعطیلی مدارس تبریز فردا چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ – ایران چطور

وی با اشاره به خصوصیات برجسته اخلاقی دکتر گریب گفت: “این استاد بزرگوار و اساتید بزرگی مانند وی الگوی جامعه پزشکی هستند و وظیفه ماست که نام و یاد آنها را گرامی بداریم.”

باید بگویم دکتر محمد گریب یکی از اولین متخصصان اطفال و بنیانگذار طب نوین کودکان در ایران بود. وی همچنین یکی از بنیانگذاران اولین بیمارستان تخصصی کودکان در ایران – مرکز پزشکی کودکان تهران – بود که هنوز پابرجاست.

همچنین در پایان این مراسم ، عکسی از چهره دکتر محمد گریب توسط هنرمند مهدی امید هدی به سازمان نظام پزشکی مشهد اهدا شد.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *