در این شرایط خطرناک چه باید کرد؟


در این شرایط خطرناک چه باید کرد؟
کمک های اولیه آنقدر مهم است که شاید بهتر باشد آن را در مدارس اجباری کنیم! به جرات می توان گفت که اکثر افراد جامعه ما اطلاعات کامل و دقیقی در این مورد ندارند.

در این شرایط خطرناک چه باید کرد؟

در اینجا برخی از موارد اضطراری رایج آورده شده است. البته فراموش نکنید که قبل از هر اقدامی با آمبولانس تماس بگیرید. خدمات اضطراری بهترین راهنما برای شماست.

به همین دلیل به سراغ دکتر محمد امین زارع، متخصص فوریت های پزشکی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا توضیحاتی در مورد فوریت های پزشکی به شما ارائه دهد.
با مواقع اضطراری چه کنیم؟
احتمالاً جعبه کمک های اولیه را دیده اید و حتی ممکن است یک جعبه کمک های اولیه در خانه داشته باشید، اما چند بار از آن استفاده می کنید؟ آیا می دانید چگونه از این جعبه و محتویات آن استفاده کنید؟ آیا می دانید هر یک از محتویات این جعبه برای چیست؟

مصاحبه اصلی گروه سلامت خانواده، مصاحبه با دکتر محمد امین زارع، متخصص فوریت های پزشکی می باشد که به طور جامع وقایع و اتفاقاتی که ممکن است برای شما و اعضای خانواده شما رخ دهد و نیاز به مراقبت فوری دارند را توضیح دهد.

در این مقاله می توانید بدانید که بهترین کار در صورت برق گرفتگی، تصادف با شکستگی، بریدگی و سوختگی در خانه چیست و چگونه می توانید به چنین مصدومی کمک کنید. به نظر من همه اعضای خانواده باید این مقاله را بخوانند و نکات آن را به خاطر بسپارند.

هنگامی که زخم به شدت خونریزی می کند
در صورت ایجاد زخم و بریدگی، بهتر است فشار مستقیم و مداوم به زخم وارد شود. متأسفانه اکثر افراد وقتی به زخم فشار می آورند، بعد از مدتی فکر می کنند که باید فشار را قطع کنند و ببینند چه اتفاقی برای زخم افتاده است و این باعث می شود که خونریزی دوباره جاری شود. بنابراین لازم است حداقل 5 دقیقه به زخم فشار ثابتی وارد شود. اگر بتوانید به صورت دستی فشار وارد کنید بهتر است.

معمولاً در این فاصله لخته تشکیل می شود و خون منعقد می شود. در نتیجه تا حد زیادی از خونریزی جلوگیری می شود. برای این کار می توانید از یک پارچه تمیز یا گاز استریل استفاده کنید. در صورت امکان پانسمان، می توان چند گاز استریل را روی زخم خونریزی قرار داد، آن را بسته و دوباره با دست روی گاز فشار داد.

به یاد داشته باشید که اگر همه بانداژها خونریزی کردند، باید آنها را با گازهای جدید بپوشید. هرگز باند قبلی را از روی زخم جدا نکنید. در چنین حالتی فرد 2 نوبت می شود. بهتر است فشار را به صورت دستی اعمال کنید و در صورت امکان محل برش را بالاتر از سطح قلب نگه دارید تا فشار خون در آن ناحیه کاهش یابد و خود به خود خونریزی را کنترل کنید.
یک وقتی عضو قطع می شود
در مورد قطع عضو، مثلاً انگشت یا قسمتی از آن، «عصر طلایی» و «محل قطع عضو» اهمیت زیادی دارد. هر چه اندام‌ها به بدن نزدیک‌تر باشند، مثلاً اگر پا از ران قطع شود، زمان طلایی تا قطع یک انگشت کوتاه‌تر می‌شود. انگشت را می توان تا 24 ساعت بعد پیوند زد. البته اگه خراب نباشه

بیشتر بخوانید  آشنایی با ماده مخدر جوینت ( ماده توهم زای ماری جوانا ) و عوارض مصرف آن

اعضای قطع شده را هرگز نباید در آب یا موارد مشابه غوطه ور کرد و هرگز نباید بدون تهویه مطبوع در نایلون پیچیده شود. این اعمال خود باعث آسیب بافتی می شوند. توصیه می شود یک سطل یخ درست کنید، اندام قطع شده را بشویید، خشک کنید و در گاز نسبتا مرطوب بپیچید.

سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی باز روی یخ قرار دهید و در حین انتقال بیمار به مرکز بهداشتی منتقل کنید. برای جلوگیری از نفوذ آب، عضو قطع شده نباید در تماس مستقیم با یخ باشد. اگر مجبورید قسمت بالای کیسه را ببندید، حتما مقداری هوا در آن بگذارید.
● وقتی میخ در دست شما گیر می کند
اگر بدنی که وارد بدن شده برنده نباشد و به راحتی خارج شود و در استخوان و نزدیک مچ نباشد، یک بار می توان آن را خارج کرد; در غیر این صورت، بهتر است به آن دست نزنید. به عنوان مثال، اگر چاقو یا جسم زاویه دار مانند قلاب ماهیگیری در بدن فرو می رود، به هیچ وجه نباید آن را لمس کرد زیرا می تواند باعث آسیب بیشتر بافتی در خروجی شود.

در هر صورت توصیه می شود جسم خارجی دستکاری نشود و فرد در اسرع وقت به مراکز درمانی منتقل شود. اگر بتوانید سریع به مرکز پزشکی بروید، لازم نیست کار خاصی انجام دهید یا گاز استریل را دور بدن فرو رفته بپیچید. به عنوان مثال، یک چاقو هم در جاده و هم در راه بازگشت می تواند ترک بخورد.

اگر بخواهید اطراف این چاقو را گاز بگیرید، حرکت این دستکاری باعث افزایش آسیب می شود. استفاده از گاز در مواردی که در اطراف بدن غوطه ور خونریزی وجود دارد توصیه می شود. برای کنترل خونریزی، می توانید به جای اینکه گاز را به دور بدن خود بپیچید، اطراف آن گاز قرار داده و فشار دهید.
● وقتی صحبت از “برق” می شود
مهمترین اصل در کمک به بیمار برقی قطع برق است. هرگز توصیه نمی شود قبل از قطع برق، بیمار را لمس کنید. ابتدا باید برق را از فیوز یا نزدیک آن جدا کنید. اگر نمی توانید آن را برش دهید باید حتما کفش های عایق بپوشید و مراقب باشید روی محیط مرطوب پا نگذارید.

سپس می توانید از یک وسیله عایق مانند یک تکه چوب خشک استفاده کنید تا فرد را از جریان برق جدا کنید، اما اگر فشار الکتریکی قوی باشد، چوب نیز می تواند رسانا شود! در چنین مواقعی توصیه می شود تا زمانی که پرسنل مجرب حاضر نشده اند به او دست نزنید زیرا نه تنها او را نجات نمی دهید، بلکه شما را نیز برق می اندازد.
در این موارد، آمبولانس مطمئناً خدمات تخصصی بیشتری نسبت به شما ارائه خواهد داد که شما بخواهید بیمار را به مرکز درمانی ببرید. همیشه توصیه می شود که با خدمات اورژانس تماس بگیرید. حتی اگر خودتان بخواهید بیمار را به بیمارستان ببرید. در بسیاری از موارد، اورژانس توصیه می کند که بیمار را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی ببرید.

بیشتر بخوانید  بدترین غذاها برای یبوست / برای یبوست کدام غذا را نخوریم

اما در مورد برق گرفتگی ضرب المثلی وجود دارد که بیمار یا در دم فوت می کند و یا مشکل خاصی برای او پیش نمی آید. بیمار نجات یافته باید برای نظارت و درمان سوختگی ها و اختلالات احتمالی الکترولیتی به یک موسسه پزشکی منتقل شود.

اغلب مشکل خود شوک الکتریکی نیست، بلکه عوارض جانبی آن است. به عنوان مثال، ممکن است فردی در حین برق گرفتگی به گوشه ای پرتاب شود و مهره های گردن او آسیب ببیند. در چنین شرایطی اگر بیمار را غیرحرفه ای جابه جا کنید آسیب بیشتری به بدن او وارد می کنید. بنابراین توصیه می شود حداقل با مرکز اورژانس تماس بگیرید.
● هنگامی که جسمی وارد چشم می شود
اگر جسم در چشم فرو رفت، هرگز نباید آن را لمس کرد. چشم نسبت به جاهای دیگر حساس تر است. حتی فقط پلک زدن می تواند باعث حرکت بدن شود و برداشتن آن را دشوار کند. اغلب مشاهده می شود که فردی سوزن را از چشم خارج می کند و تکه ای شکسته از سوزن در داخل چشم باقی می ماند. این کار را سخت تر می کند.
● وقتی به شکستگی مشکوک هستید
اگر آسیب جدی دیده اید و خطر شکستگی وجود دارد، بدانید که کمک های اولیه در زمان شکستگی بستگی به علت شکستگی دارد. گاهی اوقات با افتادن، برخورد با تکه چوب، بازی یا افتادن روی یک جسم سنگین، اندام آنها می شکند. در چنین مواردی ضربه مستقیماً به بازو یا پا وارد می شود. در این صورت می توانید بیمار را تکان داده و به نزدیکترین کلینیک یا بیمارستان ببرید. توصیه می شود در حین حرکت، اندام آسیب دیده بلندتر و تا حد امکان بی حرکت باشد.
اگر شکل اندام تغییر کرده است باید به همان شکل به مرکز بهداشت منتقل شود، یعنی به هیچ وجه نباید اندام را اصلاح کرد، زیرا باعث آسیب به عروق می شود.
فقط متخصصان می توانند این کار را انجام دهند. دوبلوری هم یک کار نسبتا تخصصی است و مردم عادی نباید این کار را انجام دهند. گاهی اوقات شکستگی ها نتیجه تصادف یا چیزی شبیه به آن است. در چنین مواردی هرگز توصیه نمی شود که فرد را حرکت دهید، زیرا ممکن است همزمان با شکستگی، سایر اندام ها نیز آسیب ببینند.
● وقتی دل درد می کند
یکی از شایع ترین مشکلات درد قلب، تاخیر در انتقال بیمار به مراکز درمانی است. درد قفسه سینه را هرگز نباید دست کم گرفت. به محض احساس درد در ناحیه قفسه سینه، دست چپ، شکم و … فرد باید به مراکز درمانی مراجعه کند تا تحت نظر باشد و مراقبت های لازم از او انجام شود.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض قرص سلکوکسیب (celecoxib)

در حین جابجایی از خانه به مرکز بهداشت لازم نیست کار خاصی انجام دهید. فقط باید بیمار را سریعتر به مرکز درمانی برسانید. اگر فکر می کنید که آمبولانس سریعتر می رسد یا اگر بیمار بیمار است و مرکز درمانی دور است، باز هم بهتر است او را با ماشین حمل کنید زیرا آمبولانس می تواند در حین انتقال خدمات ارائه دهد، اما اگر مرکز درمانی خیلی نزدیک باشد و انتقال امکان پذیر است. بسیار سریع در دسترس است، شما می توانید بیمار را با ماشین حمل کنید.

البته استفاده از عبارت «سکته مغزی» برای تمام دردهای قلبی صحیح نیست. تشخیص سکته مغزی به عهده پزشکان بیمارستان است. اصطلاح «سکته مغزی» معمولاً برای افرادی که یک طرف بدنشان فلج است استفاده می شود.

اصطلاح حمله قلبی برای افرادی که از درد قفسه سینه، تنگی نفس و سایر علائم سکته رنج می برند نیز استفاده می شود. افراد عادی به دلیل علائم بیمار نمی توانند از سکته مغزی مطمئن باشند. در این موارد توصیه می شود ابتدا با شماره اورژانس تماس بگیرید. به این ترتیب متخصصان اورژانس حداقل چند سوال از شما می پرسند و بر اساس پاسخ شما توصیه های مفیدی را به شما می دهند و در صورت نیاز شما را به محل مورد نظر برای انتقال بیمار راهنمایی می کنند. بنابراین، قبل از هر کاری، با آمبولانس 115 یا آمبولانس در پیش بیمارستان تماس بگیرید.
● وقتی دندان می شکند
اگر دندان شما شکست، آن را بشویید و در ظرف حاوی شیر یا سالین قرار دهید. در صورت امکان آن را زیر زبان خود نگه دارید و بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان ماده ای به شکل سیمان دارند که با آن دندان به موقعیت اصلی خود چسبانده می شود.

برخی از افراد فکر می کنند که دندان باید در جای اصلی قرار گیرد و سپس به دندانپزشک مراجعه کنند، در حالی که اگر دندان را در جای اصلی قرار دهید ممکن است دوباره بیفتد. این کار مخصوصاً زمانی توصیه می شود که دندان ریشه دار باشد و به راحتی می توانید آن را در جای خود قرار دهید.

به طور کلی، نگه داشتن دندان ها در دهان به ویژه برای کودکان خطرناک است، زیرا آنها می توانند ناخودآگاه وارد مجاری تنفسی خود شوند. بهتر است دندانپزشکی را بین بیمارستان و دندانپزشک انتخاب کنید زیرا بیمارستان مواد لازم برای چسباندن دندان که تخصص دندانپزشکان است را ندارد.
منبع: مجله سیب سبز


دیدگاهتان را بنویسید