دریاچه چیتگر خشک می شود؟



به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، مدیرعامل یک شرکت ساختمانی از کارکنان شهرداری تهران درباره بوی نامطبوع اطراف دریاچه خلیج فارس (چیتگر) گفت: این موضوع ربطی به دریاچه شهید ندارد. مجتمع خلیج فارس و حوزه آبی آن. بوی نامطبوع اطراف دریاچه ناشی از تالاب ایجاد شده توسط فاضلاب رها شده از برج های اطراف شمال دریاچه است.

در سال 1392 دریاچه ای در غرب تهران ساخته شد که با اگرها و اگرهای زیادی مواجه بود. دریاچه مصنوعی در کنار برج های مرتفع به وسعت 130 هکتار، نحوه تامین و نگهداری آب را به مشکل بسیاری از کارشناسان محیط زیست تبدیل کرده است. از طرفی قرار بود این مجموعه به یکی از بزرگترین مجموعه های تفریحی تهران تبدیل شود که همه شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند. اکنون پس از گذشت نزدیک به یک دهه از ساخت این دریاچه و مجموعه های اطراف آن، مزایا و معایب آن آشکار شده و در عین حال در بین شهروندان به عنوان قطب گردشگری تهران شناخته می شود.

یکی از مشکلاتی که این روزها ساکنان اطراف این دریاچه و بازدیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند بوی تعفن در نقاط خاصی از آن است و همواره این نگرانی وجود دارد که با ادامه بحران خشکسالی این دریاچه خشک شود و باعث آلودگی محیط زیست شود. با توجه به این دو و چند سوال دیگر، خطاب به مدیرکل یک شرکت ساختمانی کارکنان شهرداری تهران؛ شخصی که با هماهنگی سایر نهادها و شهرداری منطقه 22 مسئولیت نگهداری این مجموعه را بر عهده دارد. فریدون رضوی کیا به تشریح موضوعات مهمی چون نگهداری مجتمع، لایروبی دریاچه، تامین و کیفیت آب، وجود سکوهای سرمایه گذاری و نحوه ارائه خدمات دیگر به ساکنین پرداخت که در ادامه می خوانید:

خشکسالی های اخیر بسیاری از رودخانه ها و دریاچه های کشور را تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که دریاچه چیتگر با این بحران مواجه نشود، چه اقداماتی انجام شده است؟

آب دریاچه شهید خلیج فارس (چیتگر) از رودخانه کن تامین می شود. بر اساس توافق شهرداری تهران و شرکت آب منطقه ای استان تهران، از زمان احداث دریاچه شهدا در خلیج فارس، پنج میلیون مترمکعب از 80 میلیون مترمکعب دبی سالانه رودخانه کن به این منطقه اختصاص یافته است. شرکت دریاچه مساحت آب مجتمع فرهنگی گردشگری دریاچه شهید در خلیج فارس 130 هکتار و حجم آب آن حدود 7 میلیون متر مکعب برآورد شده است که هر ساله مقدار قابل توجهی از آب دریاچه را تبخیر می کند. به گرمای هوا تبخیر آب در فصل گرم باعث می شود که در آذر یا دی ماه هر سال از طریق سد کن و با استفاده از آب رودخانه کن، آب را به حد مطلوب رسانده، دریاچه شروع به برداشت آب کند و پس از حدودا 2 ماه، آب دریاچه به حد مطلوب می رسد، یعنی. 50/1267 سطح آب آزاد می رسد

بیشتر بخوانید  تصادف وحشتناک دو خودرو با یکدیگر به دلیل انجام حرکات نمایشی در خیابان / فیلم -

پس آب رودخانه کن وارد دریاچه خلیج فارس می شود یا خیر؟

آب رودخانه کن پس از طی یک کانال سرپوشیده به طول 7 کیلومتر و مراحل تصفیه وارد آب انبار دریاچه شهید در خلیج فارس می شود. اگرچه آب منحرف شده از رودخانه کن از کیفیت خوبی برخوردار است، اما قبل از انتقال به مخزن دریاچه، به منظور حفظ آبزیان و سازگاری با اکوسیستم دریاچه، در تصفیه خانه دریاچه خلیج فارس با ظرفیت تصفیه می شود. 400 لیتر در ثانیه و پس از انجام اقدامات فنی وارد دریاچه می شود و این امر باعث شده که آب دریاچه از نظر خصوصیات اکولوژیکی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد و مطابق با استانداردهای جهانی باشد. با توجه به اینکه آب دریاچه در مراحل مختلف استخراج و انتقال تصفیه می شود، از ورود اجسام، ذرات و آلاینده هایی که رسوبات سنگین تشکیل می دهند، جلوگیری می شود.

یکی از سوالات اساسی کارشناسان محیط زیست و شهروندان این است که این دریاچه آخرین بار چه زمانی حفر شده است؟

یعنی از زمان ساخت دریاچه تا کنون محوطه آبی آن به طور کامل کاوش نشده است، اما در سال 1400 دو اسکله غربی و شرقی دریاچه که محل تردد قایق ها و گردشگران بود به طور کامل حفاری شد و زباله ها غرق شده در آب، مانند لاستیک، اتو و غیره. کاملا حذف می شود.

همانطور که اشاره کردید وسعت دریاچه بزرگ است و آب زیادی در فصل گرما تبخیر می شود. آیا این بوی نامطبوع که اهالی از آن شکایت دارند ناشی از دریاچه است؟

بیشتر بخوانید  نان و ماست هم غذای لاکچری شد / هر دبه ماست ۵۰ هزار تومان / عکس -

بوی نامطبوعی که در اطراف دریاچه وجود دارد و صدای اهالی را درآورده، ربطی به مجموعه دریاچه شهید خلیج فارس و حوزه آبی آن ندارد. بوی نامطبوع اطراف دریاچه ناشی از تالاب ایجاد شده توسط فاضلاب رها شده از برج های اطراف شمال دریاچه است که در اطراف نهر و دریچه انتقال آب سطحی نیز احساس می شود. اکنون با پیگیری ها و توافقات شهرداری منطقه 22 و شرکت آبفای تهران، دو تصفیه خانه جدید فاضلاب در منطقه 22 مستقر شده و به زودی ساخته می شود. با ساخت این تصفیه کننده ها این مشکل به طور اساسی حل می شود.

یکی دیگر از گلایه های شهروندان وجود پشه های کوچک است و پرتوهای سفید اطراف دریاچه، این سوال از کجا می آید؟

بر اساس بیانیه سازمان حفظ نباتات کشور، وجود مگس سفید و حشرات به ویژه در غرب تهران ناشی از استفاده نادرست از کودها و سموم شیمیایی برای دفع آفات توت بوده و این مشکلات برطرف شده است. با اقدامات موثر نهادهای ذیصلاح.

در حوالی مجموعه تفریحی روی دریاچه روستای مهربانی به سگ های خیابانی اختصاص دارد، حالا خبری مبنی بر جابجایی این روستا به گوش می رسد، چرا این تصمیم گرفته شد؟

در ضلع جنوبی دریاچه، در سمت دیگر جاده اصلی شهید همدانی، منطقه ای به نام «دهکده مهربانی» برای جمع آوری سگ های خیابانی در نظر گرفته شده است. در هر صورت شهروندان حق دارند در چنین مجموعه ای نگران امنیت خود باشند و یکی از مزاحمت هایی که این سگ ها در این سایت دارند صدای آنهاست که باعث آلودگی صوتی شده است. در واقع این سایت مربوط به سازمان صنعت و تجارت شهرداری منطقه 22 است و با نظارت و همکاری شهردار منطقه 22 باید این سایت به مکان دیگری منتقل شود.

دریاچه خلیج فارس در روزهای عادی و تعطیلات میزبان چند گردشگر است؟

به طور مشخص در نوروز 1401 این مجموعه میزبان بیش از 150 هزار شهروند تهرانی و گردشگر شهری از نقاط مختلف کشور به ویژه شهرها و استان های همجوار بود. همچنین در تابستان به طور متوسط ​​بین 20 تا 25 هزار نفر برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح ​​به دریاچه می آیند که این رقم در پایان هفته به 50 هزار نفر در روز می رسد.

بیشتر بخوانید  لحظه دلهره آور واژگونی یک پل ماشین رو به دلیل اضافه بار ۱۹۸ تنی کامیون‌! + ۴ کشته و ۸ مجروح / فیلم

چگونه در توسعه مجتمع دریاچه خلیج فارس (چیتگر) سرمایه گذاری کنیم؟

هر گونه توسعه و پرکردن جزایر تنب بور و ابوموسی علاوه بر ضرورت همسویی طرح های پیشنهادی با سند بالادستی، نیازمند جذب سرمایه گذار نیز می باشد. به همین منظور پتانسیل های سرمایه گذاری در مجموعه دریاچه به سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های انسانی تهران ارسال و در همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری تهران ارائه شد. از سوی دیگر مدیریت مشارکت ها و توسعه منابع شرکت ساختمانی کارکنان شهرداری تهران نیز آماده دریافت طرح های سرمایه گذاری متقاضیان و پس از ارزیابی آنها بر اساس سند جامع سرمایه گذاری مصوب شورای اسلامی شهر تهران است. ، هماهنگی های لازم را با مقامات بالاتر انجام دهد. ناگفته نماند که فرصت های سرمایه گذاری در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس تنها به جزایر محدود نمی شود، بلکه در حوزه های دیگر به ویژه در حوزه نوآوری شهری و محصولات و خدمات دانش بنیان در حوزه تفریحی، گذران اوقات فراغت نیز وجود دارد. و گردشگری شهری، از طرح های سرمایه گذاری و مشارکت استقبال می کند.

آیا ساعت کاری مجتمع گردشگری دریاچه های خلیج فارس تغییر کرده است یا مانند قبل است؟

ساعت کاری مجموعه از طلوع آفتاب تا نیمه شب می باشد. با توجه به اینکه شهروندان از طلوع آفتاب برای انجام ورزش صبحگاهی وارد دریاچه شهید خلیج فارس می شوند، لازم است همکاران ما در اداره نگهداری از ساعت 12 نسبت به تخلیه مجتمع اقدام و سریعا اقدام به جمع آوری زباله و جارو برای آبیاری فضای سبز نمایند. مجموعه، در واقع گروه های مختلف فنی و خدمات شهری از ساعت 12 شب تا طلوع آفتاب برای نظافت و نگهداری مجموعه فعالیت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید