دریاچه ای به عمق 50 متر در خوزستان


سلام جدید – خدمات گردشگری: شهیون از توابع شهرستان دزفول در 15 کیلومتری شمال شهرستان دزفول واقع شده است. اماکن طبیعی بسیار زیبای شاهیون این منطقه را به یکی از جذاب ترین مناطق شهرستان دزفول از نظر گردشگری تبدیل کرده است. دریاچه شهجون، قلعه شاداب و چال کندی نمونه هایی از نقاط دیدنی منطقه حفاظت شده شهجون هستند.

دریاچه دز یا شهیون یکی از زیباترین دریاچه های ایران و جهان است که در پشت دو کوه شاداب و تنگوان تشکیل شده و جلوه زیبایی به منطقه بخشیده است.

دریاچه ای به عمق 50 متر در خوزستان

دریاچه ای که 50 سال پیش با ساخت سد دز ایجاد شد. این دریاچه شیحون یا دریاچه سد دز نام دارد که یکی از زیباترین دریاچه های دست ساز کشور و مکانی مناسب برای قایق سواری و تفریح ​​است.

شهیون از توابع شهرستان دزفول در 15 کیلومتری شمال شهرستان دزفول واقع شده است. اماکن طبیعی بسیار زیبای شاهیون این منطقه را به یکی از جذاب ترین مناطق شهرستان دزفول از نظر گردشگری تبدیل کرده است. دریاچه شهجون، قلعه شاداب و چال کندی نمونه هایی از نقاط دیدنی منطقه حفاظت شده شهجون هستند.

دریاچه دز یا شهیون یکی از زیباترین دریاچه های ایران و جهان است که در پشت دو کوه شاداب و تنگوان تشکیل شده و جلوه زیبایی به منطقه بخشیده است.

در داخل دریاچه یک سری جزایر کوچک و بزرگ می بینید که چشم نوازی دارند و درختان کنار و بادام کوهی فراوانی روی آن ها وجود دارد. همه اینها باعث شد که دریاچه زیبا به نظر برسد. به این ترتیب جزیره ای بزرگ در وسط دریاچه با مساحتی بیش از 60000 متر مربع منظره زیبایی را ایجاد کرد. درختانی مانند بادام کوهی، بید و بید در این جزیره می رویند و موقعیت خوب جغرافیایی و دشت جزیره شرایط مساعدی را برای احداث مراکز تفریحی و اقامتی و جذب گردشگر به منطقه ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید  امسال 78 میلیون میگوی بچه دیگر در کنارک تولید شده است

دریاچه ای به عمق 50 متر در خوزستان

منطقه ای که دریاچه سد دز در آن قرار دارد از نظر زمین شناسی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. قسمت جنوبی آن از انتهای گلال حیدری در جنوب شروع و تا قلعه شاداب و روستای بیشه بزان ادامه دارد. کنگلومرای بختیاری که حاوی شن های ریز و درشت با سیمان شنی است، این منطقه را پوشانده است. وجود دره های عمیق و دیدنی یکی از ویژگی های ضروری این منطقه است که مناظر زیبایی از خلقت را نمایان می کند. سازند آغاجاری شمال منطقه را تشکیل می دهد. مارن های قرمز همراه با لایه های سیلتی و ماسه سنگ های ریزدانه به طور متناوب این سازند را تشکیل می دهند.

دریاچه دز یا شهیون در شرایط پرآب و کم آب دارای وسعت نسبتاً متفاوتی است، اگرچه وسعت متوسطی در حدود شش هزار هکتار دارد و عمق آن تا 50 متر متغیر است، دمای آب نیز در نقاط مختلف دریاچه متفاوت است. و ماهی آلا رنگین کمان در آنجا زندگی می کند.

ماهی های این دریاچه معمولا ماهی های رودخانه ای هستند اما این ماهی ها در دریاچه نیز وجود دارند و به زندگی در آن عادت دارند. زندگی در دریاچه باعث شده تا ماهی از مواد معدنی دریاچه تغذیه کند و با سایر ماهی ها متفاوت شود.

دریاچه ای به عمق 50 متر در خوزستان

دریاچه شاهیون و رودخانه دز یکی از مهمترین منابع تولید آب شیرین در استان خوزستان به دلیل شرایط و عدم آلودگی و ورود فاضلاب است، بنابراین صید و بهره برداری از ماهیان دریاچه یکی از منابع امرار معاش اهالی است. منطقه

آب این دریاچه از ارتفاعات اراک و الیگودرسا سرچشمه می گیرد و پس از عبور از کوه های زاگرس و دریافت مقدار زیادی آب ریز وارد این دریاچه می شود. رودخانه دز از دو شاخه اصلی به نام های سزار و بختیاری تشکیل شده است. رودخانه سزار از شمالی ترین قسمت منطقه می گذرد و شامل سه شاخه مارباره، تیر و سبزبه است. رودخانه بختیاری یکی دیگر از شاخه های اصلی رودخانه دز است که در 40 کیلومتری محل اتصال سرخاب به رودخانه سزار می پیوندد. رودخانه دز پس از سد دز و عبور از دره ای عمیق بین قلعه شاداب و کوه تنگوان در غرب، وارد دشت خوزستان شده و از شهر دزفول می گذرد. شیده دز) در محل سد کر به رودخانه کارون می پیوندد و ولیکی کارون را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید  خرید توافقی محصولات باغی آسیب دیده در سیل

این سد نقش مهمی در منطقه دارد و حیات آبزیان و پرندگان منطقه به آن بستگی دارد.

دریاچه ای به عمق 50 متر در خوزستان

نحوه دسترسی

این دریاچه در دزفول و در 23 کیلومتری شمال شرقی اندیمشک قرار دارد.

ورزش های آبی: ورزش های آبی مانند قایق رانی، اسکی و … در دریاچه دس دام موجود است.

تور جزیره: شما می توانید با قایق در دریاچه شاهیون به جزایر آن سفر کنید و یک تور جزیره ای منحصر به فرد و متفاوت را تجربه کنید.

تورهای روستایی: اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارند منطقه ای را که به آنجا رفته اند بگردند، به شما پیشنهاد می کنیم از روستاهای گردشگری زیبای نزدیک دریاچه شاهیون دیدن کنید. روستای پامنار شاهیون یکی از این مکان‌هاست که ارزش دیدن را دارد و خاطرات و لحظات شیرین سفر شما را دو چندان می‌کند. علاوه بر این منظره شهیون از این روستا نیز بسیار جذاب و دیدنی است.

ماهیگیری ممنوع: دریاچه سد دز یکی از اکوسیستم های مهم آب شیرین و زیستگاه انواع آبزیان بومی است. هر گونه صید به هر نحو در فصل صید ممنوع است و هرگونه صید در فصول دیگر نیازمند مجوز لازم از سازمان حفاظت محیط زیست است. از اواسط اسفند تا اردیبهشت هر سال به دلیل فصل تکثیر ماهی، صید غیرمجاز در اکوسیستم های آب شیرین نیز ممنوع است.

آنچه در سفر به دریاچه سد دز باید به آن توجه کنید این است که سعی کنید از شنا و شنا در دریاچه شاهیون خودداری کنید. حتی اگر شنا بلد هستید، بهتر است بدون راهنمای محلی در این دریاچه شیرجه نزنید. زیرا در قسمت هایی که به دیواره سد نزدیکتر هستند امکان کشش جریان آب توربین ها بسیار زیاد است و شما را مانند گرداب به داخل می کشد. بهتر است شنا را با فعالیت های دیگری مانند قایق رانی جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید  بالا رفتن آمار مبتلایان و قربانیان نباید عادی شود/فوت حتی یک نفر هم زیاد است

دریاچه ای به عمق 50 متر در خوزستان

در دریاچه شاهیون بمانید

اگر می خواهید شب را در منطقه شاهیون بگذرانید، روستای پامنار بهترین مکان است. این روستا به دریاچه نزدیک است و همچنین دارای اقامتگاهی است که می توانید شب روستا را در آن تجربه کنید و از منظره دریاچه لذت ببرید.

ویلاهایی نیز در پشت سد دز و در محدوده ساحل (ساحل به معنی شنا و ساحل قسمتی از ساحل است که برای شنا و تفریح ​​آماده شده است) دریاچه شهیون ساخته می شود که معمولاً با قایق از طریق دریاچه می رسید. رودخانه . البته جاده خاکی هم هست.

ویلاهای ساحلی رودخانه دز برای کارکنان اداره آب و برق ساخته شد. اما مردم عادی در صورت تمایل می توانند پس از هماهنگی با مسئولان سد و پرداخت مبلغ اجاره ویلا از جاذبه های طبیعی منطقه استفاده کرده و در آن ویلاها اقامت کنند.

علاوه بر این، چادر زدن و گذراندن شب در کنار خود دریاچه بسیار هیجان انگیز و لذت بخش است و خاطرات خوبی را برای شما به ارمغان می آورد.

دریاچه ای به عمق 50 متر در خوزستان

بهترین زمان برای سفر به دریاچه شهیون

از آنجایی که خوزستان استانی گرم است، بهترین زمان برای سفر به دریاچه شهیون اواخر زمستان و اوایل بهار است، بنابراین می توانید علاوه بر تفریح ​​و گشت و گذار در کنار این دریاچه زیبا، از هوای مطبوع و خنک منطقه نیز لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید