مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دریاچه ای به عمق 12 متر در خراسان رضوی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سلام جدید – خدمات گردشگری: دریاچه بزنگان در ارتفاعات کپاداق و در 130 کیلومتری جاده مشهد – سرحوس قرار دارد. مساحت این دریاچه آب شیرین حدود 80 هکتار است. دریاچه بزگان که یکی از مکان های معروف سرخس است، تنها آبگیر طبیعی استان خراسان است. این دریاچه حدود هشتاد هکتار وسعت و حداکثر عمق آن دوازده و حداقل نه متر است و در جنوب رشته کوه هزارمسجد و در فاصله حدود صد کیلومتری جاده مشهد به سمت سرحس قرار دارد. . . آب این دریاچه از باران های سالانه و چشمه های کوچک حاشیه و کف دریاچه تامین می شود و تاکنون 33 گونه جلبک فیتوپلانکتون در دریاچه بزگان شناسایی شده است.

دریاچه ای به عمق 12 متر در خراسان رضوی

دریاچه بزنگان دارای ویژگی های خاصی بوده و از اهمیت علمی و پژوهشی بالایی برخوردار است که هر ساله در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان آبزی و مهاجران آبی است. سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و استفاده منطقی از این پدیده طبیعی و حفظ اصالت تعادل اکولوژیکی آن برنامه ریزی می کند و در آینده نزدیک به یکی از مراکز مهم علمی تحقیقاتی و تفرجگاه ها تبدیل خواهد شد.

این منطقه دارای آب و هوای گرمسیری است و دمای هوا در تابستان بالای 30 درجه و سطح آب دریاچه تا 24 درجه سانتیگراد اندازه گیری می شود.

ویژگی های حیوانات

طبق یکی از مطالعات، در مجموع 65 گونه متعلق به سه گروه فیتوپلانکتون شناسایی شد که 10 گونه سیانوفیس، 18 گونه کلروفیس و 37 گونه باسیلاریوفیس بودند.

دریاچه ای به عمق 12 متر در خراسان رضوی

دریاچه بزنگان دارای ویژگی های خاصی بوده و از اهمیت علمی و پژوهشی بالایی برخوردار است که هر ساله در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان آبزی و مهاجران آبی است. از بیش از پانصد گونه پرنده بومی ایران، 140 گونه در تالاب بزگان مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید  آیا همسان سازی حقوق بازنشستگان متوقف می‌شود؟ -

دریاچه بزگان زیستگاه ماهی کپور به ویژه کپور (Ciprinus carpio) است و از اواسط دهه 1950 قزل آلای رنگین کمان (Oncorhinchus mikiss) و تعدادی گونه بومی در آن رهاسازی شده است. در ژوئن 2009 حدود ده هزار قطعه ماهی سفید برای اولین بار در این دریاچه رهاسازی شد. گهگاه مسابقات ماهیگیری در این دریاچه با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می شود.

به گفته محققان زمین شناسی، ساختار این دریاچه به دوره دوم و سوم زمین شناسی برمی گردد و در نتیجه فعالیت های تکنولوژیکی و عوامل کوهزایی ایجاد شده است.

دریاچه ای به عمق 12 متر در خراسان رضوی

زندگی گیاهی

در مورد پوشش گیاهی، در دریاچه و سواحل آن می توانید جلبک های قهوه ای، جگر، برنج، کالپورا، باریا، زیره سیاه و همچنین گیاهان یکساله مانند چمن را ببینید. پرندگان موجود در این دریاچه شامل اردک، حواصیل، درنا و آگوتیس هستند.

از نظر شرایط لیمنولوژیکی و اکولوژیکی، شوری آب دریاچه، لایه های حرارتی، رسوب گذاری دوره های گذشته و …. ارزش های مطالعاتی بسیاری را در اختیار محققان قرار داده است.

در گذشته نه چندان دور سطح دریاچه بیش از دو برابر اندازه کنونی بود و رسوبات سنگین قسمت های شمالی را پر کرده و آن را از دریاچه جدا کرده بود که برای بازیابی و بهره وری مناسب نیاز به بازسازی دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *