درگذشت تولیت حرم حضرت عبد العظیم حسنی(ع) تایید شد



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوزآیت الله ریشهری که مدتی در بیمارستان تهران بستری بود، اواخر دوشنبه اول فروردین سال 1401 به وطن بازگشت. مصطفی ایرلو، مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با انتشار توییتی درگذشت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را تایید کرد.

وی در این خصوص در گفت و گو با شفقنا گفت: وی در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد و حوالی نیمه شب دوشنبه اول فروردین 1401 به وطن بازگشت.

به گزارش ایسنا، آیت الله محمد محمد ریشهری در آبان 1327 در شهر ری در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود.

پس از پایان تحصیلات ابتدایی، در سال 1339 وارد حوزه علمیه رژ (مدرسه برهان) شد و در سال 1340 برای ادامه تحصیل تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 – به جز دلایل کوتاه سیاسی – به کوم رفت. او به حوزه های علمیه مشهد و نجف هجرت کرد – برای تحصیل و تدریس در حوزه علمیه کومی.

آیت الله ریشهری دروس عالی را نزد اساتید بزرگی چون آیات عظام: حاج میرزا علی مشکینی، حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی و حاج سید محمد باکر طباطبایی سلطانی تدریس می کرد. از محضر آیات عظام: مرحوم حاج شیخ محمدعلی اراکی و حاج شیخ حسین وحید خراسانی و درس خارج فقه از محضر آیات عظام: حاج میرزا علی مشکینی، حاج شیخ جواد تبریزی، مرحوم، درس خارج اصول نیز استفاده کرد. حاج سید محمدرضا گلپایگان حاجی شیخ مرتضی حائری بهره مند شد.

بیشتر بخوانید  جزئیات بازداشت سارق طلافروشی در چند دقیقه

پس از سالها گذراندن دروس خارج حقوق و اصول، به درجه اجتهاد نائل آمد و اجتهاد او به تصدیق برخی از اساتید برجسته الهیات کومو رسید. «اجتهاد» است، بارها تأیید شده است. وی همچنین توانست از برخی از علما و محدثان بزرگ جهان اسلام از جمله آیت الله حاج آقا رضا بهاءالله اجازه نقل احادیث بگیرد. از دیگر موفقیت های وی می توان به موفقیت در حفظ کل قرآن کریم اشاره کرد.

فعالیت های سیاسی اجتماعی

آیت الله ریشهری از ابتدای نهضت اسلامی به ویژه در 15 خرداد 1342 با اهداف و رویکردهای امام خمینی (ره) آشنا شد. در 29 فروردین 344 توسط ساواک مشهد دستگیر شد. و به زندان محکوم شد. در سال 1345 با امتناع از شرکت در دادگاه تجدیدنظر ساواک به نجف اشرف رفت و در سال 1346 به ایران بازگشت و حدود هجده ماه در حوزه علمیه مشهد به تحصیل پرداخت. در این مدت مجدداً تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و در دادگاه تجدید نظر مجدداً به زندان محکوم شد.

ساواک در سال 1356 آیت الله ری شهری را به دلیل سخنرانی علیه رژیم شاه در حسینیه اصفهان در آبادان از حضور در منبر منع کرد. او همچنین به دلیل سخنرانی علیه رژیم در نهاوند، آبادان، مشهد، هرمزگان و زابل مورد تعقیب ساواک قرار گرفت.

مسئولیت های آیت الله ریشهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی

آیت‌الله ریشهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی پرداخت که عبارتند از:

1. حاکم دادگاه های انقلاب اسلامی

2. رئیس دادگاه انقلاب نظامی

3. وزیر اطلاعات

4. دادستان کشور

بیشتر بخوانید  جشن تولد زهره فکور صبور بر سر مزارش با حضور مردم

5. دادستان دادگاه ویژه کشیشان

6. دبیرکل جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی

7. نگهبان آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام.

8. نماینده مردم استان تهران در مجلس رهبری

9.عضو هیئت اعزامی

10. نماینده مقام معظم رهبری و رئیس حجاج

11. رئیس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث

12. رئیس دانشگاه قرآن و حدیث

13. رئیس مؤسسه تحقیقات قرآن و حدیث


دیدگاهتان را بنویسید