مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درگذشت اولین استاد تاریخ اسلام

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا؛ خشایار محمودآبادی فرزند شادروان استاد سید اصغر محمودآبادی با تایید این خبر به ایسنا گفت: پدرم دو روز پیش بر اثر سکته مغزی در بیمارستان شریعتی اصفهان بستری شد و متاسفانه صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

وی افزود: مراسم ختم پدرم فردا ساعت 10 صبح در قطعه نام آوران باغ رضوان اصفهان برگزار می شود.

پروفسور سید اصغر محمودآبادی در سال 1333 از دانشگاه تربیت مدرس در رشته تاریخ فارغ التحصیل شد و در سال 1338 فوق لیسانس تاریخ و فرهنگ ایران را از دانشگاه شیراز گرفت و برای اولین بار پس از انقلاب فرهنگی وارد تدریس و یادگیری شد. او در مركز تربيت معلم حضرت فاطمه زهرا (س) و سپس تا سال 1341 در مراكز زينب كبري (س)، شهيد رجايي و شهيد باهنر به تدريس تاريخ پرداخت. این استاد فرهیخته در سال 1341 به دانشگاه اصفهان منصوب شد و به تدریس در گروه تاریخ این دانشگاه پرداخت و در سال 1378 دکترای خود را در رشته تاریخ جهان اسلام در دانشگاه اصفهان دریافت کرد.

اولین اثر شادروان تألیف استاد سید اصغر محمودآبادی «دفتر پرینه (تاریخ و فرهنگ ایران)» است که شامل مجموعه مقالاتی از استاد محمودآبادی است که در سال 1359 منتشر شده است، «دیپلماسی هخامنشی» دیگر کتاب این بازنشسته بازنشسته است. توسط استاد دانشگاه اصفهان که به زبان های روسی و انگلیسی نوشته شده بود نیز ترجمه شد. کتاب «امپراتوری ساسانیان در گزارش های تاریخی اسلامی و غربی» اثر دیگری از پروفسور محمودآبادی است که برگرفته از رساله دکتری وی است و کتاب «روند امپراتوری هخامنشی و سیر تحول تاریخ نگاری در یونان باستان» اثر دیگری است. استادی که هدفش پاسخگویی به فیلم موهان 300 نگرش شد. کتاب «تاریخ ایران در زمان ساسانیان» از دیگر کتاب‌هایی است که برای دانشجویان مقطع کارشناسی و دکتری بر اساس مضامین شورای انقلاب تدوین شده است و کتاب «ساختار مثلثی یونانیان، اشکانیان و رومیان در ایران» کتاب دیگری است. کتاب. توسط استاد محمودآبادی که عنوان برگزیده کتاب است. وی در سال 1393 موفق به دریافت جایزه سال اصفهان شد. کتاب های «حضور ایران در جهان باستان» و «آتشی که هرگز نمی میرد» از دیگر آثار این استاد بزرگ گروه تاریخ دانشگاه اصفهان است.

بیشتر بخوانید  وزیر خارجه عربستان از دلیل عدم دیدار با امیرعبداللهیان پرده برداشت

استاد سید اصغر محمودآبادی اولین استاد تاریخ اسلام در دانشگاه اصفهان پس از انقلاب اسلامی است. وی درباره علاقه خود به تاریخ گفت: عشق به تاریخ از پدربزرگ مادری ام که معلم قرآن بود به من رسیده است. در همان سال به دانشگاه اصفهان آمدم، با اینکه رشته تحصیلی من قبل از دانشگاه ریاضی بود و معدل خوبی داشتم، اما فقط در آزمون تاریخ شرکت کردم. پدرم می گفت در تاریخ نان نیست، اما من علاقه داشتم. یادم هست در آخر پدرم گفت: امیدوارم خدا کمکت کند و هر وقت پولی برای این کار گرفتی بگو خدا به داد این پول برسه.

پیکر مرحوم استاد سید اصغر محمودآبادی از اعضای گروه تاریخ دانشگاه اصفهان فردا جمعه 16 مرداد ساعت 10 صبح در قطعه نام آوران بهشت ​​رضوان اصفهان تشییع می شود.

پایگاه خبری سلام نو این ضایعه را به تمامی علاقمندان و دوستداران ایشان به ویژه جامعه دانشگاهی اصفهان تسلیت می گوید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *