مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دره ای با رودخانه های فراوان در آذربایجان غربی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سلام جدید – خدمات گردشگری: یکی از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد استان آذربایجان غربی دره منشورهای بازالتی بادولی در ۲۵ کیلومتری شهر ماکو و سه کیلومتری روستای بادولی است. این دره بکر و جذاب در بین مردم محلی به ایلانلار درسی به معنی دره مارها معروف است. برای رسیدن به این دره خارق العاده باید از جاده روستای آوجیک عبور کنید. دره موازی با این جاده و دو طرف آن است و دسترسی به آن بسیار آسان است. ورودی این دره که درست خارج از جاده قرار دارد، در محلی به کرمیزی لخ معروف است و دارای شیب است. با پایین آمدن از شیب ورودی دره، وارد این دره شگفت انگیز بازالتی با دیواره های عمودی می شوید.

شهرستان ماکو به دلیل وجود رودخانه های فراوان و تنوع آب و هوایی بسیار دره های متفاوتی دارد. بنابراین شاید دره نوردی و پیاده روی در این منطقه مورد توجه علاقه مندان به این منطقه باشد. یکی از این دره های زیبا و دیدنی دره بادلو است که در آن می توان تغییرات زمین شناسی و صخره های زیبا و طبیعی را مشاهده کرد.

دره ای با رودخانه های فراوان در آذربایجان غربی

ساختار دره

ساختار تشکیل شده در سنگ های بازالتی این دره از ستون های متعددی تشکیل شده است که با سرد شدن گدازه های آتشفشانی در اثر شکستن سنگ ها به وجود آمده اند. دیدن اتصالات عمودی سنگ های بازالت و ستون های کاملا هندسی آنها شگفت انگیز است.

حیوانات، تخته سنگ های بزرگ شش ضلعی، پوشش گیاهی دره و بوته هایی که بین و بالای منشورها روییده بودند، جلوه ای از طبیعت دست نخورده در این دره را نشان می داد.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

دیدن ستارگان و کهکشان راه شیری در آسمان شب این منطقه بسیار هیجان انگیز و فراموش نشدنی است.

دره ای با رودخانه های فراوان در آذربایجان غربی

از معروف ترین مکان های جهان که در آن چنین ستون هایی دیده می شود، می توان به نمای داخلی و خارجی دره رودخانه کلمبیا و دره کانیون در امتداد مرز اورگان و واشنگتن در ایالات متحده اشاره کرد.

این دره یکی از بی نظیرترین دره های ایران است. دیوارهای عمودی و بسیار بلند این دره طویل از انبوهی از سنگ های آتشفشانی بازالت ساخته شده است. سنگ های چند وجهی و ستونی و بسیار منظم که در اثر شکستن سنگ در هنگام سرد شدن گدازه های آتشفشانی در کوه های آند به وجود آمده اند. به عبارت دیگر، گدازه های آتشفشانی بر روی لایه های سنگی ریخته می شود و به مرور زمان سرد می شود. لایه های بالایی سریعتر سرد می شوند، اما لایه های پایینی به تدریج خشک می شوند که در نهایت باعث فشار به لایه های بالایی و شکستن سنگ ها می شود. چگونگی شکستن این سنگ ها به دلایل مختلفی بستگی دارد، اما نظم در این سنگ های بازالتی باورنکردنی است.

محل

دره بازالت ماکو یا دره ایلانلار (دره مار) در موقعیت جغرافیایی N 39 21 E 44 15 در 25 کیلومتری شهر ماکو و در مسیر جاده روستای آوجیک قرار دارد. این دره در 3 کیلومتری روستای بادولی شهرستان ماکو به موازات جاده آوجیگ می باشد.

دره ای با رودخانه های فراوان در آذربایجان غربی

نکات لازم

به دلیل دیوارهای بلند، سایه به سرعت بر دره غالب می شود، بنابراین هنگام عکسبرداری به این موضوع توجه کنید.

بیشتر بخوانید  اقدام وحشتناک و دیوانه‌وار دوچرخه سوار روی لبه پل / فیلم

دره بدولی شیب ملایمی دارد و عبور از آن حدود 2 ساعت زمان می برد.

دیواره های بازالتی دره بسیار شیب دار هستند، بنابراین هنگام عبور از دره باید مراقب باشید و فاصله مناسب را از دیواره ها حفظ کنید. بهتر است در وسط دره حرکت کنید، البته در برخی پیچ ها چاره ای جز بالا رفتن از منشورهای بازالتی یا عبور از رودخانه نخواهید داشت.

اگر در فصل کم بارندگی به این دره می روید، آب آشامیدنی همراه خود ببرید زیرا احتمال کم شدن آب چشمه وجود دارد.

دره ای با رودخانه های فراوان در آذربایجان غربی

نحوه دسترسی

منشورهای بازالتی ماکو در 25 کیلومتری ماکو در مسیر جاده ماکو – چالدران قرار دارند.

برای دسترسی به این بخش از طبیعت، در جود ماکو در آوجیک ثبت نام کنید. 20 کیلومتر بعد از مک آن را در سمت راست جاده خواهید دید. از آنجایی که جاده دسترسی ماکو – آواجیک از کنار این منطقه طبیعی می گذرد، بازدید از این ستون های بازالتی بسیار آسان است. ورودی دره در حاشیه جاده است و برای ورود به آن باید از شیب تند ابتدای دره که به کرمیزی لیخ معروف است پایین آمد تا وارد دره شد. برای عبور از آن سوی دره تا پای صخره حدود 30 دقیقه زمان لازم است. در پای کوه، صخره ها و سنگ های بزرگ نیاز به احتیاط زیادی دارند.

<п>اعلامیه دره ای با رودخانه های فراوان در آذربایجان غربی اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *