درمان یبوست روشهای مفید و جدید برای درمان و رفع یبوست


درمان یبوست و رفع یبوست:زندان یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است. طبق تعریف، یبوست عبارت است از: کمتر از سه بار در هفته ترشح کنید مدفوع معمولاً سفت و خشک است و همراه با ناراحتی در هنگام اجابت مزاج و در برخی موارد با احساس پری و سنگینی همراه است.

تصور غلطی که در برخی بیماران وجود دارد این است که اگر روزی یک بار مدفوع آن را غیر طبیعی نداشته باشید! در حالی که فرض فوق صحیح نیست، زیرا عدد مدفوع هر فرد بسته به مقدار و نوع غذای مصرفی، میزان فعالیت متفاوتی دارد و غیره. تحقیقات نشان داده است که هر انسانی یک زندان مادام العمر دارد، اما بیشتر این موارد گذرا و قابل چشم پوشی هستند.

درمان یبوست و رفع یبوست

درمان یبوست و رفع یبوست

اثر رژیم غذایی: برای جلوگیری از حبس که غذ از غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل استفاده کنید. مصرف مواد غذایی فیبری باعث حجیم و نرم شدن مدفوع می شود. اما باید توجه داشت که افزایش مصرف غذاهای فیبری باید به آرامی انجام شود تا بدن به آنها عادت کند. در غیر این صورت فرد دچار نفخ و دل درد می شود.

همچنین باید از غذاهای کم فیبر مانند: بستنی، پنیر، گوشت، چیپس و سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا، کنسرو و غذاهای چرب مانند آبگوشت و کله پاچه او مهار شد.

مصرف آب و مایعات: بسیاری از اوقات به دلیل مشکلاتی که در محل کار داریم مصرف آب کافی را فراموش می کنیم و این امر باعث خشکی دستگاه گوارش و در نتیجه می شود. خشکی و سفتی مدفوع این ممکنه که . یکی از توصیه های مهم برای مبارزه با یبوست نوشیدن مایعات کافی به خصوص آب یا آب میوه است. مصرف حداقل 3 لیتر مایع (معادل 12 لیوان بزرگ) در مبارزه با یبوست بسیار مفید است. در نظر داشته باشید که در این زمینه از مایعات کافئین دار (مانند قهوه، نوشابه و چای غلیظ) یا نوشیدنی های الکلی باید به شدت اجتناب شود. زیرا باعث خشکی دستگاه گوارش و اثر معکوس می شوند.

بیشتر بخوانید  چای برای کاهش وزن و از بین بردن چربی های اضافی بدن

مشاور املاک: تحرک کافی یکی از مفیدترین کارها برای مبارزه است زندان است. البته لازم نیست ورزشکار باشید، اما حداقل 20 تا 30 دقیقه پیاده روی در روز که ماندگار باشد بسیار موثر خواهد بود.

درمان یبوست و رفع یبوست

نحوه اجابت مزاج:

وقت کافی برای مدفوع این خیلی مهمه. به دلیل عجله به زمان اجابت مزاج که یکی از عوامل مهم یبوست است توجه کافی نمی کند. بنابراین، قطعا توصیه می شود ساعت معینی از روز برای اجابت مزاج تعیین تکلیف شود و در هنگام دفع این کار را با حوصله انجام دهید. حتی اگر فرد در ساعت مشخص شده احساس نیاز نکند، قطعا برای مدفوع من دارم میرم دستشویی نکته مهم دیگر این است که هرگز نباید از احساس اجابت مزاج صرفاً به دلیل دوری از خانه یا محل کار غافل شد.

استفاده از ملین ها یا داروهای گیاهی:

لازم است از مصرف هر نوع ملین اعم از گیاهی و دارویی بدون تجویز پزشک خودداری شود. اگرچه استفاده کوتاه مدت از ملین ها برای مبارزه با یبوست ضروری است، اما مصرف زیاد آن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. برخی افراد فکر می کنند که استفاده از ملین های گیاهی بی خطر است، اگر نه همیشه. به عنوان مثال، مصرف طولانی مدت برگ یونجه می تواند منجر به مشکلات زیادی شود.

از سوی دیگر، برخی داروها باعث آن می شوند زندان هستند . به عنوان مثال، برخی از داروهای قلب، قرص های کلسیم، داروهای کدئین، آنتی اسیدها، قرص های آهن و داروهای ضد افسردگی از جمله داروهایی هستند که می توانند باعث یبوست شوند.

بیشتر بخوانید  معرفی قرص دفلازاکورت و کاربردهای درمانی آن

برای جلوگیری از یبوست مقدار فیبر و مایعات غذایی را افزایش دهید. ورزش، توجه و صرف زمان کافی برای ادرار کردن اغلب یبوست را آسان می کند.

در پایان لازم به ذکر است که اگر یبوست ادامه داشت با وجود اقدامات فوق، حتما با پزشک مشورت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید