درمان گرمازدگی در طب اسلامی


گرمازدگی و درمان

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علائم و راه های واقعی برای درمان گرمازدگی آن ها ملاقات می کنند.

علائم گرمازدگی و درمان گرمازدگی

بهترین راه حل برای گرمازدگی چیست؟

هوای گرم تابستان چند روزی است که قابل مشاهده است و بسیاری از مردم از اثرات آن در امان نیستند. برای جلوگیری از صدمات ناشی از هوای گرم، باید تعادلی بین تولید و دفع گرما (تعریق) ایجاد شود تا دمای بدن ثابت بماند.فشار خون، بیماری قلبی، ضد تعریق‌ها مانند آنتی هیستامین‌ها، تب تقویت‌کننده عضلات یا فعالیت بدنی مانند مصرف مواد مخدر، عفونت، سرطان، سوء تغذیه و نقص ایمنی.

بعد از 40 سالگی شروع تعریق به تعویق می افتد و حجم آن کاهش می یابد و معمولاً زنان در شرایط یکسان نسبت به مردان گرمای داخلی بیشتری تولید می کنند. سالمندان بیشتر از گرما شکایت دارند در محیط گرما 5 بیماری رخ می دهد که عبارتند از: گرمازدگی، گرمازدگی، گرمازدگی، گرمازدگی و ناراحتی های پوستی.

گرمازدگی

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی یک وضعیت حاد و تهدید کننده زندگی است که در آن سیستم کنترل دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای گرم یا تولید گرمای بیش از حد در بدن یا هر دو از کار می افتد. در صورت گرم شدن بیش از حد. نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند. بنابراین دمای بدن آنقدر بالا می رود که می تواند اندام های اصلی را از بین ببرد.

گرمازدگی

علائم گرمازدگی چیست؟

علائم گرمازدگی عبارتند از: پوست خشک و داغ – بدون تعریق – پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود شده – تنفس کوتاه و سریع – نبض تند و ضعیف – افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه – سردرد – گرفتگی عضلات – بزرگ شدن مردمک چشم. – علائم روانی گرمازدگی عبارتند از: گفتار بی ربط، گیجی، رفتار پرخاشگرانه، اضطراب و هیجان، توهم – بی حالی، بی حالی (واکنش های بدن خیلی کند و کند می شود) و تشنج.

علائمی که نشان می دهد در معرض گرمازدگی قرار گرفته اید عبارتند از:

ضعف و خستگی – تنش و درد عضلانی – استفراغ و حالت تهوع – پوست رنگ پریده و چسبنده – دمای طبیعی بدن گرفتگی عضلات – سرگیجه – ضعف و غش – ادرار زرد یا نارنجی تیره – سردرد و اسهال.

بیشتر بخوانید  خارش کشاله ران و شیوه های درمان آن

گرمازدگی

تشخیص گرمازدگی

پزشک علائم شما را بررسی می کند و فشار خون و دمای بدن شما را اندازه گیری می کند.دماسنج مقعدی بیشتر از دماسنج دهانی استفاده می شود. در این صورت، پزشک با تجویز آزمایش های مربوطه، نمونه ادرار و خون شما را بررسی می کند.

گرمازدگی

بهترین دارو برای تسکین گرمازدگی

از عناب و زرشک می پزند که با شکر کم می خورند سوزش صورت، سردرد، بی حسی و قرمزی چشم، خشکی دهان و زبان، خشکی بینی، تب مخصوصاً در معده، گرگرفتگی، کف دست، گلو، احساس. کمبود اکسیژن و نفس کوتاه و تپش قلب از علائم گرمازدگی است به همین دلیل زمانی که بدن بیش از حد گرم می شود، سرخرگ های سطحی باز می شوند و تبخیر آب از سطح بدن چندین برابر افزایش می یابد. در نتیجه املاح خون کاهش می یابد و قلب و مغز کمی ناراحت می شود! بنابراین گاهی اوقات اختلالات قلبی و روانی بروز می کند.

همچنین زمانی که فرد از محیط سرد یا معتدل وارد فضای گرم می شود، حدود 10 روز طول می کشد تا بدن او با محیط جدید سازگار شود، بنابراین برای جلوگیری از گرمازدگی باید تا حد امکان از گرما دوری کرد. . باید آبی بنوشد که از هر هزار املاح غذا حدود یک املاح داشته باشد تا کم آب نشود و مقداری از نمکی که از بدن دفع می شود، جبران شود. تا زمانی که به هوای گرم عادت کرده باید به فعالیت های بدنی ملایم بپردازد و لباس های گشاد بپوشد تا عرقش خوب خارج شود، همچنین باید به خوبی تغذیه شود، از الکل پرهیز کند و کمتر سیگار بکشد.

خستگی مفرط، گیجی، کم آبی که علائم آن تشنگی مفرط است، گاهی قطع تعریق در پوست بدن و بروز اختلالات روانی و ظاهر شدن کما و حتی پرتاب سنگ از پیامدهای گرمازدگی است. شکر کمی مصرف غذاهای سرد و مرطوب مانند بنفشه، ترشک، هندوانه و تخمه خیار (خیار، هندوانه، خیار) نیز توصیه می شود. البته بهترین داروها برای تسکین حرارت، عناب و زرشک آب پز است که با کمی شکر میل می شود.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف قطره نفازولین و عوارض جانبی این دارو

گرمازدگی

عملیات حرارتی

درمان عوارض ناشی از گرما بستگی به شدت آنها دارد.

درمان اورژانسی گرمازدگی – گرمازدگی یک کمک پزشکی اورژانسی است. اگر فردی را دیدید که دچار گرمازدگی شده است، فوراً با آمبولانس تماس بگیرید یا در اسرع وقت او را به نزدیکترین بیمارستان ببرید.

اولین قدم این است که دمای بدن خود را در سریع ترین زمان ممکن کاهش دهید.

بنابراین، اولین کاری که باید برای یک فرد عصبانی انجام دهید این است:

1- لباس افراد گرم را درآورید و بدن او را در آب سرد فرو کنید. در صورت عدم امکان بدن را با پارچه یا حوله یا اسفنج با آب سرد خیس کنید یا تکه های یخ را به آرامی به بدن بمالید و اگر مقدار آب کم است ابتدا سر و گردن را خنک کنید. تکه های یخ را روی گردن، زیر بغل و کشاله ران او قرار دهید. آن را با یک تکه کاغذ یا حوله یا پنکه باد کنید.

2- پس از استحمام فرد را در جای خنک قرار دهید.

3- پاهای فرد را در وضعیتی بالاتر از بدن قرار دهید تا خون بیشتری به سرش بریزد.

4- دست و پای فرد را ماساژ دهید تا خون سرد شده به مغز و مرکز بدن برود.

5- اگر فرد هوشیار است، او را به نوشیدن مقداری آب یا نوشیدنی سرد تشویق کنید. اما اگر فردی بیهوش است نمی توانید این کار را انجام دهید پس همانطور که گفتم بدنش را خنک کنید تا وقتی به هوش آمد آب بخورد.

6- زمانی که بدن فرد سرد می شود، دمای بدن او را هر 10 دقیقه از طریق مقعد اندازه گیری کنید تا دمای بدن از 5.38 درجه سانتیگراد کمتر نشود.

هنگام فرو بردن بدن در آب سرد باید مراقب بود که دمای بدن به زیر 5.39 درجه نرسد. اگر دماسنج ندارید به خنک شدن ادامه دهید تا زمانی که احساس کنید با لمس بدنه آن سرد نشده است. اما به محض سرد شدن بدن، فرآیند خنک سازی را (در آب سرد یا به روشی دیگر) متوقف کنید و در صورت افزایش مجدد دمای بدن، دوباره فرآیند خنک سازی را شروع کنید.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن CH50 در آزمایش خون 

گرمازدگی

مراقبت های بیمارستانی از فردی که بیش از حد گرم شده است

بیمارستان دارای امکانات بهتر و روش های دقیق تری برای کنترل دمای بدن است. در آنجا دمای مرکزی بدن به طور مرتب کنترل می شود تا فرد دچار افت ناگهانی دمای بدن (هیپوترمی) نشود. آزمایش خون برای تعیین میزان نمک و سایر املاح در خون انجام می شود و مایع درمانی برای حفظ تعادل الکترولیت ها و آب در بدن انجام می شود. کنترل شود. پس از آن، برای چند هفته، تغییر دمای بدن وجود دارد که طبیعی است.

درمان ضعف و گرفتگی عضلات ناشی از گرمای زیاد:

  • این عوارض معمولاً در خانه قابل درمان هستند.
  • فرد باید در خانه در جای خنک استراحت کند، لباس‌های نخی و نازک بپوشد، لباس‌های اضافی را در بیاورد، بدن را با آب سرد بشوید یا با حوله سرد مرطوب کند یا تکه‌های یخ را روی بدن بمالد.
  • همچنین از تهویه مطبوع یا پنکه برای خنک کردن هوا استفاده کنید.
  • یک نوشیدنی سرد و شور بنوشید. مثلاً یک قاشق چایخوری یا نمک را در یک لیتر آب حل کرده و به مدت یک ساعت به آرامی بنوشید. برای افزایش کالری نوشیدنی می توانید یک قاشق شکر یا شربت پودر نیز اضافه کنید. اگر فرد مسن تر است یا نمی تواند نوشیدنی های شور بنوشد، باید به بیمارستان منتقل شود.
  • گرفتگی عضلات را می توان با ماساژ برطرف کرد. باید روی ناحیه گرفتگی فشار دهید و یک حوله گرم روی آن قرار دهید. نوشیدن نوشیدنی های نمکی از عود بیماری جلوگیری می کند.
  • فرد مبتلا به این عوارض باید حداقل 24 ساعت استراحت کند.

گرمازدگی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید