مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان کم کاری تیروئید با علل آن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درمان کم کاری تیروئید با علل آن

کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) زمانی رخ می دهد که غده تیروئید کمتر از حد طبیعی هورمون های تیروئید تولید کند. نتیجه کاهش بسیاری از فعالیت های بدنی است. اگرچه کم کاری تیروئید می تواند موقتی باشد، اما معمولا یک وضعیت دائمی است. برخی مطالعات نشان می دهد که 10 درصد از زنان و 3 درصد از مردان به کم کاری تیروئید مبتلا هستند.

غده تیروئید در زیر سل قرار دارد و هورمون تیروئید دمای بدن، متابولیسم و ​​عملکرد قلب را تنظیم می کند. کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید این می تواند مشکل ساز باشد. اگر کار کافی نداشته باشید، هورمون های کمتری تولید می شود و اگر بیش از حد کار کنید، هورمون های تیروئید بیشتری تولید می شود.

علت کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید می تواند ژنتیک، خودایمنی، بارداری، استرس، کمبودهای تغذیه ای یا سموم باشد. برای اینکه بدانید علائم اختلالات تیروئید چیست، در این مقاله با ما همراه باشید.

علائم اختلالات تیروئید


  1. خستگیخستگی مفرط با بسیاری از بیماری ها به خصوص کم کاری تیروئید مرتبط است.خستگی پس از خواب کامل از علائم کم کاری تیروئید است.

  2. افسردگی احساس افسردگی همچنین می تواند نتیجه کم کاری تیروئید باشد زیرا تولید کم هورمون تیروئید بر تولید سروتونین (هورمونی که احساس خوبی در شما ایجاد می کند) تأثیر می گذارد.

  3. تغییر در اشتهاافزایش اشتها نیز نشانه پرکاری تیروئید است.

  4. اختلال شناختیپرکاری غده تیروئید قدرت تمرکز را کاهش می دهد و کم کاری تیروئید باعث فراموشی می شود. با درمان، بیمار به سرعت هوشیارتر می شود. اکثر خانم ها فکر می کنند که این نشانه یائسگی است، در حالی که نشانه ای از اختلالات تیروئید است.

  5. پوست خشکخشکی و خارش پوست یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید است. تغییر ظاهر پوست احتمالاً در نتیجه کاهش سرعت متابولیسم بدن است که سرعت تعریق را نیز کاهش می دهد. پوست بدون رطوبت خشک و لایه برداری می شود. ناخن ها نیز شکننده می شوند.

  6. هضم بدکم کاری تیروئید نیز روند هضم را کند می کند. یبوست یکی از شایع ترین علائم کم کاری تیروئید است. پرکاری تیروئید همچنین باعث اسهال یا حرکات مکرر روده می شود.

  7. تغییرات در قاعدگی مدت طولانی با افزایش خونریزی و درد ممکن است نشانه کم کاری تیروئید باشد. پرکاری غده تیروئید باعث کوتاه شدن مدت قاعدگی، افزایش فاصله بین قاعدگی و کاهش خونریزی می شود.

  8. فشار خون بالا فشار خون بالا یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید است. هم پرکاری تیروئید و هم کم کاری تیروئید با فشار خون بالا مرتبط هستند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید سه برابر بیشتر از افراد مبتلا به پرکاری تیروئید در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. طبق یک نظریه، سطوح پایین هورمون های تیروئید می تواند قلب را کند کند و بر قدرت پمپاژ و انعطاف پذیری رگ ها تأثیر بگذارد.

  9. شما سرد شده اید احساس سرما یا سرماخوردگی با کم کاری تیروئید مرتبط است. با کاهش سرعت سیستم داخلی بدن، سلول ها انرژی کمتری می سوزانند. انرژی کمتر باعث کاهش تولید گرما در بدن می شود. اما با پرکاری تیروئید، سلول های تولید کننده انرژی بیش از حد فعال می شوند. در نتیجه، افراد مبتلا به پرکاری تیروئید احساس گرمازدگی یا تعریق می کنند.

  10. گلو درد تغییر در صدا یا احساس برآمدگی در گلو می تواند نشانه ای از اختلالات تیروئید باشد. کافیست جلوی آینه بایستید و هنگام بلع آب به نوع برآمدگی زیر غده ها توجه کنید. در صورت مشاهده بیرون زدگی مشکوک با پزشک مشورت کنید.


کم کاری تیروئید


علائم کم کاری تیروئید چیست؟

ممکن است علائم کمی در مراحل اولیه وجود داشته باشد زیرا بدن توانایی جبران بخشی از غده تیروئید معیوب را با افزایش تحریک آن دارد. این بسیار شبیه فشار دادن پدال گاز برای حرکت به سرعت قبلی هنگام بالا رفتن ماشین از سربالایی است. با این حال، از آنجایی که تولید هورمون های تیروئید کاهش می یابد و متابولیسم در بدن کاهش می یابد، علائم مختلفی ممکن است رخ دهد.

  1. خستگی فراگیر
  2. خواب آلودگی
  3. فراموش کردن
  4. مشکلات یادگیری
  5. خشکی و شکننده شدن ناخن و مو
  6. پوست خشک و خارش دار
  7. صورت پف کرده
  8. زندان
  9. ناراحتی عضلانی
  10. اضافه وزن و احتباس ادرار
  11. جریان قاعدگی سنگین یا غیر طبیعی
  12. افزایش دفعات سقط جنین
  13. حساسیت به داروها


تیروئید و کم کاری تیروئید


کم کاری تیروئید چگونه درمان می شود؟

کم کاری تیروئید با یک دوز روزانه لووتیروکسین که به شکل قرص داده می شود، درمان می شود. یک پزشک با تجربه می تواند دوز و شکل صحیح را برای بازگرداندن غده تیروئید به حالت عادی تجویز کند. در بیماران مسن مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند بیماری قلبی معمولاً دوز کم دارو شروع می شود در حالی که در بیماران جوان و سالم دوز کامل درمانی به یکباره جایگزین می شود. هورمون تیروئید بسیار کند در بدن عمل می کند، بنابراین چندین ماه پس از شروع درمان طول می کشد تا علائم بهبود یابد.

از آنجایی که بسیاری از موارد کم کاری تیروئید دائمی و اغلب پیشرونده هستند، ادامه درمان در طول زندگی فرد ضروری است. اندازه گیری دوره ای سطح TSH و وضعیت بالینی برای اطمینان از تجویز دوز مناسب ضروری است، زیرا ممکن است دوزهای درمانی نیاز به تنظیم در زمان های مختلف داشته باشند. تعدیل بهینه هورمون تیروئید حیاتی است زیرا بدن به تغییرات جزئی در هورمون تیروئید بسیار حساس است.

این قرص ها در 10 قوت مختلف تولید می شوند و مصرف مداوم آنها در هر روز ضروری است. دوز پایین هورمون های تیروئید ممکن است از بزرگ شدن غده جلوگیری نکند و علائم ممکن است با افزایش سطح کلسترول ادامه پیدا کنند. خون، که ممکن است خطر تصلب شرایین و بیماری قلبی را افزایش دهد. مصرف بیش از حد هورمون تیروئید می تواند باعث بروز علائم پرکاری تیروئید و فشار بیشتر قلب شود و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.


درمان کم کاری تیروئید

بسیار مهم است که دوز دارو در زنانی که تصمیم به بارداری دارند به خوبی تنظیم شود، زیرا کم کاری تیروئید می تواند بر رشد و تکامل جنین تأثیر بگذارد. جایگزینی هورمون تیروئید اغلب در دوران بارداری تغییر می کند، بنابراین توجه بیشتری لازم است. داروها و مکمل‌های مختلف (به‌ویژه آهن) می‌توانند به طور قابل توجهی بر جذب هورمون‌های تیروئید تأثیر بگذارند و بنابراین سطح هورمون‌ها در طول بیماری یا تغییر دارو نیاز به توجه بیشتری دارد.

هورمون تیروئید برای عملکرد طبیعی و رشد مغز در جنین ها و نوزادان حیاتی است و نوزادانی که نیاز به درمان جایگزینی هورمون تیروئید دارند، نباید با محلول های مایع موجود در بازار درمان شوند، زیرا هورمون فعال پس از حل شدن و نوزاد تیروئید می تواند تجزیه شود. هورمون حل می شود. آنها به اندازه کافی دریافت نمی کنند.

در عوض، نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید باید با شکستن قرص به اندازه مناسب و سپس حل کردن آن در یک قاشق چایخوری مایع درمان شود. درمان مناسب در درمان کم کاری تیروئید نیاز به مراقبت مداوم توسط پزشک مجرب دارد.


بیشتر بخوانید  تاثیر لپ تاپ بر سلامتی لپ تاپ چه ضرری برای بدن دارد؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *