مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان کرم نواری یا بیماری زیر بغل در کودکان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بیماری کرم یا زیر بغل

کرم ها باعث عفونت های رایج در انسان می شوند و می توانند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهند.

یک سوال رایج که بسیاری از مبتلایان به کرم دارند این است که چقدر می توانند برای خلاص شدن از شر کرم ها موثر باشند.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید روش های درمان کرم در کودکان با طب سنتی آن ها ملاقات می کنند.

کرم ها باعث عفونت های رایج در انسان می شوند و می توانند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهند.  یک سوال رایج که بسیاری از مبتلایان به کرم دارند این است که چقدر می توانند برای خلاص شدن از شر کرم ها موثر باشند.

کرم چیست؟

کرم ها کرم های کوچک سفید رنگی هستند که به روده ها حمله می کنند. کرم ها شبیه یک نخ یک چهارم اینچی هستند که در اطراف مقعد و در مدفوع حرکت می کند و قابل مشاهده است. کرم ها در سنین مدرسه بسیار رایج هستند، اما هنوز هم می توانند کودک باشند. آنها در تمام سنین حتی در دوران کودکی مبتلا می شوند. البته کودکانی که به مهدکودک می روند یا خواهر و برادری کرم دارند بیشتر در معرض ابتلا به کرم هستند.

این می تواند برای شما ناامید کننده باشد که متوجه شوید فرزندتان کرم نواری دارد. اما به خاطر داشته باشید که مانند شپش، این بیماری رایج دوران کودکی نشان دهنده عدم رعایت بهداشت نیست. کرم ها – بر خلاف شپش – به ندرت برای سلامتی خطرناک در نظر گرفته می شوند و به راحتی درمان و ریشه کن می شوند. (البته آلودگی شدید کرم می تواند منجر به کاهش وزن شود و در دختران می تواند منجر به عفونت ادراری یا عفونت های شکمی شود. اما عفونت های جدی معمولاً نادر هستند).

———————————————— ————————————

عفونت در کودکان بیشتر به دلیل سطح هوشیاری پایین و روابط بین فردی رخ می دهد که بیشتر از طریق تماس با دست، غذا، اسباب بازی هایی که از کودک مبتلا به کودک سالم منتقل می شود، این موضوع بیشتر در مهدکودک ها دیده می شود.

———————————————— ————————————

انواع رایج انگل ها در کودکان

کرمک

این نوع انگل که شایع ترین آنهاست، توانایی آلوده کردن همه اعضای خانواده را دارد و از نظر علمی به “اکسسوری” معروف است. آنها با تغذیه و تولید مثل سر و کار دارند. از آنجایی که انتقال این نوع انگل ساده است، باید برای درمان تمام اعضای خانواده تا ریشه کنی کامل آن درمان شود.

اسکاریس

نوع دیگری از انگل که بعد از کرم در کودکان غالب می شود آسکاریس نام دارد با شکل کرم زرد که دارای طول بدن 3.5 تا 15 سانتی متر است که معمولاً در روده کوچک زندگی می کند و در تمام سنین به خصوص در کودکان شایع است. . .

کرم کدو حلوایی

نوع دیگری از انگل که خوشبختانه در کشور عزیزمان ایران کمیاب است به کرم کدو یا با نام علمی «تانیا» معروف است. این نوع انگل بر خلاف کرمها که اجسام کوچک و اغلب قابل رویت بودند کمتر دیده می شود و طول عمر آن تا 8 متر می رسد و در روده کوچک زندگی می کند و برای حفظ موقعیت خود با بالون عمل می کند. گاو، شتر و خوک هستند.تخم مرغ همیشه با مدفوع حیوان از بدن آن خارج می شود و محیط را آلوده می کند. حیوانات سالم با خوردن خوراک دام آلوده به تخم تخم کدو به این نوع انگل مبتلا می شوند. استیک نیم پز پخته شده که طرفداران خاصی در اروپا و اروپا دارد. کشورهای آمریکایی، افراد مبتلا به این نوع انگل.

بیشتر بخوانید  علت و درمان لیپوما یا همان غده چربی زیر پوستی چیست؟

———————————————— ————————————

چگونه بفهمم فرزندم کرم دارد؟

کرم ها باعث عفونت های رایج در انسان می شوند و می توانند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهند.  یک سوال رایج که بسیاری از مبتلایان به کرم دارند این است که چقدر می توانند برای خلاص شدن از شر کرم ها موثر باشند.

اگر کودک شما کرم دارد، احتمالا مقعد خود را می خراشد و از خارش اطراف مقعد، به خصوص در شب شکایت می کند. اما اگر کودک شما نوزاد باشد، نمی تواند مشکل را به شما بگوید. با این حال، اختلالات خواب و حالت تهوع ناشی از خارش شبانه آثار بسیار خوبی هستند.پوست تحریک شده اطراف مقعد (و گاهی اوقات خارش واژن در دختران) نیز می تواند از علائم کرم باشد. همچنین کرم ها گاهی باعث تهوع و استفراغ می شوند.

می توانید با استفاده از یک لامپ کرم چراغ قوه در مقعد او (و با بررسی پوشک کودک) کودک خود را از نظر کرم ها آزمایش کنید. بهتر است این کار را در شب یا صبح زود انجام دهید، زیرا کرم ها بیشتر در شب ظاهر می شوند و روی پوست تخم می گذارند، بنابراین بهترین زمان برای بررسی آنها است.

همچنین می توانید به آرامی یک تکه چسب شفاف را به داخل مقعد کودک فشار دهید تا وجود کرم ها را بررسی کنید. اگر کودک شما به کرم آلوده شده باشد، تخم‌های کرم به نوار چسب می‌چسبند و سپس می‌توانید با پزشک کودک خود در مورد آن صحبت کنید.

معمولاً، حتی اگر خود کرم‌ها را نبینید، اغلب می‌توانید تخم‌های کرم را ببینید. پزشک شما ممکن است جعبه مخصوصی داشته باشد که برای جمع آوری تخم کرم طراحی شده است. اگر کرم یا تخم‌های آن را در مقعد کودک خود پیدا نکردید، خارش می‌تواند نشانه مشکل دیگری مانند خشکی ناشی از تمیز کردن باشد. با استفاده از صابون فضایی خشن و بیش از حد مقعدی داشته باشید. پوست حساس و قرمز اطراف مقعد کودک شما می تواند ناشی از راش پوشک، اسهال یا عفونت باکتریایی باشد.

اگر پوست اطراف مقعد کودک شما بسیار قرمز، متورم و در لمس گرم است، ممکن است پوست او عفونی شده باشد. مشاهده چرک یا سایر انواع ترشحات و همچنین بوی بد از دیگر علائم عفونت است. اگر مشکوک هستید که کودک شما عفونت دارد، حتما با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

———————————————— ————————————

کودکان چگونه کرم می گیرند؟

تخم کرم می تواند تا دو هفته روی برخی از سطوح زنده بماند. بنابراین، کودک می تواند با لمس یک چیز کرم مانند آلوده مانند اسباب بازی یا حوله فرد آلوده دیگر و سپس گذاشتن انگشتانش در دهانش آلوده شود یا ممکن است با خوردن غذای آلوده شخص دیگری کرم را دریافت کند.

سپس تخم‌های کرم وارد روده بزرگ نوزاد می‌شوند و در آنجا تخم‌های خود را می‌گذارند. سپس کرم ماده برای تخم ریزی به مقعد نوزاد می رسد. با حرکت کرم ها باعث خارش شدید می شود که حتی می تواند خواب نوزاد را مختل کند. وقتی نوزاد خارش مقعد خود را گاز می گیرد، تخم ها زیر ناخن هایش جمع می شوند و با این دست های آلوده در دهان، چرخه دیگری شروع می شود.

———————————————— ————————————

پیش آگهی و درمان کرم نواری در کودکان

معمولاً به هیچ درمانی نیاز نیست. این انگل بسیار شایع است و به ندرت باعث آسیب می شود. با این حال، اکثر والدین از این موضوع ناراحت هستند و می خواهند با فرزند خود رفتار کنند. یک دوز واحد مبندازول یا پیرانتل ممکن است موثر باشد. تمام خانواده باید دارو را مصرف کنند زیرا عفونت مجدد ممکن است از دیگر اعضای خانواده باشد. کرم ها یا پمادهای ضد خارش دو تا سه بار در روز خارش اطراف مقعد را کاهش می دهند، علیرغم درمان دارویی، عفونت مجدد بسیار شایع است زیرا تخم مرغ زنده تا یک هفته پس از درمان در مدفوع وجود دارد. لباس‌ها، ملافه‌ها و اسباب‌بازی‌ها باید مرتباً در ماشین لباسشویی شسته شوند تا همه تخم‌های انگل از بین بروند.

بیشتر بخوانید  15 علامت اصلی و مهم سرطان خون

———————————————— ————————————

درمان کرم

بهترین دارو و قرص مبندازول است که به صورت قرص داده می شود (مقدار دارو از دو سال به بعد برای همه یکسان است). دارو را باید 15 روز دیگر تکرار کرد تا در صورت تبدیل شدن تخم انگلی به کرم از بین برود سایر داروها پیرانتل پاموات، پیرونیوم پاموات و پیپرازین هستند و برای همه اعضای خانواده چه علائمی داشته باشند باید درمان انجام شود. یا نه.

———————————————— ————————————

پیشگیری از کرم نواری در کودکان

انجام اقدامات زیر به پیشگیری از بیماری های انگلی کمک می کند:

1) دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید، به خصوص بعد از رفتن به دستشویی و قبل از غذا خوردن.

۲) ناخن های خود را کوتاه نگه دارید.
3) جوشاندن آب آشامیدنی در جایی که آب از لوله وجود ندارد.
4) پختن ظروف و لباس در خانواده ای که بیمار در آن حضور دارد (به منظور از بین بردن تخم انگل).
5) از بازی کودکان با خاک آلوده جلوگیری کنید و همچنین آنها را مجبور کنید بعد از هر بازی دست های خود را با آب و صابون بشویند.
6) از نوشیدن آب آلوده و غذاهای مشکوک خودداری کنید.
۷) سبزیجات خام را در مناطق آلوده مصرف نکنید.
از کود انسانی در مزارع سبزی، علف های هرز، صیفی جات و باغات استفاده نکنید.
9) از ادرار کردن در خارج از حمام خودداری کنید.
10) در صورت عفونت به پزشک مراجعه کنید و در درمان مناسب بیماران دقت کنید.
11) درمان همزمان کلیه اعضای خانواده که فرد مبتلا به انگل است.
12) پختن لباس زیر و ملافه در روزهای درمان.
13) سبزیجات و میوه های خام را قبل از مصرف خوب بشویید و ضدعفونی کنید

———————————————— ————————————

اگر کودک شما کرم دارد، موارد زیر را انجام دهید:
  1. همیشه قبل از غذا خوردن دست های کودک خود را بشویید.
  2. پس از رفتن به دستشویی دست های کودک خود را با آب و صابون بشویید
  3. ناخن های کودک خود را مرتب کوتاه کنید و اجازه ندهید که ناخن های شما دوباره رشد کنند
  4. لباس زیر نوزاد را هر روز عوض کنید
  5. نوزاد را با شلوار نخی یا لباس زیر بپوشانید تا تنگ شود و ناخن ها نتوانند مقعد را تبخیر کنند.
  6. به جای حمام کردن در شب، کودک خود را صبح حمام کنید. این کار از آزاد شدن تخم‌های کرم که در طول شب انباشته شده‌اند جلوگیری می‌کند
  7. پنجره های اتاق کودکان را در طول روز باز کنید زیرا این انگل به نور خورشید حساس است
  8. پس از مداوای کودک، لباس زیر، شلوار و ملافه را به خوبی بشویید و اتو کنید.
  9. استفاده از صابون بابونه هنگام شستن دست ها و برای بهبودی توصیه می شود.
  10. لباس زیر و ملافه را روزانه عوض کنید و با پودر و مایع ضدعفونی کنید.
  11. در صورت امکان ظروف، لباس ها و وسایل شخصی را که قابل شستشو در آب هستند بجوشانید.
  12. کودک مبتلا به انگل را به استفاده از دستکش نخی در شب تشویق کنید.
  13. عدم استفاده از شکر حاوی قند در درمان چنین افرادی باعث تسریع در بهبودی در اسرع وقت می شود.
  14. خاراندن مقعد نقش مهمی در درمان دارد.
  15. تخمه کدو تنبل: می توان گفت این دانه یکی از بهترین ها در درمان انواع انگل ها می باشد، مطالعات نشان داده است که علاوه بر خواص درمانی، خاصیت تب بر برای از بین بردن انگل ها نیز دارد. برای این منظور کافی است چند دانه کدو حلوایی خام را بعد از پوست کندن چرخ کرده و در یک کپسول خالی 250 یا 500 تایی پر کنید و قبل از هر وعده غذایی یک عدد میل کنید.
  16. روش دوم: مقداری تخمه کدو حلوایی خام را بعد از پوست کندن چرخ کرده و با کمی عسل مخلوط کرده و به صورت خمیری آماده کرده و به قطعات کوچک برش دهید و قبل از هر غذا یک عدد میل کنید.
  17. مغز مرکبات: معمولاً هیچ یک از ما مغز مرکبات نمی خوریم. جاهای خالی را پر کنید و یک بار در روز و قبل از هر وعده غذایی بخورید.
  18. چای دارچین: دارچین یکی دیگر از گیاهان دارویی با خواص دارویی ضد انگلی است که می توان آن را به صورت دم کرده و روزانه به صورت چای همراه با کمی دارچین همراه با آب جوش مانند چای مصرف کرد.
  19. بومادران: بی شک گیاه ابروسیا که به عنوان گیاهی با هزار خاصیت نیز شناخته می شود، نقش مهمی در درمان مشکلات گوارشی به ویژه انگل ها دارد.
  20. آلوئه ورا: 10 تا 15 گرم آلوئه ورا را آسیاب کرده و با کمی عسل مخلوط کرده و به صورت قرص های کوچک برش دهید و روزی یک یا دو عدد میل کنید.
  21. سیاه دانه: برای استفاده از سیاه دانه کافی است روزانه 50 گرم را آسیاب کرده و نصف قاشق چایخوری را با دو قاشق غذاخوری سرکه انگور خانگی مخلوط کنید.
  22. رنگ کابل: بهترین انگل. آن را با مقدار مساوی عسل آسیاب کرده و صبح ناشتا یا قبل از خواب میل کنید.
  23. آویشن: صمغ گیاهی که خواص بی نظیری در ضدعفونی دستگاه گوارش دارد. برای این منظور باید 10 گرم آنغوزه را آسیاب کنید و یک کپسول خالی را پر کنید و قبل از هر وعده غذایی یک عدد آن را بنوشید. با توجه به اینکه آنغوزه بوی بدی دارد، کپسول های آماده شده را با شیره ای که به آن علاقه زیادی دارید امتحان کنید.
بیشتر بخوانید  دانه های گیاهی برای درمان میگرن مفید است

کاربر گرامی نظر خود را در مورد مطالب تشویقی بفرمایید.

منبع: دکتر سلام.

———————————————— ————————————

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *