مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان پولیپ بینی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می شود؟

با دلگرم کننده به روز باشید روش های صحیح درمان پولیپ بینی آن ها ملاقات می کنند.

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی

آشنایی با پولیپ بینی

محققان به تازگی راه حلی طبیعی و بدون عارضه برای از بین بردن یا کاهش عوارض پولیپ بینی پیدا کرده اند.پزشکان اخیرا دریافته اند که از چای نعناع می توان برای درمان پولیپ بینی استفاده کرد. پولیپ ها یا انسداد راه های هوایی در بینی که اغلب سرطان زا نیستند، می توانند راه های هوایی و تنفسی فرد را مسدود کنند و آلرژی ها و حساسیت های مختلفی را ایجاد کنند.

همچنین به دلیل کمبود اکسیژن، ورودی قلب با کمبود اکسیژن مواجه می شود و ادرار سریعتر به خون پمپاژ می شود که در دراز مدت می تواند باعث نارسایی قلبی و مشکلات قلبی عروقی در انسان شود.

مطالعات نشان می دهد که با آزمایش چای نعناع و دارونما در بین داوطلبان، پزشکان دریافتند داوطلبانی که چای نعناع واقعی می نوشند و پولیپ بینی داشتند، اثرات بسیار خوبی داشتند و التهاب پولیپ بینی آنها کاهش می یافت و حتی در برخی موارد منجر به آن می شد. توده پولیپ در بینی خشک و ناپدید می شود. پزشکان مصرف چای نعناع را به افراد مبتلا به پولیپ در بینی توصیه می کنند.

درمان پولیپ بینی

علل پولیپ بینی

در بیشتر موارد، علت پولیپ بینی ناشناخته است. به طور کلی، تصور می شود که التهاب مداوم (مزمن) بینی منجر به تورم (ادم یا تورم) مخاط بینی می شود. تورم به دلیل جاذبه (تورم وابسته) آویزان می شود و پولیپ تشکیل می شود. پولیپ ها معمولا هر دو سوراخ بینی را درگیر می کنند و به تدریج بزرگتر می شوند و بینی را مسدود می کنند.

پولیپ ها نیز می توانند در داخل سینوس ها ایجاد شوند. سینوس ها فضاهایی در جمجمه پر از هوا هستند که به بینی منتقل می شوند. بزرگترین سینوس ها سینوس های فک نامیده می شوند که در پشت چشم ها و پشت گونه ها قرار دارند. پوشش های سینوس ها و بینی شبیه هم هستند و به همین دلیل پولیپ ها در داخل سینوس ها تشکیل می شوند.

رینوسینوزیت یک اصطلاح پزشکی برای التهاب بینی و سینوس ها است. علت رینوسینوزیت اغلب ناشناخته است، اما می تواند ریشه در عفونت داشته باشد. پولیپ بینی بخشی از این عارضه است.
برخی از عوارض خطر ابتلا به پولیپ را افزایش می دهند، از جمله آسم، آلرژی به آسپرین، سفتی مخاط (فیبروز کیستیک یا فیبروز کیستیک)، و شرایط نادر بینی مانند سینوزیت قارچی آلرژیک و سندرم چرگ استراوس.

بیشتر بخوانید  معرفی قرص مسکن فلوربی پروفن

درمان پولیپ بینی

علائم پولیپ چیست؟

بیمار ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشد:

  • احساس گرفتگی و گرفتگی بینی
  • وجود ترشحات بینی که ممکن است چرکی یا غیر چرکی باشد
  • وجود ترشحات پشت حلق که با پاکسازی مکرر گلو همراه است
  • کاهش یا از دست دادن حس بویایی
  • احساس درد در صورت یا سر
  • خرناس
  • بوی بد دهان
  • خارش در بینی یا چشم

درمان پولیپ بینی

چه کسانی در بینی دچار پولیپ شدند؟

از هر 100 نفر، 2 تا 4 نفر در مقطعی از زندگی خود به پولیپ بینی مبتلا می شوند. پولیپ بینی در هر فردی ممکن است رخ دهد و محدود به گروه سنی یا جنسیتی خاص نیست، بلکه در افراد بالای 40 سال شایع تر است و مردان دو برابر زنان در معرض ابتلا به پولیپ بینی هستند، البته این عارضه شایع نیست. . در کودکان .. در کودکان مبتلا به پولیپ بینی احتمال سفتی مخاط را باید در نظر گرفت زیرا علت پولیپ است. (از هر دو نفر که دچار سفتی مخاط یا فیبروز کیستیک هستند، یک نفر پولیپ بینی نیز دارد.)

درمان پولیپ بینی

تشخیص پولیپ

پزشک عمومی شما بسته به علائم شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که پولیپ در بینی خود دارید. در این صورت او قسمت پایین سوراخ های بینی را برای دیدن پولیپ های بزرگ احتمالی بررسی می کند. او معمولاً پس از تشخیص علائم پولیپ بینی شما را به جراح گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد. جراح گوش و حلق و بینی معمولا پولیپ بینی را بر اساس علائم و معاینه بینی (و احتمالاً سینوس ها) تشخیص می دهد.

پولیپ های بزرگ به راحتی از طریق سوراخ های بینی قابل مشاهده هستند. پولیپ های جزئی و پولیپ های سینوسی از طریق سوراخ های بینی دیده نشدند. در چنین مواردی، جراح گوش و حلق و بینی یک تلسکوپ کوچک و منعطف را با یک دوربین روی آن (اندوسکوپ) در طی روشی به نام آندوسکوپی بینی برای ارزیابی اندازه و محل پولیپ وارد بینی می کند.

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی

همه افراد مبتلا به پولیپ بینی باید قبل از جراحی بینی از دارو استفاده کنند، مگر اینکه احتمال بروز عوارض جدی تری مانند تومور وجود داشته باشد. داروهای مورد استفاده برای درمان پولیپ بینی موضعی (مانند قطره یا اسپری) یا قرص هستند.

قطره بینی استروئیدی

قطره های بینی استروئیدی خط اول درمان رایج برای پولیپ بینی هستند. قطره های بینی که حاوی داروهای استروئیدی هستند التهاب بینی را کاهش می دهند. احتقان بینی به تدریج کاهش می یابد و پولیپ ها کوچکتر می شوند. ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد تا قطره ها اثر کرده و علائم ناپدید شوند. معمولاً استفاده از این قطره ها برای حداقل 4 تا 6 هفته توصیه می شود.

قرص استروئیدی

قرص های استروئیدی (پردنیزولون) گاهی برای حدود یک هفته برای کاهش التهاب بینی تجویز می شود. مصرف این قرص ها معمولا تاثیر خوبی در کاهش پولیپ دارد. درمان با قرص های استروئیدی یک راه حل کوتاه مدت است، زیرا مصرف طولانی مدت این قرص ها عوارض جدی دارد. بهتر است از این داروها همراه با اسپری یا قطره استروئیدی موضعی استفاده کنید.

درمان پولیپ بینی

بعد از جراحی پولیپ بینی چه مراقبت هایی لازم است؟

همانطور که گفته شد، پولیپ ها در هر شرایطی ممکن است دوباره ظاهر شوند. در این میان نوع پولیپ و بیماری زمینه ای نقش مهمی در میزان عود دارد. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به آسم بیشتر احتمال دارد که عود کنند.

سوال دیگر مهارت و دقت جراح در حین عمل است. هر چه او تجربه و توانایی بیشتری در برداشتن پولیپ و باز کردن و تمیز کردن سینوس ها داشته باشد، احتمال عود آن کمتر می شود.
عامل سوم مراقبت های بعد از عمل است که میزان عود را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. شستشوی منظم بینی در هفته های اول بعد از عمل با نرمال سالین، مراجعه منظم به پزشک و استفاده از داروهای لازم به ویژه استروئیدهای استنشاقی و رفع عوامل اساسی مانند حساسیت از مراقبت های بعد از عمل است که در رسیدن به نتیجه مطلوب موثر است.

درمان پولیپ بینی

چگونه از پولیپ جلوگیری کنیم؟

برای کاهش خطر پولیپ و عود آن پس از جراحی بینی رعایت نکات زیر ضروری است:

  • درمان آسم و آلرژی
  • از تحریک خودداری کنید
  • بهداشت فردی را رعایت کنید
  • با استفاده از بخور محیط را مرطوب نگه دارید
  • بینی خود را اغلب با آب نمک معمولی یا آب ساده بشویید (3 بار در روز)

درمان پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی

اگر پولیپ ها بزرگ باشند یا اگر قرص ها و قطره های استروئیدی بی اثر باشند، جراحی توصیه می شود.

این شامل برداشتن پولیپ با ابزار جراحی است. این عمل از طریق سوراخ های بینی با بی حسی موضعی یا با بیهوشی عمومی بسته به تعداد و اندازه پولیپ ها، محل آنها و وضعیت جسمانی بیمار انجام می شود.پلی پکتومی را می توان با ابزارهای مختلفی از طریق کانال های آندوسکوپی انجام داد.

  • روش های پولیپکتومی

برای اکثر پولیپ ها، کابل در اطراف پایه پولیپ قرار می گیرد و با عبور جریان از آن، باریک می شود. به این ترتیب پولیپ بریده می شود و رگ های خونی می سوزند تا از خونریزی جلوگیری شود.

برداشتن پولیپ های مسطح یا خیلی بزرگ سخت تر است. گاهی اوقات پولیپ های مسطح بزرگ با استفاده از روشی به نام EMR (حذف غشای مخاطی به روش آندوسکوپی) از بینی خارج می شوند. در این روش، مایع به مخاط روده و زیر پولیپ تزریق می شود. در نتیجه برجستگی هایی در زیر پولیپ ایجاد می شود و آن را از دیواره روده بلند می کند و یک سیم طناب دایره ای می تواند پولیپ را بگیرد.

برای پولیپ های بسیار کوچک از موچین مخصوص (انبر) برای نگه داشتن پولیپ استفاده می شود و در عین حال از جریان حرارتی برای تخریب بافت استفاده می شود. بافت پولیپ را به محض برداشتن آن برای تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه پاتولوژی در زیر میکروسکوپ حفظ کنید.

  • جراحی سینوس با آندوسکوپ

جراحی سینوس با آندوسکوپ یک عمل جراحی است که برای رفع انسداد سینوس انجام می شود. این انسدادها باعث سینوزیت و سایر عوارض می شود که در آن سینوس ها متورم و مسدود می شوند و در نتیجه درد و مشکل در تنفس ایجاد می شود. جراحی سینوس با آندوسکوپ و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

1. پزشک از یک آندوسکوپ، یک میله دوربین باریک با یک منبع نور در انتهای آن، برای دیدن و بزرگ کردن بافت های سینوس استفاده می کند.
2. برای رفع ایمن و مؤثر علل انسداد سینوس مانند انسدادهای طبیعی، پولیپ بینی و بافت همبند از تجهیزات ویژه ای استفاده می شود.
3. در صورت لزوم از تجهیزات خاصی برای صاف کردن سپتوم و کاهش شاخک ها استفاده می شود.
4. از آنجایی که تمام جراحی های سینوس با آندوسکوپ از طریق سوراخ های بینی انجام می شود، پوست اصلا بریده نمی شود. به همین دلیل است که اکثر بیماران در همان روز به خانه باز می گردند.

درمان پولیپ بینی

فواید

جراحی سینوس با آندوسکوپ برای کاهش علائم مرتبط با عوارض زیر انجام می شود:
• سینوزیت
انحراف تیغه بینی یا بزرگ شدن بیش از حد شاخک های بینی
• پولیپ در بینی

جراحی آندوسکوپی سینوس برای تخلیه سینوس ها و اصلاح جریان هوا از طریق بینی طراحی شده است و اهداف آن عبارتند از:
• کاهش تعداد و بروز عفونت های سینوسی
بهبود علائم مرتبط با سینوزیت
• بهبود جریان هوا از طریق بینی
در بیشتر موارد حس بویایی بیمار نیز تقویت می شود.

درمان پولیپ بینی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  آیا میدانید فرق بین رباط (لیگامان) و تاندون چیست ؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *