مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان عارضه کیفوز از نظر طب سنتی ایران

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عارضه کیفوز آشنا شوید.

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

قوز یا کیفوز چیست؟

قوز کمر که به پشت گرد یا گوژپشتی نیز شناخته شده است،از علائم قوز کمر می توان به انحنای بیش از حد ستون فقرات و قسمت بالای کمر انحنای اشاره کرد. گفته می شود که ناحیه بالای کمر یا منطقه قفسه سینه ستون فقرات دارای انحنای طبیعی خفیف می باشد. ستون فقرات به طور طبیعی در گردن، پشت، شانه ها و کمر برای کمک به جذب شوک انحنا داشته و وزن سر را تحمل می کند. انواع کیفوز کمر و گردن زمانی رخ می دهد که قوث طبیعی بزرگتر از اندازه معمولی باشد.

اگر شما قوز کمر یا گردن دارید، ممکن است یک برآمدگی قابل مشاهده در قسمت فوقانی پشت شما وجود داشته باشد. از سمت بغل، پشت شما ممکن است به طرز محسوسی گرد و یا بیرون زده باشد. علاوه بر این، افراد گوژپشت خمیده به نظر رسیده و گردی قابل توجه در ناحیه شانه به چشم می خورد. قوز می تواند منجر به فشار بیش از حد بر روی ستون فقرات و در نتیجه باعث درد شود. همچنین ممکن است باعث مشکلات تنفسی ناشی از تحت فشار قرار دادن ریه ها گردد.گوژپشتی و یا قوز پشت وضعیتی است که در آن قسمت بالای کمر بیش از حد به جلو گرد می شود.

قوز پشتی می تواند در هر سنی رخ دهد؛ با این حال معمولا زنان مسن تر، که در وضعیت آنها این ناهنجاری به عنوان قوز وارثه نامیده می شود، بیشتر به آن مبتلا می شوند. بیماران مبتلا به پوکی استخوان، گوژپشتی وابسته به سن را نشان می دهند. برخی از انواع گوژپشتی در نوزادان و نوجوانان وجود دارد. قوز خفیف ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند، اما گوژپشتی شدید می تواند بسیار زیان آور بوده و برای ریه ها، اعصاب، بافت ها و اندام، خطرناک باشد و باعث بروز مشکلات پزشکی دیگر شود. درمان قوز پشت به سن، علت و اثرات گوژپشتی بستگی دارد.

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

سندرم سر و گردن به جلو ، در جامعه امروزی شیوع زیادی دارد. در این عارضه به دلیل تغییر در طرز نشستن و ایستادن، سر و گردن به جلو می رود و گردن کوتاه تر می شود. این مشکل می تواند خفیف یا شدید باشد و عوامل مختلفی از قبیل نوع کار، سن، آرتروز گردن و عوامل ژنتیکی آن را تحت تاثیر قرار می دهند. به دلیل نشستن برای مدت طولانی، طرز نشستن نامناسب در سر کار، کار کردن با رایانه، طرز نشستن نامناسب در هنگام تلویزیون تماشا کردن و در شرایط دیگر، در طول زمان تغییراتی در ستون فقرات شما ایجاد می شود.

به این فکر که چه مدت زمانی به صفحه تلویزیون یا رایانه زل می زنید یا روی یک میز خم می شوید. وزن 4، 5 کیلویی سر شما بر روی ستون فقرات به سمت جلو کشیده می شود و به مرور زمان دچار افتادگی گردن می شوید. با گذشت زمان، انحنای نرمال گردن کاهش پیدا می کند، طول ستون فقرات کاهش پیدا می کند و عضلات گردن ضعیف تر می شود. این مساله منجر به تنوعی از علائم می شود، از گردن درد گرفته تا سردرد و حتی مشکلات عصبی که باعث ایجاد درد تا بالا تنه می شود. این مشکل معمولا با درمان های فیزیوتراپی گردن بهبود پیدا می کند.

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

علائم قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

بیماران مبتلا به بیماری سر به جلو آمده معمولا بدون درد و به صورت عادی می توانند سر و گردن خود را حرکت دهند. علائم تنها زمانی ظاهر می شوند که طرز نشستن یا ایستادن نامناسب برای مدتی طولانی حفظ شود. این اتفاق در هر وضعیت، نشسته، ایستاده یا خوابیده و غیره پیش می آید.معمولا انواع گردن درد وجود دارد و گردن درد هم به صورت درد یکنواخت یا سوزش احساس می شود و گاهی اوقات همراه با علائمی در قسمت بالای کمر یا شانه ها است.

گاهی اوقات، فرد دچار سر درد نیز می شود. معمولا، درد مرتبط با عارضه انحراف گردن با حرکت کردن یا تغییر وضعیت دادن و در نتیجه رفع فشار از ساختارهای تحت تاثیر، تسکین پیدا می کند.افراد مبتلا به انحراف مهره های گردن و گردن به جلو معمولا علائمی مثل گزگز یا بی حسی در بازو، درد و سفتی عضلات گردن و شانه و سوزش بین استخوان های شانه را دارا هستند. همچنین ممکن است فک این افراد دچار درد و سایش شود.

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

انواع قوز یا کیفوز

کیفوز وضعیتی (Postural kyphosis) :

شایع ترین نوع کیفوز ستون مهره است و در واقع افزایش قوسی است که به طور طبیعی در ستون مهره سینه ای وجود دارد. این عارضه بیشتر در نوجوانان دیده می شود و در دختران بیشتر است. این بیماری به ندرت دردناک است. کیفوز وضعیتی به ندرت موجب بروز مشکلی در زمان بزرگسالی می شود.

بیشتر بخوانید  8 نوع سردرد که نباید نادیده گرفته شوند

کیفوز شوئرمن (Scheuermann’ Kyphosis) :

شوئرمن نام رادیولوژیست دانمارکی است که اولین بار این عارضه را شرح داد. این بیماری نیز در نوجوانان بروز کرده و معمولا شدت قوس ستون مهره در این بیماری بیش از کیفوز نوع قبل است. گاهی دردناک می شود که ممکن است درد در هنگام ایستادن و نشستن طولانی مدت یا با فعالیت ورزشی بیشتر شود. در رادیوگرافی ساده مهره های این بیماران تغییر شکل داده و به جای استوانه ای بودن به صورت گوه دیده می شوند.

کیفوز مادرزادی (Congenital Kyphosis) :

در این نوع کیفوز، ستون مهره جنین در زمانی که در شکم مادر است خوب تشکیل نشده است. ممکن است دو یا چند مهره از یک طرف به هم چسبیده باشند، یا یک مهره بصورت ناقص تشکیل شده باشد که بعد از تولد با رشد بچه، قوس ستون مهره به تدریج بیشتر می شود.

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

علت ایجاد کیفوز

عارضه سر به جلو بیماری است که ناشی از داشتن طرز نشستن و ایستادن نامناسب برای مدتی طولانی است. خم شدن گردن یا قوز گردن ممکن است در هر وضعیتی، ایستاده یا خوابیده پیش بیاید، اما معمولا در طول نشستن (پشت رایانه، تماشای تلویزیون یا رانندگی کردن) بوجود می آید.بیماری افتادگی و خمیدگی کردن به جلو همچنین در طول فعالیت های روزمره ای مثل آشپزی، تمیز کاری، باغبانی یا اتو کردن که باید دست ها را به سمت جلو روبه روی بدن قرار دهید، شیوع دارد.

در ورزش، سندروم سر به جلو آمده یا قوس گردن اغلب در بین ورزشکارانی پیش می آید که نوع ورزش آنها به گونه ای است که باید به مدت طولانی به سمت جلو خم شوند، مثل دوچرخه سواری، هاکی، بیس بال و کریکت. از جمله عوامل موثر دیگر در بوجود آمدن گردن به جلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوله پشتی

کودکان امروز برای حمل کردن کتاب های مدرسه ای که بین 13 14 کیلوگرم وزن دارند، از کوله پشتی استفاده می کنند. این کار باعث می شود که سر به سمت جلو کشیده شود تا تعادل وزنی ایجاد شود که منجر به فشار غیر عادی بر روی دیسک ها، مفاصل و عصب های گرد، شانه ها و کمر می شود.

طراحی رایانه ها

صفحه نمایش های رایانه ها عموما بیش از حد پایین یا بالا هستند و همچنین فرد به صورت مکرر برای خواندن مطالب صفحه نمایش باید سر خود را جلو بیاورد. علت این امر روشنایی نامناسب صفحه نمایش یا اندازه کوچک متن باشد.

استفاده از عینک های تدریجی یا دو دید

باعث می شود که وقتی فرد می خواهد با استفاده از نیمه پایینی عینک خود مطلبی را بخوانند، به بالا نگاه کنند.

تلویزیون/ بازی های ویدئویی

اغلب کودکان در هنگام انجام بازی های ویدئویی و تماشای تلویزیون طرز نشستن نامناسبی دارند. نشستن در یک وضعیت برای مدت طولانی باعث می شود که فرد به طرز نشستن نامناسب عادت و سازگاری پیدا کند که خود از عوامل ابتلا به بیماری گردن به جلو می باشد.

آسیب

زمین خوردن یا صدمه دیدن باعث کشیدگی گردن ناشی از عدم تعادل می شود. این کار باعث می شود که ستون فقرات از محل خود بیرون کشیده شود و باعث افتادگی سر به جلو می شود.

عضلات ضعیف

ضعیف بودن عضلات کمر باعث عدم تعادل عضلانی می شود که موارد زیر را شامل می شود:

  • سفتی قفسه سینه و عضلات اکستانسور گردن (عضله اسکالن و لواتور)
  • ضعف عضلات خم کننده گردن (در جلوی گردن )

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

معاینات لازم برای تشخیص قوز

• معاینه بالینی.
• معاینه عصبی برای بررسی رفلکس و قدرت عضلانی.
• اشعه X- برای تعیین درجه انحنا و تشخیص تغییر شکل مهره ها.
• توموگرافی کامپیوتریCT اسکن برای تصاویر با جزییات بیشتر.
• تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI) برای بررسی تومور یا عفونت.
• آزمون عصب در صورتی انجام می شود که بیمار در حال حس هر گونه ضعف عضلانی یا بی حسی و یا تحریکات عصبی باشد.
• تست های عملکرد ریه تحت قوز، در صورتی که خمیدگی بر توانایی بیمار برای تنفس اثر گذار باشد.

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

بیماری های ناشی از قوز

قوز زمانی ایجاد می شود که مهره پشتی به طور فزاینده گوه شکل شده و این می تواند مشکلات مختلفی از جمله موارد ذیل را در پی داشته باشد:
• پوکی استخوان.
• انحطاط دیسک.
• سرطان و درمان سرطان.
• بیماری شامرمن

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

گروه خاصی از افراد وجود دارند که در معرض افزایش ریسک قوز قرار دارند:

• دختران نوجوان با ساختار ضعیف بدن

• پسران در سن بین 10 تا 15 سالگی در معرض خطر بالای ابتلا به کیفوز شامرمن قرار دارند
• بیماران مسن مبتلا به پوکی استخوان در معرض خطر بالاتری برای شکستگی ستون فقرات هستند که می تواند موجب افزایش قوز شود

• بیماران با اختلالات بافت همبند )سندرم مارفان) بیشتر مستعد ابتلا به قوز میباشند.

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

درمان کیفوز گردن و کمر

پزشک معمولا از درمان های غیر جراحی و جراحی برای درمان قوز پشتی استفاده می کند.درمان قوز بستگی به شدت و علت بیماری و علائم و نشانه های بیمار دارد. در مورد بیماری شامرمن، یک کودک می تواند تحت درمان های فیزیکی، قوزبند و یا عمل جراحی قرار گیرد. در صورت عفونت، بیماران آنتی بیوتیک دریافت می کنند. در موارد تومور، جراحی بسیار محتمل است. برای پوکی استخوان، درمان زوال استخوان برای جلوگیری از حاد شدن قوز مفید است.

اگر بیمار پوکی استخوان داشته باشد، در این صورت داروهای پوکی استخوان مانند داروهای تقویت استخوان تجویز می شود تا موجب جلوگیری از شکستگی های ستون فقرات شود که ممکن است باعث بیشتر شدن قوز شوند. در بسیاری از بیماران، گوژپشتی اولین نشانه پوکی استخوان است.

مسکن درد OTC مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (ادویل، و موترین) و یا ناپروکسن (Aleve) می تواند تجویز شود. اگر این ها موثر نبود داروهای ضد درد قوی تر توسط دکتر تجویز می شوند.برای قوز ناشی از شکل بدن ضعیف، شما نیازی به درمان های تهاجمی ندارید. با این حال، موارد ذیل به تسکین علائم قوز کمک می کند.

• تجویز برای درد
• درمان های فیزیکی؛ برای کمک به افزایش قدرت در عضلات اصلی و پشت
• یوگا؛ به افزایش آگاهی در بدن و ایجاد قدرت، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی کمک می کند.
• کاهش وزن
• بریس و تقبل قیمت قوزبند (در کودکان و نوجوانان)

• درمان های فن ماساژ وجابجا کردن ستون فقرات (برای تصحیح هم ترازی ستون فقرات)
• عمل جراحی (در موارد حاد)

•تمرینات یوگا و نرمش برای درمان گوژپشتی

هم چنان که ما مسن تر می شویم تحلیل وابسته به سن در وضعیت بدن آغاز می شود. در بسیاری از مردم، چیزی که در جوانی به عنوان وضعیت بد بدن شروع می شود ، کم کم به رشد قوز پشت و شانه تبدیل می شود که پیش سازهای قوز وارثه را، با نام مستعار هایپرکیفوزیز باعث می شوند.

همان طور که در منابع دیگر گفته شده است، گوژپشتی یکی از مسائل نادیده گرفته شده ناشی از سن در جامعه امروزی است. در صورتی که شرایط منجر به پیشرفت قوز شود، منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.گوژپشتی موجب فشار بر قفسه سینه شده و در نتیجه، بسیاری از افرد گوژپشت مشکلات تنفسی و دیگر مسائل مربوط به نفس کشیدن را دارند.

افراد مبتلا به قوز بیشتر از شکستگی رنج می برند، هر چه قوز کمر بیشتر باشد ریسک بیشتر است. بسیاری از افراد کوتاهی تنفس مزمن را دارند که این خود ارتباط زیادی با مسائل مختلف سلامتی نظیر افزایش هیجان و افسردگی، افزایش بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 دارد. مطالعات بر روی افراد مسن در خانه سالمندان مبتلا به قوز حاد نشان داده است که افراد مبتلا به قوز زود تر از سایر افراد می میرند.

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

بهترین درمان برای بهبود و یا از بین بردن قوز

امروزه هیچ درمان پزشکی برای قوز وجود ندارد. با این حال همان طور که در موارد دیگر گفته شد، یک مطالعه کوتاه نشان داده که درمان کیفوز با ورزش یوگا می تواند درمان موثری باشد.

بر اساس گفته متخصص یوگا، تری اسمیت، بنیانگذار برنامه درمانی قوز، برنامه درمانی قوز برای موارد حاد دارای چندین مرحله است. این برنامه باید موجب تقویت ماهیچه های ضعیف، باز شدن قلب و قفسه سینه برای بهبود و معکوس سازی قوز و شانه های گرد شود و در عین حال موجب افزایش راست قامتی با افزایش آگاهی فرد از وضعیت بدن خود می شود. یک مسئله مهم برای درمان قوز حاد این است که یوگا برای درمان ماهیچه ها و مفاصل کیفوز از جمله بازوها، راست شدن ستون فقرات، شکم و گردن می شود.

درمان های مفید دیگر

ورزش هایی از قبیل ورزش های کششی کمک به بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات می کنند. ورزش برای قوز پشت بسیار مفید بوده و به تقویت عضلات شکم و بهبود وضعیت قرار گیری و بر طرف کردن قوز پشت کمک شایانی می کند.همچنین قوزبند طبی می تواند به خصوص در کودکان مبتلا به بیماری اسکورمن برای کمک به متوقف کردن پیشرفت قوز و رفع قوز پشت به کار رود. این کودکان می توانند برای جلوگیری از وخیم شدن قوز در حالی که استخوان آنها هنوز در حال رشد است از قوزبند استفاده کنند.

روش های جراحی در صورتی انجام می شود که انحنای ستون فقرات بیش از حد به شکل قوزکمر دیده شود و به خصوص اگر به نخاع یا ریشه های عصبی فشار وارد کند. جراحی به کاهش میزان انحنای قوز کمک می کند. متداول ترین روش همجوشی ستون فقرات است که در آن دو یا چند مهره از مهره های آسیب دیده به طور دائم متصل می شوند. عوارض جراحی ستون فقرات ممکن است زیاد باشد و عبارت است از: عفونت، خونریزی، درد، آرتروز، آسیب های عصبی و انحطاط دیسک. جراحی دوم ممکن است در صورتی لازم باشد که عمل جراحی اولیه برای اصلاح این مشکل ناموفق بوده.

ورزش ها و تمرینات کششی برای شکل مناسب بدن

این حرکت کششی در صورتی که شما از درد کمر یا گردن رنج می برید به شما کمک می کند.

  • سر خود را در همه جهات( جلو، عقب، راست و چپ) بکشید یا کج کنید. خود را به صورت دایره نکشید چون موجب افزایش کرنش می شود.
  • گردن را به آرامی ماساژ دهید.
  • بر روی دستان و زانو نشسته و کمر خود را به طرف بالا خم کنید. سپس عکس این حرکت را انجام دهید.
  • حرکات را هر روز تکرار کنید. این حرکت کششی در صبح هنگام به کاهش خواب ناشی از تنبلی ماهیچه

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

عوارض کیفوز گردن و کمر

سر شما سنگین و نیروی زیادی به گردن وارد میکند. است. در بسیاری از بزرگسالان، وزن سر به اندازه وزن توپ بولینگ است. برای اینکه سر شما یک اینچ (حدود 2.5 سانتیمتر) به سمت جلو برود، گردن شما در معرض نیروهای فشاری قرار می گیرد که معادل سه برابر بیشتر از وزن سر است. این مساله به این معناست که اگر سر شما سه اینچ(حدود 7.5 سانتیمتر) جلو برود، و وزن سر شما 5 کیلو باشد، 15 کیلوگرم فشار بر گردن وارد می شود. این میزان کم جلو رفتن سر باعث افزایش انقباض عضلات گردن تا 50 درصد می شود، زیرا آنها برای صاف نگه داشتن سر شما در برابر نیروی جاذبه تلاش می کنند.

با گذشت زمان، مفاصل گردن شما به صورت مستمر فشرده می شود. بسیاری از عضلات گردن به دلیل کشش مستمر سفت می شوند، در حالی که عضلات دیگر به دلیل عدم استفاده ضعیف می شوند. به دلیل افزایش نیروهای فشاری از طریق مفاصل گردن و افزایش کشش عضلانی، احتمال درد زیاد است. بعضی از انواع عوارض سر به جلو آمده از قرار زیر هستند:

  • سر درد
  • ناراحتی گردن
  • سفتی عضلانی در گردن و شانه ها
  • ناراحتی در قسمت میانی کمر
  • سینه درد
  • درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در دست و بازو

بسیاری از افراد دچار مشکلات مکرر یا مزمن می شود، زیرا تنها درد خود را درمان می کنند(برای مثال با داروهای مسکن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی )، اما هیچگاه در پی درمان مشکل بوجود آورنده که بیماری افتادگی گردن و قوس مهره های گردن می باشد، نیستند.

بیماری قوز گردن یا قوس گردن به دلیل شرایط زندگی موجود (نشستن های طولانی مدت و عادت کردن به حالت اندامی نامناسب) عارضه شایعی می باشد که گاهی علاوه بر علائم ظاهری همراه با گردن درد و سر درد نیز می تواند باشد. با درمان فیزیوتراپی سر و گردن به جلو آمده می توان اقدام به رفع این مشکل نمود. از جمله درمان های فیزیوتراپی گردن می توان به ورزش و حرکات اصلاحی سر به جلو آمده و افتادگی گردن می باشد.

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

پیشگیری کیفوز

قوز کمر مادرزادی و شوئرمن، هر دو، پی‌آمد وجود مشکلی ساختاری در مهره‌ها هستند؛ در نتیجه به هیچ طریقی نمی‌توان از این نوع کیفوزها جلوگیری کرد. بستن بریس و انجام حرکت‌های اصلاحی پیشرفت قوز پشت شوئرمن را آهسته می‌سازد. اما می‌توان با فیزیوتراپی و انجام حرکت‌های اصلاحی تقویت کننده عضله‌های کمر و پشت، از قوز کمر وضعیتی پیشگیری نمود یا شدت آن را کاهش داد.

اکثر بیماران مبتلا به قوز پشت بدون جراحی و با ترکیب روش های فیزیوتراپی و ورزش رفع قوز پشت ، نرمش و دارو نتایج خوبی را در درمان قوز کمر به دست می آورند. حتی در موارد شدیدتری که در نهایت انجام عمل جراحی ضرورت می‌یابد، تقریباً تمام بیماران می‌توانند فعالیت‌های معمول خود را بدون هیچ محدودیتی پس از سپری شدن دوره بهبود از سر بگیرند. چگونگی درمان قوز کمر در کودکان نیز بستگی به شدت و نوع قوز پشت دارد، اما در اکثر موارد بدون نیاز به جراحی و با ورزش برای قوز کمر این مشکل برطرف می شود.

درمان قوز پشت کمر و گردن (کیفوز)

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  راه های رفع گرفتگی صدا
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *