مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان زگیل کف پا در کودکان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



درمان ساده ی زگیل کف پا در کودکان


زگیل کف پا در کودکان : به گزارش دلگرم بیشتر بچه‌ها جایی در طول دوران کودکی‌شان زگیل را تجربه می‎کنند. رایج‎ ترین سن تجربه زگیل از یک تا 12 سالگی است و بیشترین زگیل‌های دوران کودکی روی دست به وجود می‌آیند. اما کف پا هم یکی از جاهایی است که در کودکان دچار زگیل می‌شود. زگیل کف پا بر خلاف زگیل دست معمولا دردناک است و می‌تواند برای بچه‌ها ناراحتی ایجاد کند.


چرا کف پای کودکان دچار زگیل می‎شود؟


قبل از هر چیز باید بدانید که زگیل یک عارضه ویروسی است و مثل تمام موارد ویروسی دیگر وقتی علائمش را نشان می‌دهد که ویروسش در بدن فعال شود. ویروس‌ اچ ‏پی‌وی یا پاپیلوم انسانی، همان ویروسی است که در همه قسمت‏های بدن با رشد سریع سلول‎های لایه بالایی پوست، زگیل می‎سازد و در کف پا هم همین اتفاق می‎افتد. زگیل‌های کف پای کودکان ممکن است در هر قسمتی به وجود بیایند، از جمله زیر انگشتان یا زیر پاشنه تنها تفاوت این زگیل‌ها با انواع دیگر زگیل‎های بدن این است که معمولا از پوست بیرون نمی‌زنند و به صورت یک پینه ضخیم خودشان را نشان می‎دهند. وقتی کودکان از درد شدید کف پا وقت راه رفتن شکایت می‏کنند یا در پوشیدن کفش مشکل دارند، بهتر است پایشان را برای تشخیص زگیل بررسی کنید.


چطور زگیل را از پینه تشخیص بدهیم؟


زگیل ممکن است در هر قسمتی از پا تشکیل شود اما پینه را فقط در جاهایی می‌بینید که محل تحمل فشار هستند. زگیل‏ها لایه لایه هستند و از پوست اطرافشان کاملا قابل تشخیص، در حالی که پینه قسمتی از پوست است.


زگیل کف پا چطور منتقل می‎ شود؟


معمولا کودکانی که سیستم ایمنی نسبتا ضعیف‎تری دارند دچار این عارضه پوستی می‌شوند، این یعنی بسیاری از کودکان ممکن است هیچوقت زگیل کف پا را تجربه نکنند. علاوه بر این، مهم است بدانید که زگیل کف پا به شدت مسری است و از تماس با فرد مبتلا یا تماس با وسایل آلوده مثل حوله، دستمال، استفاده از استخرها و ورزشگاه‎های عمومی یا حتی در مدرسه و زمین بازی ممکن است منتقل شود. از آن جایی که این زگیل برخلاف زگیل دست یا صورت می‏تواند حرکت کودک را دچار مشکل کند، باید بیشتر مراقب آلودگی‌های محیطی باشید.

بیشتر بخوانید  علت راه نرفتن و دیر راه افتادن کودک چیست؟!


زگیل و درمان آن در کودکان


آیا زگیل واگیردار است؟


لمس زگیل یک فرد لزوماً باعث ایجاد زگیل کودک شما نمی‌شود اما ویروس‌هایی که ایجادکننده زگیل هستند با تماس فیزیکی نزدیک با کودک یا با سطحی که فرد بیمار آن را لمس کرده، مانند کف حمام یا سطح دوش ممکن است به فرد دیگر انتقال یابند.یک برش کوچک یا خراش می‌تواند هر ناحیه از پوست را نسبت به زگیل‌ها آسیب‌پذیرتر کند. همچنین خاراندن یک زگیل ممکن است زگیل‌ها را به دیگر نقاط بدن منتقل کند. مدتی که بین برخورد یک فرد با ویروس ایجادکننده زگیل و پدیدار شدن زگیل وجود دارد، متفاوت است. زگیل‌ها ممکن است بسیار آهسته رشد کنند و هفته‌ها یا زمان طولانی‌تری تا انتشار آن‌ها طول بکشد.


زگیل پا دردناک است ولی خطرناک نیست


هرچه کودک کم سن و سال‏تر باشد، تحمل زگیل کف پا برایش سخت‎تر خواهد بود، انگار که در حال راه رفتن روی یک برجستگی همیشگی باشد. زگیل پا در واقع یک نوع رشد پوستی خوش‏‎خیم است که معمولا در قسمت کف پا ایجاد می‏شود و زگیل پلنتار هم نام می‏گیرد (plantar یعنی قسمت کف پا) زگیل کف پا در کودکان معمولا خود به خود از بین می‏‎رود، اما در مدت زمانی طولانی.بیشتر زگیل‌های پلنتار نیازی به درمان فوری ندارند اما اگر کودک شما را ناراحت یا دچار درد می‎کنند، یا اگر در حال پخش شدن در قسمت‌های دیگر پا هستند می‌توانید با مراجعه به پزشکتان، به صورت سرپایی آن‎ها را از بین ببرید.پزشک معمولا با استفاده از سالیسلیک اسید این زگیل‌ها را از بین می‎برد. ممکن است پزشکتان یک داروی قوی‎تر برای شما تجویز کرده یا در مطب تزریق انجام دهد. در موارد شدید، جراحی و کریوتراپی یا روش انجماد با نیتروژن هم انجام می‎شوند.

بیشتر بخوانید  ۵ روش برای علاقه مند کردن کودکان به مسواک زدن


چه زمانی باید نگران زگیل کف پا باشیم؟


  1. درد، ورم، تب یا قرمزی پوست را تجربه می‎کند

  2. زگیلی کف پایش دارد که ترشح ایجاد می‏کند.

  3. اطراف زگیل کف پایش قرمز و ملتهب می‎شود.


درمان زگیل پا


درمان زگیل پا در کودکان


عموماً زگیل‌ها باعث بروز هیچ مشکلی نمی‌شوند، بنابراین تهدیدی برای سلامت نیستند. زگیلی که درمان نشود، ممکن است ۶ تا ۱۲ ماه زمان ببرد تا خودبه‌خود ناپدید شود.اگر زگیل دردناک باشد یا در فعالیت‌های دیگر مداخله کند، ممکن است پزشک تصمیم به خارج کردن زگیل بگیرد. البته روش‌های دیگری مانند محلول‌های برطرف‌کننده زگیل، سوزاندن زگیل از طریق جریان الکتریکی، فریز کردن زگیل با استفاده از نیتروژن مایع و درمان لیزر نیز وجود دارد که قطعاً باید توسط متخصص انجام شود.پس از گذشت چند روز از درمان توسط پزشک، ممکن است زگیل بیفتد اما شاید درمان‌های متعددی مورد نیاز باشند. پزشکان معمولاً زگیل‌ها را جدا نمی‌کنند چرا که این عمل ممکن است باعث ایجاد زخم شود و زگیل نیز پس از مدتی بازگردد.

حتماً بخوانید:


درمان موضعی


اگر کودک بزرگ‌تر دارای زگیل ساده روی انگشت خود است، از پزشک درباره استفاده از پماد بدون نسخه برای برطرف کردن زگیل سؤال کنید. برخی پزشکان پماد بدون نسخه‌ای را توصیه می‌کنند که شامل سالسیلیک اسید است و برای چند هفته هر روز روی زگیل قرار داده می‌شود. این پماد زگیل ممکن است سوزش ایجاد کند. فرایند آن شامل خیساندن زگیل با آن و کندن پوست خشک شده است اما بعضی کودکان آن را تحمل نمی‌کنند.این دارو برای استفاده روی صورت یا اندام تناسلی کودک شما نیست و باید بسیار مواظب باشید که کودک کنجکاو شما به آن دسترسی پیدا نکند چرا که در صورت برخورد با دهان و چشم او ممکن است سوزش ایجاد کند. این درمان ممکن است چند هفته یا چند ماه پیش از مشاهده نتایج طول بکشد، اما در نهایت زگیل باید از روی پوست سالم پایین بریزد. داروهای زگیل شامل مواد شیمیایی قوی هستند و باید با احتیاط مصرف شوند چرا که می‌توانند به پوست سالم آسیب بزنند.


در صورت استفاده از چنین روشی باید توجه داشت که:


پیش از استفاده از دارو، زگیل را در آب گرم فرو ببرید و پوست مرده روی سطح زگیل را با یک سوهان (که هرگز نباید برای ناخن‌ها استفاده شود) بردارید. مواظب باشید پوست سالم اطراف زگیل را سوهان نکشید.ناحیه زگیل را در زمان عمل کردن دارو پوشش دهید.مواظب باشید زگیل را مالش یا خراش ندهید و برندارید. انجام این کار می‌تواند ویروس را به قسمت دیگری از بدن منتقل کند یا باعث عفونت کردن زگیل شود.یک راه‌حل بهتر برای درمان زگیل در کودک شما می‌تواند امتحان کردن بانداژهای بدون نسخه باشد که شامل سالسیلیک اسید هستند. هر روز یک بانداژ جدید روی زگیل قرار دهید. در نهایت ویروس روی پوست مرده‌ای که برداشته می‌شود، می‌میرد.


بیشتر بخوانید  چطور بهترین وسایل بازی برای کودکان را تهیه کنیم ؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *