درمان رفلاکس معده با طب سنتی


درمان رفلاکس معده به روش طب سنتی را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگر قرار داده ایم با مجله دلگر همراه باشید.

درمان رفلاکس معده با طب سنتی

درمان رفلاکس معده با طب سنتی

غذایی که می خوریم از طریق لوله ای به نام مری وارد معده می شود. هضم غذا در معده با اسید و آب معده شروع می شود. دیواره معده به دلیل تماس مداوم با اسید و شیره معده در برابر اثر مخرب آنها مقاوم است و بالعکس چون دیواره مری در حالت عادی در معرض اسید و شیره معده قرار نمی گیرد، دفاع خوبی در برابر این عوامل وجود ندارد. به طور معمول بین مری و معده دریچه ای به نام دریچه مری وجود دارد که اجازه می دهد غذا از مری وارد معده شود اما از بازگشت غذا و شیره معده به مری جلوگیری می کند.

اگر دریچه مری به درستی کار خود را انجام ندهد، یعنی به درستی بسته نشود یا زودتر باز شود، اسید و شیره معده به مری برمی گردد. همانطور که قبلا ذکر شد، دیواره مری به اسید و شیره معده حساس است. بنابراین اگر دریچه مری به درستی کار نکند، بازگشت اسید و شیره معده به مری باعث تحریک مری می شود. بازگشت غیر طبیعی اسید و شیره معده به مری و تحریک مری در اثر تماس با این عوامل را بیماری ریفلاکس معده یا ریفلاکس می گویند.

از علل و تشدید رفلاکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سریع غذا بخورید و غذا را کامل نجوید یا با استرس و نگرانی غذا بخورید
  • بارداری
  • چاقی، تاخیر در تخلیه معده و پرخوری
  • غذاهای دیر هضم، چرب و تند مصرف کنید
  • ساندویچ با سس فلفل بخورید
  • میوه ها و مرکبات را بلافاصله بعد از غذا مصرف کنید
  • چای رنگارنگ بخور
  • مصرف نان بدون سبوس مانند نان باگت، نان سفید و نان بربری
  • و نانی بخورید که خمیر آن خوب پخته نشود، مانند نان باگت، نان سفید و نان بربری
  • استعمال دخانیات مخصوصاً سیگار و قلیان
  • مصرف مشروبات الکلی
  • نوشیدنی های مختلف را بین وعده های غذایی و بلافاصله بعد از غذا مصرف کنید
  • مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین، نوشابه های گازدار، قهوه، چای و نوشیدنی های کافئین دار
  • مصرف مواد غذایی و به ویژه فرآورده های گوشتی حاوی مواد نگهدارنده
  • مصرف کنسرو
  • عدم استراحت و خواب راحت
  • استرس و عوامل استرس زا را برای مدت طولانی تحمل کنید
  • مصرف سس های چرب و شور (مخصوصا سس کچاپ)

چگونه می توان از GERD پیشگیری و درمان کرد؟

بدون شک تغییر سبک زندگی یکی از ساده ترین راه های پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات گوارشی است که اجتناب از این امر می تواند به بهبود علائم ریفلاکس و جلوگیری از بروز آن کمک کند. پس غذای کافی بخورید، از پرخوری خودداری کنید، مصرف فست فودها، نوشابه های گازدار، سس های آماده به ویژه سس قرمز و غذاهای سنگین و بسیار چرب را کاهش دهید، مصرف چای را کاهش دهید، سیگار و قلیان را ترک کنید، وزن خود را کاهش دهید و به طور منظم ورزش کنید. (حداقل 30 دقیقه پیاده روی در روز) در کاهش علائم یا پیشگیری از GERD موثر هستند. همچنین کنترل استرس و تعدیل استرس در کنترل رفلاکس بسیار موثر است.

کاهش وزن: سعی کنید با مشاوره و تهیه برنامه غذایی زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه وزن کم کنید! این فقط برای افرادی است که دارای اضافه وزن یا چاق هستند (چاقی شکمی) یا افرادی که علائم آنها با افزایش وزن شروع می شود.

صبحانه کامل بخورید: مهم ترین و مفیدترین وعده غذایی «صبحانه» است و لازم است افراد روز را با صبحانه کامل شروع کنند. اگر در نهایت به تغییر سبک زندگی پیشنهادی مانند خوردن صبحانه (هر نوع غذای کاملی که می خواهید برای ناهار بخورید)، ناهار را حذف کنید و شام را حدود ساعت 6 تا 7 بعد از ظهر میل کنید، مطمئناً تغییرات فوق را مشاهده خواهید کرد. مانند: کاهش استرس، خواب راحت، بیداری و سلامت گوارش.

درمان رفلاکس معده با طب سنتی

در زمان های منظم غذا بخورید : بسیار مهم است که غذایی که می خورید و میل می کنید از قبل تعیین شده باشد. خوردن یک غذای مشابه در ساعات خاصی از روز اثرات خاصی بر سیستم گوارش شما دارد.

هرگز بین وعده های غذایی آب یا مایعات ننوشید از آنجایی که مهار ترشح اسید معده در بیماران مبتلا به ریفلاکس معده بسیار مهم است، نوشیدن آب و مایعات نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا توصیه می شود.

آب کافی بنوشید: ما به تمام مزایای مصرف آب کافی نخواهیم پرداخت، مصرف آب کافی، به خصوص حدود 30 دقیقه قبل از غذا، به هضم بهتر غذا، کمک به درمان یبوست و در نتیجه بهبود علائم ریفلاکس کمک می کند.

کاهش مصرف لاکتوز: بسیاری از مردم مشکلات گوارشی به نام عدم تحمل لاکتوز دارند. این بدان معناست که آنها در خوردن غذاهای حاوی لاکتوز مانند شیر مشکل دارند. به همین دلیل توصیه می کنیم به جای شیر گاو از شیر گیاهی مانند برنج یا شیر سویا استفاده کنید. این دو نوع شیر در فروشگاه های بزرگ موجود است.

محصولات پروبیوتیک: استفاده از آنتی بیوتیک ها میکروب ها را از بین می برد و در عین حال از باکتری های مفید و بی ضرر در امان نمی ماند. این باکتری ها یا پروبیوتیک های مفید به روده ها کمک می کنند تا غذا را بهتر جذب کنند. پس باید به فکر احیای این پروبیوتیک ها باشید. برای این کار می توانید از قارچ کفیر برای تهیه ماست و نوشیدنی کفیر استفاده کنید که یکی از بهترین محصولات پروبیوتیک برای کاهش اسید معده و هضم غذا بسیار مفید است.

قبل از غذا میوه و سالاد بخورید: همانطور که حتما می دانید میوه ها و سبزیجات نسبت به سایر غذاها زمان هضم کمتری دارند، در خانواده های ایرانی معمولا سالاد و میوه ها را بعد از غذا می خورند که باعث رفلاکس و حتی بوی بد دهان می شود. هر سالاد و میوه ای را در فواصل منظم قبل از غذا بخورید.

  • ساعت ها هضم غذاهای مختلف
  • آب و آب میوه: 20 تا 30 دقیقه
  • سوپ ساده: 30 تا 45 دقیقه
    میوه ها و سبزیجات: 30 تا 45 دقیقه
    لوبیا، غلات و نشاسته: ۲ تا ۳ ساعت
    گوشت، مرغ و ماهی: 3 ساعت یا بیشتر

اجتناب از استرس هنگام غذا خوردن: در این میان، استرس و اضطراب نقش عمده ای در بدتر شدن GERD و آسیب احتمالی آن دارد. لازم به ذکر است در شرایط استرس هضم غذا نه تنها به خوبی انجام نمی شود بلکه التهاب روده، زخم معده و سوزش سر دل در این حالت بیشتر دیده می شود این امر سلامت روان را نیز تضمین می کند.

و البته چنین افرادی به ندرت دچار ریفلاکس معده می شوند، شیوع آن در حال افزایش است، ایمن باشید.

درمان یبوست: یبوست یکی از شایع ترین مشکلاتی است که نه تنها در خواب بلکه در طول روز نیز باعث رفلاکس می شود و حتی در حین مکالمه اگر بعد از غذا یک بار مدفوع نکنید به معنای یبوست است که باید درمان شود.

به فاصله بین خوردن و خوابیدن توجه کنید: مصرف غذا درست قبل از خواب باعث اختلال در خواب می شود و از طرفی این مشکل باعث رفلاکس نیز خواهد شد. بهتر است بین غذا خوردن و خوابیدن حدود 3 ساعت فاصله زمانی باشد تا دستگاه گوارش به خوبی هضم و جذب شود. داده ها و معده قبل از خواب خالی می شود.

قبل از خواب روده های خود را بشویید: این اصل یکی از اصول مهم پیشگیری از بسیاری از بیماری ها است. و مردم را در برابر بیماری ها واکسینه می کند. این اصل یکی از سه اصل پیشگیری از بیماری های اعصاب است که حضرت علی (ع) به فرزندان خود فرمود: نیازی به پزشک نخواهند داشت.

درمان رفلاکس معده با طب سنتی

از بالش مناسب استفاده کنید: از این به بعد بالشی را انتخاب کنید که نسبت به شب های قبل سرتان را بالا بیاورد، استفاده از بالش مناسب تا حدودی از رفلاکس شبانه جلوگیری می کند.

در وعده های غذایی مکرر مقدار کمتری غذا بخورید: امام علی (ع) در مورد کم خوردن غذا که یکی از سه اصل مهم سلامتی است از فرمایشات ایشان می فرماید: در مسیر غذا بنشین تا گرسنه شوی و در حالی که هنوز اشتها داری برخیز، انجام این کارها نه تنها باعث می شود. شما دچار رفلاکس نخواهید شد، دیگر احساس خستگی و سنگینی نخواهید کرد.

روزانه پیاده روی یا ورزش کنید : اینکه بگوییم پیاده روی به هضم غذا کمک می کند، افسانه نیست. هر گونه فعالیت بدنی به شرطی که خیلی سخت نباشد به هضم بهتر غذا کمک می کند. کارشناسان توصیه می کنند هر روز نیم ساعت ورزش کنید. پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و … بسیار موثر است. اگر برای مدت طولانی ورزش نکرده اید، با یک پیاده روی ساده روزانه و گاهی اوقات بیشتر، چند توقف از خانه یا محل کار شروع کنید.

آهسته غذا بخورید: توصیه می شود تا جایی که ممکن است غذا را بیشتر بجوید، مصرف آهسته غذا باعث می شود از خوردن بیشتر لذت ببرید (به جای تلاش برای رسیدن هرچه سریعتر به معده). جویدن کامل در واقع اولین مرحله در فرآیند پیچیده هضم است، بنابراین اگر غذا را فقط تا جایی که از مری عبور می کند بجوید، در اشتباه هستید.

یک دلیل خوب برای تلاش کافی برای جویدن غذا این است که بزاق اطراف غذا در حین جویدن در واقع حاوی آنزیم های گوارشی است که قبل از بلع شروع به هضم غذا می کنند. آنزیم های آلفا آمیلاز و لیپاز زبانی شروع به هضم کربوهیدرات ها و چربی ها در دهان می کنند و بنابراین میزان فعالیت گوارشی مورد نیاز معده را کاهش می دهند.

از غذاهای چرب و تند پرهیز کنید : اولین دشمن معده غذاهای چرب و تند است. با مصرف گوشت قرمز، غذاهای غنی از سس های چرب و تند از جمله سس کچاپ و سس مایونز، پنیرهای چرب را کاهش دهید. چربی دیرتر از کربوهیدرات ها و قندها از معده خارج می شود که احتمال بازگشت محتویات معده به مری را افزایش می دهد.

از خوردن شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین بعد از غذا خودداری کنید: مصرف نوشابه های شیرین و گازدار بعد از غذا علائم ریفلاکس را بدتر می کند، اگر می خواهید آن را در خانه تهیه کنید، همین کار را انجام دهید.

اجتناب از استعمال دخانیات به خصوص سیگار و قلیان: سیگار و قلیان توانایی و عملکرد ماهیچه های اسفنکتر مری را کاهش می دهد و ترک سیگار و قلیان به بهبود مشکل شما کمک می کند.

از پوشیدن لباس های تنگ و کمربندهای تنگ خودداری کنید: لباس های تنگ به شکم و اسفنکتر مری فشار وارد می کند و باعث رفلاکس اسید یا ریفلاکس معده می شود.

نچسبید به: به محض اینکه نیاز به دستشویی رفتن دارید خود را محدود نکنید. زیرا در نهایت باعث مشکلات گوارشی مانند یبوست و رفلاکس خواهد شد.

درست قبل از خواب از محرک ها اجتناب کنید: گوشت، شکلات، قهوه، چای و نوشابه ها تحریک کننده هستند و به راحتی می توانند باعث بی خوابی و همچنین رفلاکس شوند.

مصرف نان مناسب: معمولا نان هایی که تقویت کننده های غیرطبیعی ندارند توصیه می شود و بهتر است نان سبوس دار مصرف شود مثلا نان سنگک یکی از بهترین نان های مورد نظر است.

مجموعه: یک مجله اینترنتی دلگرم کننده


بیشتر بخوانید  با خوردن فلفل تند با چربی های شکم و پهلو خداحافظی کنید!

دیدگاهتان را بنویسید