مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان دیسک گردن در منزل

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


یکی از دردهای مکرر گردن در سنین میانسالی و سالمندی به دلیل آن است دیسک گردن رخ می دهد فتق دیسک گردن اغلب زمانی رخ می دهد که فشار بیش از حد بر ستون فقرات و گردن وارد شود. این عامل حتی می تواند وضعیت نامناسب گردن در ساعات طولانی باشد.در موارد شدید حتما باید تحت دارو باشید. جراح مغز و اعصاب قرار می گیرد اما روش هایی برای درمان دیسک گردن در خانه ورزش هایی وجود دارند که می توانند درد و التهاب دیسک گردن را کاهش دهند.

علل و درمان دیسک گردن در خانه

از مهره شماره 1 تا مهره شماره 7 در ستون فقرات شامل گردن می شود. این مهره های استخوانی توسط دیسک های ژله ای از یکدیگر جدا می شوند. به طور کلی، این دیسک ها 3 مسئولیت عمده دارند. اول، محافظت از مهره های گردن در هنگام ضربه، دوم، اجازه حرکت مهره ها بدون مالش به یکدیگر، و سوم، نگه داشتن مهره ها در محل اصلی خود.

زمانی که این دیسک ها به دلایل مختلف از قسمت مرکزی بین دو مهره به قسمت بیرونی رانده می شوند، به اعصاب حساس ستون فقرات فشار وارد می کنند که می تواند منجر به درد و ضعف در برخی از اعضای بدن شود. به عنوان مثال، زمانی که دیسک گردن بیرون می زند، این احتمال وجود دارد که احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در بازوها و دستان خود داشته باشید. درمان دیسک گردن در خانه چیزی وجود دارد که می تواند وضعیت این افراد را بهبود بخشد. در زیر به تمرین هایی اشاره می کنیم که می توانند به دیسک کمک کنند تا به موقعیت اولیه خود بازگردد.

  1. تمرین شماره یک؛ حرکت گسترش درب

برای انجام این تمرین، به آرامی روی میز (سطح صاف) یا تخت دراز بکشید. خم بخوابید تا گردن شما با سطح تماس داشته باشد و روی لبه تخت یا میز قرار گیرد. برای این تمرین هیچ وسیله ای مانند بالش را زیر سر خود قرار ندهید.

به آرامی و با کنترل سر خود را به سمت لبه بکشید و به آرامی اجازه دهید سرتان آویزان شود. اگر انجام این کار برای شما دردناک است یا اگر درد را به بازو و شانه شما منتقل می کند، از انجام آن خودداری کنید.

این حالت آویزان را برای یک دقیقه نگه دارید. پس از آن دقیقه، به گردن خود استراحت دهید و سر خود را روی میز تخت قرار دهید. این حرکت را 15 بار تکرار کنید. حرکت اکستنشن گردن اولین تمرین در این لیست است درمان دیسک گردن در خانه است.

  1. تمرین شماره دو

تمرین دیگری که باید انجام دهید درمان دیسک گردن در خانه به شرح زیر است. برای انجام این تمرین روی میز یا تخت روی شکم دراز بکشید و شانه های خود را روی لبه تخت یا میز قرار دهید. بسته به وزن سرتان اجازه دهید گردنتان روی لبه تخت یا میز آویزان شود.

در مرحله بعد سعی کنید به آرامی سرتان را بالا بیاورید تا گردنتان موازی با زمین باشد. اگر این تمرین باعث افزایش درد یا گسترش آن به سایر نواحی شد، انجام آن را متوقف کنید.

وضعیت پایه سر را به مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارید (بسته به قدرت شما). پس از آن، سر خود را آویزان کنید و چند ثانیه استراحت کنید و دوباره حرکت را تکرار کنید. تعداد تکرار این حرکت 15 تا 20 بار است.

  1. تمرین شماره 3

برای انجام تمرین سوم از درمان دیسک گردن در خانه فقط پشت تخت دراز بکشید. در این ورزش چیزی زیر گردن خود قرار ندهید. به آرامی دراز بکشید و بازوهای خود را در کنار بدن خود قرار دهید.

به آرامی و با کنترل، چانه خود را به سینه نزدیک کنید و سعی کنید با باد کردن ناف، چانه و سینه خود را لمس کنید.

پس از لمس قفسه سینه، وضعیت را به مدت 5 تا 10 ثانیه حفظ کنید. پس از آن یک استراحت کوتاه در حدود 2 تا 3 ثانیه انجام دهید و حرکت را 15 تا 20 بار تکرار کنید.

  1. تمرین شماره چهار

برای انجام تمرین چهارم از درمان دیسک گردن در خانه پشت خود را به دیوار تکیه دهید. می توانید این تمرین را هم در حالت نشسته و هم ایستاده انجام دهید.

دستان خود را در کنار بدن خود قرار دهید؛ در مرحله بعد بازوهای خود را 90 درجه بالا بیاورید به طوری که دستانتان موازی زمین و انگشتانتان به سمت بالا باشند.

حالا سعی کنید به آرامی تیغه های شانه خود را با حرکت دادن آرنج ها به سمت دیوار به هم نزدیک کنید. این حرکت را به طور مکرر و با کنترل و آرامش انجام دهید. حرکت را ناگهانی و سریع انجام ندهید. تعداد تکرار این تمرین 15 تا 20 بار می باشد.

  1. تمرین شماره پنج

این تمرین آخرین حرکت مجموعه است درمان دیسک گردن در خانه برای اصلاح دیسک بیرون زده روی زمین بنشینید و دستان خود را در کنار بدن خود قرار دهید. سپس یک دست را با کف دست روی پیشانی قرار دهید. سعی کنید پیشانی خود را به کف دست فشار دهید و اجازه ندهید پیشانی شما حرکت کند.

این یک جنبش بازگشت است. یعنی نباید به طور مداوم به دست خود فشار وارد کنید. فقط چند ثانیه جلو و عقب فشار دهید و ادامه دهید. درست است که این حرکت تلافی جویانه است، اما به هیچ وجه اعتصاب نیست. به این معنی که شما سعی می کنید حرکت را در یک روند مداوم و ملایم انجام دهید.

اگر دقت کنید وقتی با دست پیشانی خود را فشار می دهید، چانه به سمت بیرون متمایل می شود و در این لحظه مشخص می شود که حرکت را به درستی انجام داده اید.

حرکاتی که به کاهش درد دیسک گردن کمک می کند

تا کنون با درمان دیسک گردن در خانه همه حرکات فوق به بازگشت دیسک به موقعیت اولیه کمک می کند. در قسمت بعدی حرکاتی را به شما معرفی می کنیم که به کاهش درد دیسک های گردن کمک می کند. این حرکات نیز جزو حرکات اصلاحی و درمانی هستند اما تاثیر آنها نسبت به 5 حرکت قبلی کمتر است.

  1. تمرین اول

برای انجام این حرکت روی زمین بنشینید و دست ها را کنار بدن قرار دهید. سپس به آرامی سر خود را به سمت شانه چپ یا راست خم کنید. انگار می خواهید با شانه خود گوش خود را لمس کنید. موقعیت خود را به مدت 30 ثانیه حفظ کنید. پس از آن چند ثانیه به گردن خود استراحت دهید و در مرحله بعد گردن خود را به سمت مخالف متمایل کنید. این حرکت را 3 تا 5 بار تکرار کنید. این اولین تمرین از آن زمان است درمان دیسک گردن در خانه در گروه کاهش درد قرار دارد.

  1. تمرین دوم

این تمرین نوعی حرکت کششی است درمان دیسک گردن در خانه تصور می شود که درد را کاهش می دهد. برای این کار روی صندلی که دسته ندارد بنشینید. دست راست خود را روی کناره صندلی بگذارید و لبه کناری آن را بگیرید. بهتر است لبه صندلی را طوری بگیرید که شانه شما به سمت پایین خم شود.

در مرحله بعد به آرامی و با کنترل گردن خود را به سمت چپ متمایل کنید. بنابراین گوش کمی به سمت پایین و عقب کشیده می شود. این حالت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و پس از استراحت کوتاه حرکت را در جهت مخالف تکرار کنید. این تمرین را 3 تا 5 بار تکرار کنید.

  1. تمرین سوم

این حرکت به تمرین «چرخش گردن» معروف است. برای انجام این حرکت به آرامی روی زمین یا روی صندلی بنشینید. سپس چانه خود را بچرخانید و سر را به پهلو بچرخانید. مثل اینکه می خواهید اشیایی را ببینید که در سمت راست یا چپ شما هستند. مراقب باشید این حرکت را به صورت بسیار کشیده انجام ندهید. یعنی زیاد سرتان را به پهلو نچرخانید. فقط به طوری که خط زیر چانه شما در راستای شانه باشد.

حالت خود را به مدت 30 ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی سر خود را به سمت مخالف بچرخانید و سر خود را به مدت 30 ثانیه در همان حالت نگه دارید. این حرکت را برای 3 تا 5 ست تکرار کنید. حرکت چرخش گردن به عنوان یکی از درمان دیسک گردن در خانه نیز در نظر گرفته شده است

ورزش هایی که برای دیسک گردن مضر هستند

تا کنون با درمان دیسک گردن در خانه و حرکاتی برای کاهش درد شناخته شده. حال بهتر است بدانید کدام حرکات ورزشی می تواند وضعیت دیسک گردن شما را بدتر کند. به خاطر داشته باشید که هر حرکت ورزشی که با ضربه و چرخش ناگهانی گردن همراه باشد می تواند وضعیت دیسک گردن را تشدید کند. بهتر است ورزش هایی انجام دهید که به آرامی گردش خون را در ستون فقرات افزایش می دهد.

نتیجه گیری و خلاصه

مراقبت از گردن و ستون فقرات می تواند زندگی بدون درد را تا میانسالی و پیری تضمین کند. یکی از مواردی که در صورت عدم مراقبت از گردن ممکن است رخ دهد، فتق دیسک گردن است. در مقاله فوق به ارائه درمان دیسک گردن در خانه ما پرداخت کردیم برای گرفتن نتیجه بیشتر از حرکات ورزشی بهتر است با پزشک و فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

دکتر طبیب خویی

جراح مغز و اعصاب

* مطلب فوق یک رپورتاژ تبلیغاتی بوده و سایت خبری شامانف مسئولیتی در قبال آن ندارد….

بیشتر بخوانید  هشدار مهم سازمان هواشناسی برای این استان‌ها
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *