مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان خانگی نرمی کشکک زانو – کندرومالاسی کشکک زانو

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نرم شدن غضروف کشکک یا کندرومالاسی چیست و چه علائمی دارد؟

کندرومالاسی کشکک کندرومالاسی کشکک شایع ترین علت زانو درد مزمن. این بیماری در واقع یک گونه است نرم شدن غضروف کشکک و دلیل این نرم شدن اغلب حرکت نامتعادل کشکک روی مفصل زانو، رفتار نادرست زانو در حین فعالیت بدنی یا ورزش، ضربه یا ضعف عضلانی ران است.

با دلگرم کننده به روز باشید راه های مناسب برای درمان حساسیت کشکک آن ها ملاقات می کنند.

 نرم شدن غضروف کشکک یا کندرومالاسی چیست و چه علائمی دارد؟

آناتومی مفصل زانو

زانو این بزرگترین مفصل بدن است. این مفصل از سه استخوان تشکیل شده است. بخش پجراحی بینی، ران و کشکک. انتهای تحتانی استخوان ران دارای حرکات مفصلی روی ساق پا است و کشکک می تواند در شکافی شیاردار در جلوی انتهای تحتانی استخوان ران به سمت بالا و پایین حرکت کند. سطح پشتی کشکک و سطح قدامی انتهای تحتانی استخوان ران با غضروف پوشانده شده است و این پوشش غضروفی به کشکک اجازه می دهد تا به راحتی در شیار بالا و پایین حرکت کند. ارتباط بین کشکک و پایین و جلوی ران Ra مفصل پاتلوفمورال مفصل پاتلوفمورال میگویند.

درد شدید خفیف در پشت کشکک و درد در جلوی زانو شایع ترین علائم کشکک نرم یا کندرومالاسی این مفصل است. پایین آمدن از پله ها درد را تشدید می کند و تغییر وضعیت پس از نشستن طولانی مدت در یک وضعیت باعث درد در زانو می شود. به عنوان مثال، بلند شدن از روی صندلی پس از تماشای فیلم یا پیاده شدن از ماشین یا هواپیما پس از یک سفر طولانی می تواند به دلیل خشک شدن مفاصل دردناک باشد.

نرمی کشکک زانو “مربا” مفصل زانو نیز متورم می شود، به این معنی که بیمار می تواند به طور ناگهانی زانو را بیش از مقدار مشخصی حرکت دهد یا اینکه زانو نمی تواند وزن بدن را تحمل کند و ناگهان خم می شود. این علائم معمولاً زمانی رخ می دهد که بیمار اغلب زانو را خم می کند، به خصوص هنگام پایین آمدن از پله ها. زانو درد گاهی اوقات با تورم همراه است. کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک زانو با صدای زنگ در زانو یا احساس خستگی در هنگام حرکت این مفصل همراه است. البته هر صدایی هنگام خم شدن زانو به معنای آسیب دیدن غضروف نیست.

نرمی کشکک زانو

علل و علل تاندونیت کشکک

انواع مختلف اختلالات و آسیب های مفصلی منجر به نرم شدن کشکک می شود. باز بودن کشکک زانو معمولاً به دلیل آسیب زانو، استفاده بیش از حد از زانو و از دست دادن هم ترازی عضلات و استخوان های اطراف مفصل زانو ایجاد می شود.

دلایل نرمی کشکک زانو عبارتند از:

  1. تروما، به خصوص دررفتگی زانو، شلی، شکستگی یا دررفتگی کشکک
  2. عضلات نامتعادل اطراف زانو (برخی از عضلات ضعیف تر از سایرین هستند)
  3. استفاده بیش از حد (خم شدن یا پیچ خوردن مکرر) از مفصل زانو، به ویژه هنگام ورزش
  4. اختلالات عضلانی و استخوانی نزدیک مفصل زانو
  5. آسیب منیسک مانند پارگی مینیسک زانو (غضروف C شکل داخل مفصل زانو)
  6. استئوآرتریت (این وضعیت در صورت عدم درمان می تواند منجر به ساییدگی کشکک زانو شود) یا آرتریت روماتوئید
  7. عفونت مفصل زانو
  8. خونریزی مکرر در داخل مفصل زانو
  9. تزریق مکرر داروهای استروئیدی در زانو
بیشتر بخوانید  ۵ مورد از مهمترین عوارض ذرت مکزیکی که باید بدانید !

کندرومالاسی در بزرگسالان جوان بیشتر از سایر گروه های سنی دیده می شود و دوندگان، اسکی بازان، بازیکنان فوتبال، دوچرخه سواران و سایر ورزشکاران بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند که فشار زیادی به زانوهای آنها وارد می کند. کارگرانی مانند قالی‌بافان، سفال‌گران و کارگران کف‌پوش نیز که شغلشان به زانوهای بلند نیاز دارد نیز بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

نرمی کشکک زانو

تشخیص نرمی کشکک زانو

پزشک معمولاً غضروف نرم زانو را با بررسی علائم بیمار یا انجام معاینه درمان می کند. (حرکت کشکک زانو را بررسی کنید و به آن فشار وارد کنید) نرمی غضروف کشکک زانو را تشخیص می دهد. اشعه ایکس معمولاً کندرومالاسی را نشان نمی دهد، گاهی اوقات از MRI ​​برای تأیید باز بودن کشکک استفاده می شود.

نرمی کشکک زانو

از نرمی کشکک زانو جلوگیری می کند

برای کاهش احتمال نرم شدن غضروف کشکک یا کندرومالاسی موارد زیر را انجام دهید:

  • وزن مناسبی داشته باشید تا کمتر روی زانوهایتان فشار بیاورید
  • قبل از ورزش یا فعالیت بدنی بدن خود را به خوبی گرم کنید
  • با انجام تمریناتی که عضلات چهارسر ران، ساق پا و تاندون ها را تقویت می کند، قدرت بدن خود را افزایش دهید.
  • از کفش ورزشی مناسب استفاده کنید. برای اصلاح دررفتگی کشکک به ارتز و زانو بند نیاز دارید.
  • برای جلوگیری از فشار بر زانو، به آرامی فعالیت خود را افزایش دهید
  • برای هر تمرین از تکنیک مناسب استفاده کنید
  • علاوه بر موارد فوق، با پیشگیری از علل کندرومالاسی مانند دررفتگی کشکک، دررفتگی زانو، شلی و شکستگی کشکک و … می توان از علل کندرومالاسی پیشگیری کرد.

درد کشکک زانو معمولاً با روش‌های غیرجراحی مانند ورزش، فیزیوتراپی، پروتزهای طبی زانو، داروهای گیاهی و طب سنتی (برای کاهش درد) و غیره درمان می‌شود و فقط برای تعداد محدودی از بیمارانی که از درمان غیر جراحی استفاده می‌کنند جراحی تجویز می شود. اگر علائم نرم شدن غضروف زانو را دارید که در زانو ذکر شده است، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا بهترین درمان نهایی را برای نرم شدن غضروف کشکک زانو تجویز کند.

————————————————- ———————————-

درمان نرمی کشکک زانو

در کلینیک تخصصی زانو درد برای درمان غضروف نرم زانو ابتدا علت بیماری را بررسی می کنیم و سپس برنامه درمانی مناسب را برای آن توصیه می کنیم. اکثر نرمی های خفیف تا متوسط ​​کشکک را می توان با درمان های محافظه کارانه ارائه شده در این کلینیک درمان کرد. اکثر بیماران مبتلا به کندرومالاسی که به این کلینیک مراجعه کردند با برنامه توانبخشی درمان شدند.درمان این بیماری شامل دارو، برنامه ورزشی است. مخصوص، فیزیوتراپی، کفی، دستگاه پزشکی مخصوص زانو و تزریق اوزون یا prp بودن. این درمان ها در زیر توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پائین بودن ACE در آزمایش خون

پزشکی

یکی از موثرترین گزینه ها برای درمان تاندونیت کشکک، مصرف داروهای ضد التهابی است. این داروها التهاب و درد را کاهش داده و بیماری را درمان می کنند. در برخی موارد که داروهای مسکن بدون نسخه علائم را کاهش نمی دهند، داروهای قوی تری برای درمان علت نرمی غضروف زانو تجویز می شود و دوز آن کنترل می شود تا بیمار بتواند مقدار بهینه دارو را مصرف کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی سندرم غضروف زانو به منظور تسریع روند بهبود و اطمینان از نتایج مطلوب ضروری است. در کلینیک تخصصی زانو درد، هدف اولیه فیزیوتراپی زانو کشکک نرم کاهش التهاب و درد است. فیزیوتراپیست ها از روش هایی مانند سونوگرافی برای کاهش درد و التهاب استفاده می کنند. ماساژ ویژه عضلات چهار سر ران نیز موثر است. هنگامی که درد و التهاب اولیه ناپدید می شود، فیزیوتراپ بر بهبود انعطاف پذیری، قدرت و هم ترازی اطراف مفصل زانو تمرکز می کند.

هنگامی که زانوها و عضلات کف لگن شما به اندازه کافی قوی هستند، فیزیوتراپیست شما از تمرینات پیشرفته استفاده می کند که به شما کمک می کند تا عضلات خود را سریعتر تقویت کنید. به عنوان بخشی از برنامه درمان کندرومالاسی، فیزیوتراپیست از درمان های دستی برای حرکت کشکک و بهبود انعطاف پذیری آن در صورت سفت شدن استفاده می کند.

برنامه ورزشی

بخش مهمی از برنامه درمان نرمی کشکک، قدرت عضلات چهار سر ران است، زیرا این عضله نقش مهمی در حرکت کشکک دارد. کشش خارجی عضله پهن (vastus lateralis) و قدرت عضله پهن داخلی (vastus medialis) اغلب توصیه می شود. متخصصین ما در کلینیک تخصصی زانو درد، برنامه ورزشی ویژه ای را برای هر بیمار متناسب با نیازهای فردی او ارائه می دهند.

اوزون درمانی

درمان کندرومالاسی با تزریق اوزون برای مشکلات مختلف زانو مفید و موثر است. این درمان جریان خون را در بافت آسیب دیده بهبود می بخشد و در نتیجه با تامین مواد مغذی بافت باعث تسریع بهبودی و تسکین درد و التهاب می شود. در این روش ترکیبی از ازن، پروکائین و ویتامین B12 و سایر مواد به بافت آسیب دیده زانو تزریق می شود و تورم را از بین می برد و رسوبات فیبری را تحریک می کند تا سلول ها بتوانند از این رسوبات استفاده کنند. ، بافت آسیب دیده را ترمیم می کند. . تزریق اوزون باید هر 1 تا 2 هفته یکبار، در بیماران پس از یک یا دو جلسه درمان تکرار شود تا به نتایج مطلوب (تسکین درد و تورم زانو) برسد.

تزریق پی آر پی

تزریق پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت یکی از موثرترین درمان ها برای کشکک نرم زانو است. در این روش پلاکت های غلیظ از خون بیمار گرفته می شود. از آنجایی که پلاسمای غنی از پلاکت حاوی فاکتورهای رشد است، روند بهبودی را تسریع می کند.

هدف از تزریق پی آر پی درمان آسیب های وارده به بدن است، این روش نه تنها علائم از جمله درمان زانو درد را از بین می برد، بلکه باعث بهبود آن نیز می شود. تاثیر این روش به حدی است که گاهی نیاز به دارو و جراحی برای بیمار برطرف می شود. این روش برای درمان زانو درد ناشی از آسیب به تاندون ها، رباط ها، غضروف ها و استخوان های زانو و همچنین در موارد آرتروز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  تفاوت باکتری ها و ویروس ها؟

ابتدا مقدار کمی خون از بیمار گرفته می شود و سپس با استفاده از یک سانتریفیوژ با سرعت بالا چرخانده می شود تا پلاکت ها متمرکز شوند. سپس مایع حاصل در اطراف یا نزدیک کشکک زانو تزریق می شود. غلظت فاکتورهای رشد در این روش 3 تا 5 برابر بیشتر از خون طبیعی است.

بسته به نوع آسیب و پاسخ اولیه بیمار به درمان، پزشک ممکن است یک تا چند مرحله از تزریق PRP را تجویز کند. هنگام تزریق، پزشک از اشعه ایکس یا اولتراسوند برای یافتن محل دقیق تزریق استفاده می کند. این روش هیچ عارضه ای ندارد، زیرا پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود بیمار گرفته می شود و احتمال واکنش بدن به آن صفر است.

زانوبند طبی

فشردن پروتز طبی زانو زیر کلاهک زانو به کاهش فشار روی مفصل کمک می کند و در نتیجه درد شدید را تسکین می دهد. استفاده از این نوارها آسان و بسیار موثر است. پروتز طبی زانو زانو را در طول توانبخشی ثابت نگه می دارد. نگه داشتن کشکک باعث ایجاد فشار یکنواخت می شود که به هدایت کشکک و بهبود حرکت آن کمک می کند. پروتز زانو برای تسکین درد و بهبود ثبات زانو، فشار کمی به تاندون زیر کلاهک زانو وارد می‌کند.

کفی و کفش طبی

کفی های طبی از قوس پا محافظت می کنند که از چرخش شدید پا به سمت داخل و افزایش زاویه K (معیار انحراف در اندام تحتانی) جلوگیری می کند. بنابراین دامنه حرکت کشکک زانو را بهبود می بخشد و نیروهای پیچشی روی بافت های همبند را کاهش می دهد.یک درج خوب ساخته شده نیز به جذب ضربه وارد شده به فاسیای کف پا کمک می کند.

بیماری غضروف نرم زانو اغلب در جوانان و ورزشکاران رخ می دهد. این بیماری دردناک است و از حرکت طبیعی زانو جلوگیری می کند، اما با روش های درمانی محافظه کارانه مانند فیزیوتراپی، ورزش و … قابل درمان است. در نظر داشته باشید در صورت داشتن علائم ذکر شده در مقاله با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین درمان را با تشخیص به موقع کندرومالاسی برای شما تجویز کند و از عوارض آن مطمئن شوید سایر روش های درمان ملایم غضروف کشکک زانو از جمله ماساژ درمان. بیشتر

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید نرم شدن غضروف یا

کندرومالاسی کشکک در ذهن شما می ماند، در بخش نظرات با ما و دیگران

کاربران را به اشتراک بگذارید

————————————————- ———————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *