مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان خال های پوستی به روش طب سنتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان خال های گوشتی و پوستی روی صورت

آشنا شوید.

Mole on face

راهی طبیعی برای از بین بردن خال های صورت تان

خال یا melanocytic nevusلکه ها یا زایده های رنگی در اندازه و شکل های مختلف هستند و معمولاً به رنگ قهوه ای ، قهوه ای تیره و یا مشکی دیده می شوند . رنگ خال به دلیل وجود سلولهای مخصوصی است که با تولید رنگ دانه ، رنگ ویژه ی خال را به وجود می آورند .

خال ها در هر جایی از بدن و به شکل ها و اندازه های مختلف ،‌ گروهی یا منفرد می توانند دیده شوند . یکی از انواع خال که شایعتر می باشد ، خال های ملانوسیتی است در واقع یک تومور خوش خیم حاصل از تکثیر سلولهای رنگ دانه ساز ملانوسیتی است که در واقع یک تومور خوش خیم حاصل از تکثیر سلولهای رنگ دانه ساز ( ملانوسیت ) محسوب می شود .

خال ملانوستیکی است که توسط هاله‌ای از پوست دپیگمانته ولی نرمال ، احاطه شده است. این نوع ، از خالهای شایع بوده مخصوصا در حوالی دوره بلوغ دیده می‌شوند. شایعترین محل درگیری نیز پشت بدن می‌باشد.

  • تدابیر درمانی

در افراد جوان فقط نیاز به دادن اطمینان از طرف پزشک به بیمار می‌باشد. در بیماران مسن‌تر ، تشخیص افتراقی اصلی این ضایعه ، ملانوم بدخیم است. باید خاطر نشان کرد که هاله دپیگمانته در ملانوم بدخیم ، نامنظم بوده و ضایعه مرکزی نیز دارای مشخصات ملانوم بدخیم می‌باشد. در صورت وجود هر گونه شک بالینی باید اقدام به برداشتن خال کرد.

به صورت یک پاپول آبی رنگ با سطح صاف و اندکی برجسته می‌باشد که معمولا قطری کمتر از یک سانتیمتر دارد. شایعترین محل درگیری اندامها ، سر و صورت است. این خال را به دو نوع شایع و سلولی تقسیم می‌کنند. رشد پیشرونده و تبدیل این خال به ملانوم بدخیم نادر است.

  • تدابیر درمانی

در صورتی که از نظر زیبایی مساله ساز باشد می‌توان آن را توسط جراحی خارج نمود. باید توجه داشت که این خالها باید به صورت عمقی و تا چربی زیر جلوی برداشته شوند، زیرا در غیر این صورت ممکن است دچار عود شوند.

  • روشهای برداشتن خال

برای برداشتن خال سه روش سوزاندن،لیزر و جراحی وجود دارد. در روش سوزاندن به وسیله اتصال جریان برق،خال سوزانده می‌شود.این روش بیشتر برای برداشتن خال‌های ریز و سطحی کاربرد دارد.
در روش جراحی که پرکاربردترین روش برای برداشتن خال است خال از عمق پوست به همراه کمی از اطراف آن برای عود نکردن خال خارج می‌شود،این روش برای خال‌های بزرگ و برجسته که عمق زیادی در پوست دارند مناسب است.لیزر کردن مانند سوزاندن است اما از امواج لیزر استفاده می‌شود و نباید بیماران تصور کنند به هیچ عنوان جای خال با لیزر کردن باقی نمی‌ماند بنابراین فقط خالهای ریز و سطحی را می‌توان با لیزر برداشت.

خال روی پوست

  • درمان خانگی خال با عسل

عسل یکی از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین درمان‌ها برای از بین بردن خال است. نصف قاشق پودر بذر کتان را با چند قطره عسل و روغن بذرکتان قاطی کنید و آن را روی خال‌ها بمالید.

  • سرکه‌ی آب سیب

با استفاده از پنبه سرکه آب سیب را روی نقاطی که خال دارد بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

در کتاب «دایر‌المعارف درمان خانگی» آمده که گشنیز ظرف چند روز می‌تواند خال‌ها را از بین ببرد. برگ‌های آن را له کرده تا حالت خمیری شود. بعد آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی محل خال بمالید.استفاده از لیمو یکی از این روش ها است. آب لیمو دارای خاصیت اسیدیته طبیعی است که به عنوان ماده سفید کننده آلی به روشن شدنخال های تیره استفاده شود. کافی است آب لیموی طبیعی را با پنبه روی این خال های تیره بمالید و این کار را دوبار در روز انجام دهید.

آلوئه ورا ماده دیگری است . آلوئه ورا دارای خاصیت خوبی در بازسازی پوست است.به خصوص برای لکه های قهوه ای ناشی از آفتاب.به آرامی ژل آلوئه ورا را روی نقاط تیره بمالید و 30 دقیقه بعد آن ناحیه را با آب سرد شست و شو دهید.این عمل را دو بار در روز به مدت یک ماه انجام دهید و نیجه شگفت آور آن را ملاحظه کنید.

  • درصورتی که ژل آلوئه ورا نداشتید از آب آن استفاده کنید.

راه دیگر استفاده از چوب صندل است. صندل یک عامل ضد پیری و ضد عفونی کننده است که می تواند به کاهش هیپرپیگمانتاسیون کمک کندکه می توانید از شر لکه های قهوه ای خلاص شوید. شما می توانید دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل، دو قاشق چای خوری از آب گل رز، و یک قاشق چای خوری از گلیسیرین و آب لیمو را با هم مخترکیب کرده و روی نقاط تیره قرار دهیدسپس با آب سرد آن را را بشویید. چند بار در هفته آن را تکرار کنید تا لکه های قهوه ای خود را ناپدید شوند.

گزینه دیگر ترکیب کردن یک قاشق غذاخوری آب پرتقال، یک قاشق چای خوری آب لیمو و محتویات کپسول ویتامین E ،دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندبا هم است. سپس آن را روی صورت.بمالید بعد از حدود نیم ساعت آن را بشویید.چندبار در هفته این کار را انجام دهید تا به بهبودی کامل برسید.
همچنین، ماساژ منطقه آسیب دیده با چند قطره از روغن چوب صندل مخلوط در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادام، روزانه پیش از خوابیدن موثر است.

در صورتی که استفاده از آبلیمو تاثیری نداشت از مخلوط ریشه خردل، سرکه سیب و عسل استفاده کنید. بعد از اینکه آبلیمو را روی لکه های تیره قرار دادید بعد از آن این ترکیب را به مدت 20 دقیقه روی نقاط تیره قرار دهید این ترکیب به بهبودی بیشتر کمک می کند.آخرین راهکار برای حذف لکه های تیره ، استفاده از پیاز است. پیاز قرمزدارای خاصیت اسیدی است که به روشن شن پوست کمک می کند.آب پیاز را بگیری د و مستقیما در ناحیه ا ی که مدنظرتان است بمالید و بعد از 10 الی 15 دقیقه آن ناحیه را با آب گرم شستشو دهید.

  • ریشه‌های کاسنی

این ریشه‌ها هم برای از بین بردن خال‌ها بسیار مؤثرند. آنها را ببرید و با دقت بشویید. بعد آنقدر خرد کنید تا عصاره‌اش را به دست بیاورید. سپس آن را روی محل خال بمالید.

جوش شیرین بی‌هیچ زحمتی می‌تواند سریعا باعث از بین رفتن خال‌ها شود. چند قطره روغن کرچک را با یک قاشق جوش شیرین مخلوط کنید. آن را روی خال بمالید و بگذارید یک شب تا صبح روی آن بماند.

یک حبه سیر را دو قسمت کنید. بعد یکی از آنها را روی خال بگذارید و با باند ببندید و بگذارید یک شب تا صبح بماند. سیر باعث از بین رفتن سریع‌تر خال می‌شود.

—————————————————————————-

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد بیماری پسوریازیس
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *