مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان تومورهای سرطانی با زعفران!

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


محققان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تأثیر کروسین و کروستین موجود در زعفران را بر بیان ژن‌های P53 و P27 در تومورهای سرطان سینه بررسی کردند.

درمان تومورهای سرطانی با زعفران!

زعفران نه تنها به عنوان یک ادویه، بلکه به عنوان یک گیاه دارویی با کاربردهای درمانی مختلف مورد توجه قرار می گیرد. کاربرد مهمی که امروزه برای این گیاه به اثبات رسیده است، نقش آن در درمان انواع سرطان است.

مهشید عزیزیان – کارشناس ارشد بیوشیمی بالینی در این خصوص گفت: کروستین و کروسین از کاروتنوئیدهای مهم زعفران هستند که در مطالعات مختلف اثرات ضد توموری و ضد سرطانی از خود نشان داده اند. اما مکانیسم دقیق اثر مولکولی این ترکیبات در مهار سرطان هنوز نامشخص است.

وی با اشاره به شیوع روزافزون سرطان سینه در زنان گفت: سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان است که 6 تا 57 درصد آن وابسته به استروژن هستند. یکی از دلایل سرطان، عدم تعادل بین مرگ و تکثیر سلولی در طول چرخه سلولی است. P35

همچنین یکی از مهم ترین ژن هایی است که در آپوپتوز و تکثیر سلولی نقش دارد P72 همچنین یکی از مهار کننده های کینازهای وابسته به سیکلین است که فعالیت آن منجر به مهار چرخه سلولی می شود.

درمان تومورهای سرطانی با زعفران!

درمان تومورهای سرطانی با زعفران!

عزیزیجان در خصوص اهداف این طرح تحقیقاتی اظهار داشت: از آنجایی که مطالعه قبلی ما اثرات متفاوتی از کروسین و کروستین بر فعال سازی داشت. P12 در تومورهای ناشی از سرطان سینه UMN در موش ها نشان داده شده است.

برای روشن شدن مکانیسم این اثر، بیان ژن را مطالعه کنید P35 من P72 روی این تومور انجام شد RNA از تومورهای سینه ایجاد می شود NMU بافت طبیعی موش های ماده برداشته شد. سپس بیان ژن P35 من P72در این نمونه ها به روش RCP-TR بررسی شد.

بیشتر بخوانید  فواید بی نظیر کپسول اسلیم می برای کاهش وزن

وی در ادامه یافته های خود را اینگونه تشریح کرد: مقایسه نمونه های تیمار نشده و تیمار شده با کاروتنوئیدهای زعفران، افزایش بیان ژن P35 در تومورهای موش‌های تحت درمان با کروستین، اما در تومورهای تحت درمان با کروستین کاهش بیان آن را نشان دادند.

همچنین کاهش بیان P72 در تومورهای موش های تحت درمان با کروستین و کروسین در مقایسه با موش های تومور درمان نشده مشاهده شده است.

محققی از دانشگاه تربیت مدرس در نهایت گفت: بیان کروستین و کروسین P72 در تومورهای ناشی از سرطان سینهNMU کاهش یافته اما اثر آنها بر P35 این یافته با داده های قبلی ما متفاوت بود P12 هماهنگ شده است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *