درمان انحراف بینی + فیلم


مقدمه ای بر انحراف بینی

انحراف بینی (انحراف تیغه بینی) معمولاً به انحنای تیغه بینی در قسمت داخلی بینی گفته می شود و بر ظاهر بینی تأثیری نمی گذارد. انحراف بینی یکی از شایع ترین مشکلات است و این مشکل باعث مشکلات تنفسی می شود دلگرم کننده بیا و با انحراف بینی آشنا شو.

انحراف بینی چیست؟

درمان انحراف بینی

انحراف تیغه بینی چیست؟

انحراف بینی با توجه به شیوع بالای آن در بین مردم و به دلیل اینکه تأثیر زیادی در نحوه زندگی و سلامت افراد دارد، بحث مهم و حائز اهمیت است.

وقتی از انحراف بینی صحبت می کنیم اولین چیزی که به ذهن می رسد گرفتگی بینی است که بسیار درست است. اگرچه مهم ترین مشکل انحراف بینی، گرفتگی بینی است، اما باید در نظر داشته باشیم که انحراف تیغه بینی می تواند باعث مشکلات دیگری مانند سردرد و عفونت سینوسی شود. در عین حال ممکن است فردی دارای بینی خمیده باشد اما با مشکل خاصی مواجه نشود.

انحراف تیغه بینی در بیشتر افراد مشاهده می شود. اما نمی توان گفت که همه این موارد دارای اهمیت بالینی هستند و اگر فردی انحراف تیغه بینی دارد باید تحت مراقبت و درمان قرار گیرد.

تیغه بینی دیواره ای است که فضای داخل بینی را به دو حفره مجزای راست و چپ تقسیم می کند. قسمت پایینی این تیغه غضروفی و ​​قسمت بالایی آن استخوانی است. تیغه بینی مانند سایر اجزای سیستم اسکلتی در پایان بلوغ رشد کرده و بزرگتر می شود.

چندین مرکز غضروف و استخوان در رشد هماهنگ تیغه بینی نقش دارند. بدیهی است که اگر به هر دلیلی یک یا چند مورد از این مراکز غضروف یا استخوان سازی کمتر یا بیشتر از حد طبیعی رشد کنند، ممکن است سپتوم از خط وسط منحرف شده و به راست یا چپ خم شود. ضربه به بینی یا شکستگی تیغه میانی بینی نیز می تواند باعث انحراف بینی شود.

درمان انحراف بینی

اختلال انحراف تیغه بینی چیست؟

اختلال انحراف تیغه بینی چیست؟

انحراف تیغه بینی اختلالی است که در آن سپتوم جداکننده بینی خمیده یا شکسته می شود. این تیغه از یک غضروف چهار گوش در جلو تشکیل شده است که به چندین استخوان دیگر در پشت و کف متصل می شود. اگر این انحراف جدی باشد می تواند برای بیمار مشکل ایجاد کند. به عنوان مثال، یک یا هر دو سوراخ بینی ممکن است مسدود شود. گرفتگی های طبیعی تنفس بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد و گاهی اوقات به طور کامل آن را مختل می کند. حدود 80 درصد افراد درجاتی از این انحراف را دارند اما مشکل آنها آنقدر جدی نیست که متوجه شوند و برای درمان به پزشک مراجعه کنند و تنها درصد کمی از بیماران دچار مشکل تنفسی شده و نیاز به جراحی دارند.

بیشتر بخوانید  علت سردی همیشگی دست و پا چیست؟

ضربه به بینی یا شکستگی تیغه میانی بینی نیز می تواند باعث انحراف بینی شود.
در برخی بیماران، بینی خمیده باعث انسداد یک یا هر دو مجرای بینی می شود و در نتیجه مشکل تنفسی ایجاد می شود. انسداد تنفس، خروپف شبانه، کاهش حس بویایی، خشکی بینی و خونریزی بینی این اتفاق می افتد، اما در دراز مدت می تواند علائم و عوارض دیگری ایجاد کند سینوزیت، مشکلات گوش و ریه علت.
تشخیص با معاینه بالینی بینی یا رادیوگرافی انجام می شود.

درمان انحراف بینی

علائم شایع انحراف بینی

  • ترشح بینی
  • موفق باشید
  • انسداد راه هوایی بینی
  • بدون علامت، در بیشتر موارد

درمان انحراف بینی

سایر علائم انحراف بینی

شایع ترین علامت انحراف تیغه بینی انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی است که با مشکل در تنفس ظاهر می شود. اغلب در یک طرف بیشتر از طرف دیگر احساس می شود. جالب اینجاست که بیمار در سمت تنگی گرفتگی احساس نمی کند و ممکن است گهگاه یا حتی در طرف مقابل گرفتگی در هر دو طرف را گزارش کند.

جراحی بینی معمولاً فقط نواحی را اصلاح می کند که راه های هوایی را مسدود کرده و شکل یا انحنای بینی را تغییر نمی دهد.

سایر علائم انحراف بینی عبارتند از: خونریزی از بینی، خس خس، خروپف، اختلال خواب، خشکی دهان به دلیل تنفس با دهان باز، احساس فشار و سفتی در مجاری تنفسی بینی، درد در سر و صورت، ترشحات پشت گلو و عفونت های مکرر سینوسی.

البته عارضه دیگری نیز وجود دارد که در بین بیماران کمتر دیده می شود. این اختلال آپنه خواب است که در صورت بروز می تواند بیمار را در معرض خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی قرار دهد که باید سریعاً درمان شود.

سایر علائم انحراف بینی

درمان انحراف بینی

آیا سردرد در برخی افراد می تواند ناشی از انحراف بینی باشد؟

این سوال اغلب در بیماران مبتلا به سینوزیت نیز پرسیده می شود. در بسیاری از موارد، انحراف بینی به خودی خود سردرد نیست. بسیاری از بیمارانی که از سردرد شکایت دارند معمولاً از میگرن یا سردردهای تنشی رنج می برند.

با این حال، در برخی موارد، انحراف بینی، به ویژه انحرافات شدیدی که با دیواره کناری بینی تماس پیدا می کند (به اصطلاح نقاط تماس) می تواند منجر به سردرد شود. با این حال، بینی عضو مهمی است و دارای اعصاب زیادی است که می تواند در ایجاد سردرد و درد صورت نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید  ۹ روش خانگی شگفت انگیز برای درمان ایدز

درمان انحراف بینی

انحراف بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

معاینه توسط متخصص گوش، حلق و بینی معمولا برای تشخیص انحراف تیغه بینی کافی است. در برخی موارد، ممکن است برای تشخیص نهایی نیاز به آندوسکوپی بینی یا سی تی اسکن باشد. آندوسکوپی یک روش ساده و دقیق است که به صورت سرپایی در مطب انجام می شود.

درمان انحراف بینی

عواقب مورد انتظار

معمولاً با جراحی قابل درمان است. اگر علائم بیمار مشکل ساز نباشد، معمولاً جراحی لازم نیست.

عوارض جانبی احتمالی:
1. خونریزی های مکرر بینی
2. عفونت های مکرر بینی یا سینوس ها

درمان انحراف بینی

درمان انحراف تیغه بینی

معمولاً اکثر افراد جامعه درجات خفیفی از انحراف تیغه بینی دارند، اما از آنجایی که این انحراف خفیف است و مشکلی برای آنها ایجاد نکرده است، نیازی به اقدام اصلاحی ندارند. در کودکان بهتر است اصلاح انحراف تیغه بینی به پایان بلوغ موکول شود اما در بزرگسالان اگر شدت انحراف تیغه بینی به حدی باشد که باعث انسداد تنفس شود باید اصلاح شود. به صورت جراحی اصلاح انحراف تیغه بینی می تواند به صورت جداگانه یا همراه با جراحی انجام شود رینوپلاستی، پولیپ بینی، جراحی آندوسکوپی سینوس یا جمع آوری شاخک های بینی که باید انجام شود.

انحراف بینی هیچ درمانی ندارد (البته برای تسکین علائم و عوارض بیماری می توان از داروها استفاده کرد). در موارد شدید، جراحی سپتوپلاستی و اصلاح انحراف مورد نیاز است.
این وضعیت را می توان با نگاه کردن به داخل بینی با لامپ واسکولومتر بینی تشخیص داد.
جراحی برای اصلاح انحراف تیغه بینی (گاهی).

روش های جراحی عبارتند از:

1. عصاره زیر مخاطی که انسداد را کاهش می دهد.
2. رینوپلاستی که تغییر شکل آناتومیک بینی را اصلاح می کند.
3. سپتوپلاستی که باعث کاهش انسداد بینی و بهبود ظاهر آن می شود.

درمان انحراف بینی

درمان انحراف بینی چیست؟

از نظر درمانی، اگر فردی به دلیل انحراف بینی دچار عوارض شود، نیاز به جراحی دارد. این عمل با برداشتن کامل لایه های محافظ غشای مخاطی از داخل بینی و برداشتن یا ترمیم ناحیه آسیب دیده انجام می شود. در بسیاری از موارد لازم است پزشک ضمن رفع انحراف تیغه بینی، توربین های بینی را تنظیم کند.

بیشتر بخوانید  علت و درمان سریع درد استخوان های لگن چیست؟

به عنوان مثال، هنگامی که انحراف بینی به راست رخ می دهد، توربین های حفره چپ به طور جبرانی بزرگتر می شوند و همچنین می توانند این سمت بینی را مسدود کنند.

در روش های قدیمی جراحی انحراف بینی، زمانی که لایه مخاطی برداشته می شد، تمام محتویات زیر آن یعنی غضروف و استخوان تخلیه می شد که این امر باعث ایجاد مشکلاتی مانند شلی بالا و گودی پشت بینی می شد که امروزه منسوخ شده است. . .

درمان انحراف بینی

آیا جراحی های تیغه بینی برای بیمار خطرناک است؟

رینوپلاستی – معمولا در حین عمل، مهم ترین عامل تهدید کننده برای بیمار، اثر بیهوشی است. در رابطه با این عمل می توان گفت که خوشبختانه در تعداد زیادی از موارد جراحی انحراف بینی با بی حسی موضعی یا بی حسی ساده قابل گزارش است و خطر خاصی برای بیمار ندارد.

درمان انحراف بینی

چه سال هایی برای جراحی تیغه بینی مناسب است؟

نکته مهم دیگر در مورد جراحی بینی، سن افرادی است که می خواهند جراحی کنند. اگر فرد مشکل حاد ندارد و به اصطلاح انسداد جزئی دارد سعی کنید تا بزرگسالی عمل نکنید. اما در مواردی که مشکل حاد است و فرد گرفتگی شدید دارد، بهتر است عمل را زودتر انجام دهد، زیرا خود گرفتگی ها در صورت تلفظ می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ظاهر صورت در کودکان شود. علاوه بر این، ممکن است فرد دچار اختلالات ریوی شود.

درمان انحراف بینی

آیا بعد از جراحی تیغه بینی نیاز به مراقبت خاصی دارید؟

بعد از عمل انحراف می توان داخل بینی را با پدهای مخصوصی پیچیده که فقط خونریزی را متوقف می کند و مشکلی برای تنفس بیمار ایجاد نمی کند. بیمار معمولاً بعد از جراحی بینی به یک تا دو روز استراحت نیاز دارد و معمولاً اگر چیزی در بینی او گذاشته شود پس از دو روز خارج می شود و می تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

درمان انحراف بینی

فیلم های مرتبط با انحراف بینی

درمان انحراف بینی

آدرس پزشکان مرتبط با جراحی بینی

دکتر محمد علی اکبری

شماره ی ادرس. تهران، فرمانیه، چهارراه فرمانیه، جنب بیمارستان فرمانیه، مرکز پزشکی کیمیا، طبقه اول، واحد 2

تماس تلفنی:

22283000 – (021)

درمان انحراف بینی

دکتر بهزاد فرخی

آدرس: تهران – بالاتر از میدان ونک، خیابان شهیده هدمیه – پ. 3، واحد 110

تلفن: 02122909935

درمان انحراف بینی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید