درمان اختلال خواندن
اختلال خواندن یکی از مشکلات شایعی در کودکان هست که تنها محدود به دوره کودکی نمی شود بلکه تا دوران بزرگسالی هم ادامه پیدا می کند و نه تنها این اختلال شامل روخوانی از مطالب هست بلکه مشکلات عدیده ای را در سایر حیطه های تحصیلی کودکان به وجد می آورد.
مثال:کودکی که ناتوانی در خواندن دارد،در خواندن مطالب درس علوم هم دچار مشکل می شود و یا خواندن صورت مساله ریاضی و ….و همچنان در دیگر زمینه های زندگی و فعالیت های اجتماعی فرد تاثیر بسزایی دارد.پس بیایید به اتفاق با رعایت تنها ۱۲ گام درمانی با این مشکلات مقابله کنیم
گام اول:انگیزه درمانگر
عشق درمانگر به انسانهاست.احساس شادمانی،دوستی،یاری و اعتماد بین کودک و درمانگر برقرار شود.
گام دوم:ارتباط خوب خوب خوب
درمانگر باید با ایجاد رابطه بسیار خوب و با استقبال گرم پذیرای کودک باشد.رابطه کاملا برابر و افقی باشد.به این طریق اضطراب کودک درمانجو کم می شود و احساس امنیت می کند.
گام سوم:گوش کردن فعال
درمانگر باید از کودک بخواهد که علت مراجعه را بیان کند.وقتی او شروع به صحبت کردن می کند،با دقت به حرف هایش گوش دهد.البته این گوش دادن فعال فقط با گوش صورت نمی گیرد بلکه با تمامی بدن ارتباط دارد.
گام چهارم:پرسشنامه والدین و مدرسه
طرح پرسش های متعددی که به مشکل خواندن ارتباط دارد صورت می گیرد تا علت مشکل و عوامل و شرایط آن را بشناسیم.این پرسشنامه علاوه بر خود کودک به والدین و معلمش هم ارائه می شود.
گام پنجم:هوش بهتر
باید مطمئن شد که کودک عقب ماندگی ذهنی ندارد.برای کسب اطمینان می توان از آزمون های هوشی استاندارد شده استفاده کرد.مانند آزمون هوشی وکسلر.
گام ششم:کار گروهی و مشترک و ارجاع دادن
–
مشکلات یادگیری کودک ،ارتباط و پیوستگی تنگاتنگی با مسائل فرهنگی،خانوادگی،اقتصادی،تغذیه،بهداشت و مسائل مربوط به محیط آموزشی و … دارد.پیوستگی همه این موارد،سیستمی را تشکیل می دهد که تغییر در هر کدام از اجزای آن،در سایر اجزا و در کل سیستم تاثیر می گذارد.
این گروه متشکل هست از:روان پزشک،متخصص مغز و اعصاب،روانشناس،گفتار درمانگر،شنوایی سنج،بینایی سنج،معلم متخصص،مشاور،مددکار اجتماعی و متخصص درمان اختلالات یادگیری.
گام هفتم:مصاحبه با درمانجو
مصاحبه مشکل را به گونه ای مطرح می کند که نه تنها استرس زا نیست بلکه امید و به علاوه مسئولیت تلاش را به دانش آموز منتقل می کند.همچنین ضمن مصاحبه بهتر هست از شادی ها و غم های او نیز بپرسیم.
گام هشتم:تعیین متن برای آزمون و سنجش خواندن
برای ارزیابی و سنجش میزان توانایی خواندن و در نتیجه میزان مشکل یادگیری در خواندن باید دو متن از کتاب فارسی دانش آموز تهیه شود.یک متن برای اینکه دانش آموز با صدای بلند بخواند و یک متن دیگر که بدون صدا بخواند و در نهایت به سوالات هر کدام پاسخ بدهد.
گام نهم:سنجش و تشخیص
بعد از اینکه متن ها را دانش آموز خواند و به پرسش های آن پاسخ داد ممکن است در یکی از سه سطح قرار گیرد:الف)سطح خواندن مسقل ب)سطح خواندن آموزشی ج)سطح ناکافی
گام دهم:طراحی برنامه درمان
با تشخیص نوع و میزان اختلال با استفاده از روشهای گفته شده گام بسیار مهمی برای درمان برداشته می شود.درمانگر باید در این زمینه اطلاعات کاملی از چگونگی درمان هر کدام از مشکلات داشته باشد.مثالا:تلفظ،بازشناسی لغت و…
گام یازدهم:تهیه امکانات درمانی
باید ابزار،وسایل،مکان و شرایط ابتدایی و قابل دسترس درمان مهیا شود.
گام دوازدهم:ارائه اطلاعات به والدین و کتاب درمانی
لازم است وضعیت دانش آموز و مشکلات آموزشی که دارد به اطلاع والدینش برسد.کتاب های مفیدی به آن ها معرفی شود.بی شک انتخاب نوع کتاب،یا فصل هایی از یک کتاب باید هم متناسب با نوع مشکل باشد و هم متناسب با سطح سواد و اطلاعات دانش آموزان
گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم