مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان آفت دهان با طب سنتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بهترین راه برای درمان آفات در دهان و زبان

آفت دهان

مقدمه ای بر آفت

درمان آفات علائم آفت زبان، آفت زیر زبانی، آفت لب یا آفت گونه شامل درمان های علامتی است.

استوماتیت آفتی واین یک بیماری شایع دهانی است که باعث ضایعات نکروز دردناک در غشاهای مخاطی دهان، زبان و لثه می شود. علت ناشناخته است، اما ممکن است خود ایمنی باشد.

زخم آفت زمانی رخ می دهد که به دلایل نامعلوم، سیستم ایمنی بدن بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام کند. وجود این مولکول‌ها باعث هجوم لنفوسیت‌ها می‌شود (مانند حمله همان سلول‌ها به بافتی که به بیمار پیوند زده شده است) و نتیجه این فرآیند پیدایش زخم‌های آفتی خواهد بود.

آفت‌های دهان زخم‌های دردناکی هستند که در داخل دهان، اغلب در پایین لثه، داخل گونه‌ها یا لب‌ها، روی کام نرم یا روی زبان ایجاد می‌شوند. مکانیسم دقیق آفت هنوز مشخص نیست، اما به نظر می رسد که پاسخ ایمنی بیمار نیز در این امر دخیل باشد.

زخم آفت زمانی ایجاد می شود که به دلایل نامعلومی سیستم ایمنی بدن بیمار وجود مولکول ناشناخته ای را اعلام کند وجود این مولکول باعث حمله لنفوسیت ها می شود که نتیجه این فرآیند زخم آفتی خواهد بود.

اگرچه درمان قطعی برای آفت ها وجود ندارد، اما روش هایی وجود دارد که در کاهش مدت زخم و همچنین کاهش درد و ناراحتی و تسریع بهبودی بیمار موثر است، این روش ها شامل استفاده از نکات مغذی و غیر مغذی است.

دوره آفت حدود یک هفته است و اغلب بدون درمان بهبود می یابد. دهانشویه یا قطره اغلب در درمان استفاده می شود.

علت آفت مکرر دهان دقیقاً مشخص نیست، اما عواملی به عنوان علل زمینه‌ای این بیماری مطرح شده‌اند. منشا ارثی، استرس، اختلالات ایمنی، عوامل هورمونی، کمبودهای تغذیه ای و اختلالات خونی، سیگار کشیدن و آلرژی غذایی.

سقوط و درمان آفت دهان

علائم و نشانه های آفات

سه نوع اصلی آفات وجود دارد که شایع ترین آنها آفات جزئی (مینور) با شیوع 80 درصد و آفات بزرگ (مژور) با شیوع حدود 10 درصد و 10 درصد باقی مانده به صورت تبخال دیده می شود.

علائم آفت محدود به دهان است و بیمار علائم عمومی (مانند تب) ندارد. علامت اصلی درد یا گزگز در محل آفت است. درد می تواند با مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها (مانند اسیدها) بدتر شود. با بهبود زخم، درد نیز کاهش می یابد.

سقوط و درمان آفت دهان

علت آفات چیست؟

ویتامین B12 و کمبود آهن یکی از مهم ترین علل آفت دهان است

بهترین راه برای جبران کمبود ویتامین B12 و آهن در این افراد، رژیم غذایی مناسب با گوشت قرمز است و مصرف مکمل آهن به هیچ وجه به عنوان درمان توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید  لاغری و کاهش وزن با مکمل گارسینیا کامبوجیا

تغییرات هورمونی در زنان یکی دیگر از علل این بیماری است. دوره قبل از قاعدگی و سایر عوامل تغییرات هورمونی به ویژه افزایش استروژن در ایجاد ضایعات آفتی موثر است.

آزمایش خون CBC برای بررسی میزان کافی آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 لازم است. اگر فردی به دلیل کمبودهای تغذیه ای و اختلالات خونی دچار برفک دهان شود بهترین درمان برای این افراد تجویز رژیم غذایی مناسب است و مکمل های آهن به دلیل ذخیره نشدن در بدن اصلا مناسب نیستند.

افراد مستعد ابتلا به آفت دهان باید از غذاهای تند پرهیز کنند

افراد مبتلا به برفک دهان یا مستعد ابتلا به برفک دهان باید از غذاهای کنسرو شده تند و غذاهای خیلی سفت اجتناب کنند. خوردن غذاهای سفت می تواند باعث آسیب به دهان شود و غذاهای تند می تواند بروز برفک دهان را افزایش دهد.

برفک دهان ساده ترین ضایعه دهانی است

از آنجایی که هر نوع ضایعه در دهان به صورت زخم ظاهر می شود، توصیه می شود هر زخمی در دهان آفت محسوب نشود، اما لازم است در اسرع وقت به پزشک اطلاع داده شود. آفت دهان یک ضایعه منفرد با پایه ژنتیکی است و گاهی در برخی خانواده ها شایعتر است. آفت دهان بعد از 10 سالگی بیشتر می شود.

رژیم غذایی نامناسب یکی از عوامل مستعد کننده آفت دهان است

مصرف کم ویتامین B که در سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شود، کاهش مصرف مواد غذایی منبع آهن از جمله گوشت و تخم‌مرغ، کم‌خونی و بلوغ به‌ویژه در دختران از عوامل مستعد کننده آفت دهان هستند.

ضربه

یکی دیگر از علل آفت است و افرادی که مستعد ابتلا به آفت دهان هستند باید از غذاهای تند پرهیز کنند. زیرا نیش زدن و مصرف این نوع غذا منجر به ضربه به دهان و پیدایش آفت در دهان می شود.

افرادی که بیش از دو بار در ماه از نوعی آفت در دهان رنج می برند، حتما به روماتولوژیست مراجعه کنند، زیرا برخی از بیماری های روماتیسمی به صورت زخم های دهانی ظاهر می شوند.

آفت دهان با رژیم غذایی تداخل دارد

بنابراین برای درمان می توان از روش گرم شیمیایی استفاده کرد که در آن سوختگی ها و زخم ها با استفاده از مواد اسیدی بهبود می یابند. بهترین راه برای درمان برفک دهان، مصرف کپسول های آنتی بیوتیک و تتراسایکلین ها است و استفاده از دهانشویه حاوی کورتیکواستروئیدها نیز می تواند برفک دهان را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید  فواید شگفت‌انگیز گرانول ضدلک صورت(فیس صورتی)

سقوط و درمان آفت دهان

علائم و نشانه های آفات چیست چرا تیراندازی می کنیم؟

راه های درمان آفات

برگ های ریحان

برگ های تازه ریحان را بجوید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید، هر بار می توانید 3 تا 5 برگ ریحان را بجوید. این روش را تا درمان آفت ادامه دهید.

پیاز

پیاز را خام بخورید می توانید آن را با غذا و به عنوان ادویه استفاده کنید. پیاز به دلیل داشتن گوگرد در درمان آفت دهان بسیار موثر است.

گوجه فرنگی

می توانید از آن در سالاد استفاده کنید و یا روزانه آن را جداگانه میل کنید. راه دیگر این است که آب گوجه فرنگی را برگردانید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید و به درمان آفات ادامه دهید.

دمنوش گل‌میشه بهار / مریم گلی

می توانید از این دهان شویه به عنوان دهان شویه نیز استفاده کنید. برای تهیه نوشیدنی، مقدار کمی سبزی خشک را در آب بجوشانید. برای دهانشویه صبر کنید تا چای خنک شود سپس غرغره کنید.

پودر زردچوبه

کمی پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر را مستقیماً روی زخم بمالید. می توانید به جای گلیسیرین از آب استفاده کنید.

روغن نعناع

برای کاهش درد، روغن نعناع را مستقیماً روی زخم ها بمالید. می توانید این کار را دو بار در روز انجام دهید. سعی کنید روغن نعناع را حداقل 15 تا 20 دقیقه روی زخم ها نگه دارید، سپس دهان خود را با آب بشویید.

ماست و پنیر محلی

ماست یک درمان موثر برای آفت دهان است. خوردن دو بار ماست در روز یا خوردن ترکیب موز و ماست در وعده صبحانه برای درمان آفات مفید است. پنیر محلی نیز مفید است.

آب پرتقال

نوشیدن آب پرتقال تازه (3 تا 4 بار در روز) می تواند به بهبود زخم ها کمک کند. جالب اینجاست که یکی از دلایل آفت دهان کمبود ویتامین C است. آب پرتقال تازه سرشار از ویتامین C است و مصرف روزانه آن ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند.

شیر نارگیل

از شیر نارگیل به عنوان دهانشویه 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید و تا زمان بهبودی زخم ها ادامه دهید. می توانید مقدار کمی عسل را با شیر نارگیل مخلوط کرده و از آن برای شستشوی دهان خود استفاده کنید.

خمیر

روزانه مصرف کنید. خمیر یکی از موثرترین روش های درمان آفات است.

اب

دهان خود را به طور متناوب با آب گرم و سرد شستشو دهید. دو فنجان آب به طور همزمان (یکی سرد، یکی گرم) کافی است. این درمان بسیار ساده و مقرون به صرفه است.

بیشتر بخوانید  معجزه تخم مرغ در رژیم لاغری

توت سیاه

نوشیدن آبلیمو یکی دیگر از درمان هایی است که درد را کاهش می دهد و زخم های دهان را تحریک می کند.

بذر گشنیز

یک قاشق تخم گشنیز را در کمی آب بجوشانید و بعد از خنک شدن محلول از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. این کار را 3 تا 4 بار انجام دهید تا زخم ها خوب شوند.

آلوئه ورا

آب آلوئه ورا را 2 تا 3 بار در روز بشویید و تا بهبود زخم ادامه دهید.

روغن درخت چای

این روغن را مستقیماً روی زخم ها بمالید. انجام این کار قبل از رفتن به رختخواب در شب بسیار مهم است. روش دیگر این است که 3 تا 4 بار در روز روی زخم ها بمالید. می توانید روغن درخت چای را با آب گرم و نمک مخلوط کرده و از این مخلوط به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

دارچین

کمی پودر دارچین را با آب گرم مخلوط کنید و از آن به عنوان دهانشویه برای درمان آفات استفاده کنید. بهتر است از این محلول در صبح استفاده شود.

پاپایا

خوردن میوه پاپایا به بهبود زخم ها کمک می کند. افراد مبتلا به آفات نباید غذاهای تند بخورند. نوشیدن آب و کاهش استرس در بهبود سریعتر زخم موثر است.

سقوط و درمان آفت دهان

در اینجا چند پیشنهاد در مورد نحوه ظاهر یا گرفتن وقت برای درمان آکنه وجود دارد:

  • از مسواک های نرم استفاده کنید و از وارد شدن ضربه (آسیب فیزیکی ناشی از ضربات قوی) به محیط دهان خودداری کنید.
  • اگر دارویی مصرف می کنند که پس از مصرف شروع به ایجاد آن کرده است، باید با مشورت پزشک دارو را تغییر دهند.
  • ویتامین B12، اسید فولیک و ترکیبات غنی از آهن را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • از خوردن غذاهای آلرژی زا، غذاهای گرم و غذاهای تند به ویژه غذاهای تند خودداری کنید.
  • استرس خود را تا حد امکان کاهش دهید.

سقوط و درمان آفت دهان

پیشگیری از آفت دهان

بفهمید که چه می خورید

از غذاهایی که به نظر می رسد دهان شما را تحریک می کنند خودداری کنید. این ممکن است شامل غذاهای ترش، آجیل یا برخی ادویه ها باشد.

هنگام غذا خوردن با کسی صحبت نکنید

گفته می شود که حتی آسیب های جزئی در دهان، مانند گاز گرفتن تصادفی دیواره دهان فرد، می تواند باعث ایجاد زخم آفتی شود.

سقوط و درمان آفت دهان

سقوط و درمان آفت دهان

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *