درمانی برای سنگ کلیه



▪ چگونه سنگ کلیه را تشخیص دهیم؟

در آزمایش ادرار این بیماران، گلبول های قرمز خون تقریباً همیشه وجود دارد. 90 درصد سنگ ها در تصویر شکم، کلیه ها، حالب و مثانه قابل مشاهده هستند.




چه زمانی این بیماران باید در بیمارستان بستری شوند؟
گاهی اوقات در این بیماران، سنگ کلیه به قدری بزرگ است که بیمار نیاز به مداخله فوری و بستری شدن در بیمارستان دارد. گاهی اوقات دمای بدن بیمار بالا می رود، به همین دلیل است که بیمار باید در بیمارستان بستری شود و بلافاصله با آنتی بیوتیک مناسب شروع شود.

همچنین برخی از بیماران با دردهای کنترل نشده نیاز به تزریق مسکن دارند و به همین دلیل این بیماران باید در بیمارستان بستری شوند. بیمارانی که حالت تهوع شدید دارند و نیاز به مایعات وریدی دارند نیز از جمله مواردی هستند که به دلیل آن بیمار در بیمارستان بستری می شود.




چگونه افراد دیابتی مبتلا به سنگ کلیه را درمان می کنید؟

بیماران دیابتی مبتلا به بیماری حاد سنگ مستعد برخی عوارض مانند عفونت و سمیت کلیوی از مواد حاجب رادیولوژیکی هستند. این عوارض در بیماران دیابتی وابسته به انسولین که کنترل قند خون خوبی ندارند جدی است و بیشتر این بیماران باید در بیمارستان بستری شوند. بیمارانی که متفورمین مصرف می کنند نیاز به مراقبت های ویژه دارند.




زنان باردار مبتلا به سنگ کلیه چه باید بکنند؟
زنان باردار با درد کلیه و خونریزی ادراری باید تحت سونوگرافی و سپس درمان ویژه این بیماران قرار گیرند.

بیشتر بخوانید  آیا میتوان داروهای تاریخ مصرف گذشته را مصرف کرد ؟




کدام بیماران را به صورت سرپایی درمان می کنید؟
درمان سرپایی برای بیماران با سنگ کوچکتر از 5 میلی متر که در غیر این صورت سالم است مناسب است. از بیماران خواسته می شود تا مایعات کافی بنوشند. نمونه ادرار بیمار را به آزمایشگاه می فرستیم تا سنگ را پیدا کند و به بیمار مسکن کافی بدهد.

مانیتورینگ به صورت هفتگی یا هر دو هفته یکبار از طریق کلیشه های رادیوگرافی برای بررسی پیشرفت گذرگاه سنگ انجام می شود. سنگ بین 5 تا 10 میلی متر کمتر به طور خود به خود دفع می شود و در غیاب عوارضی مانند عفونت، انسداد شدید یا تک کلیه باید مداخله اولیه را در نظر گرفت.


دیدگاهتان را بنویسید