درباره کلیسای سنت نیکلاس تهران بیشتر بدانید



مسیحیان زیادی از قدیم الایام در تهران زندگی می کردند. حضور مسیحیان منجر به ایجاد کلیساهای زیادی برای عبادت و مناسک مذهبی آنها شد. یکی از کلیساهای تهران، کلیسای سنت نیکلاس است. این کلیسا توسط مهاجران روسی ساخته شده است. کلیسای سنت نیکلاس یکی از کلیساهای ارتدکس در جهان است که تعداد این گروه از مسیحیان در تهران و ایران رو به کاهش است. این کلیسا که توسط معمار روسی نیکلای مارکوف ساخته شده، یکی از آثار برجسته معماری تهران قدیم است و در خیابان مفتخ، شمال ایستگاه مترو طالقانی قرار دارد.

کلیسای سنت نیکلاس توسط مهاجران روسی در تهران ساخته شده است. بین سالهای 1320 تا 1323 پس از جنگ جهانی دوم، مهاجران روسی که به ایران پناهنده شده بودند، تصمیم به جمع آوری پول برای ساخت کلیسا گرفتند. مهاجرت روس ها به ایران در دوره های مختلف صورت گرفت. یکی از این دوره‌ها بعد از جنگ جهانی دوم است که مهاجران روسی در تهران کلیسای سنت نیکلاس را برای مناسک مذهبی و مذهبی خود ساختند. این کلیسا که توسط مهاجران روسی در دهه 1940 در دوران پهلوی ساخته شده بود، پس از انقلاب تعطیل شد و در سال 1995 با اسقفی از مسکو دوباره فعال شد. این کلیسا یکی از کلیساهای ارتدکس ایرانی است که در خیابان های تهران خودنمایی می کند. در کنار این کلیسا یکی از گورستان های ارتدکس ایران قرار دارد. امروزه امکان بازدید از فضای داخلی کلیسا وجود ندارد. به دلیل خشک شدن چاه کلیسا، باغ او نیز فروریخت.

نام نام

این کلیسا به نام آخرین تزار روسیه نامگذاری شده است. نیکلاس دوم و خانواده اش به دست بلشویک ها کشته شدند و روس هایی که به تهران پناهنده شده بودند این کلیسا را ​​به نام او نامگذاری کردند. کلیسای ارتدکس روسیه او را یکی از مقدسین خود معرفی کرد و او را “قدیس نیکلاس رنجور” نامید.

بیشتر بخوانید  فیلم/ طرح صیانت از حقوق کاربران به کجا رسید؟

تاریخ

تغییر قدرت در روسیه بین سالهای 1945 و 1947 اتفاق افتاد. در آن زمان دولت شاهنشاهی به تدریج از بین رفت و استالین به قدرت رسید. مردم و نیروهای ارتش سفید روسیه که برای امپراتوران می جنگیدند از ترس استالین به ایران پناه بردند. مهاجرت این گروه از روس ها باعث شده تا شهرهای ایران که از آنها استقبال می کردند با ساختمان های جدیدی مانند کلیساها روبرو شوند. تهران یکی از شهرهای میزبان روس ها بود. برخی از آنها در خیابان روزولت (خیابان مفتح کنونی) ساکن شدند و کلیسای سنت نیکلاس یا کلیسای جامع سنت نیکلاس را برای خدمات مذهبی خود ساختند. کلیسای سنت نیکلاس متعلق به مسیحیان ارتدکس ایران بود. این کلیسای 75 ساله نیز با مهاجرت روس ها از ایران و کاهش جمعیت مسیحی ارتدوکس ایرانی رو به افول گذاشت. امروزه با کاهش تعداد ایرانیان ارتدوکس، کلیسا تقریباً نیمه تعطیل شده است. کلیسا اندکی پس از انقلاب بسته شد. در حال حاضر علاقه مندان به فرهنگ های مختلف ایران در تلاش هستند تا این کلیسا را ​​در زمره آثار ملی ایران ثبت کنند.

ساختمان کلیسا

معمار این کلیسا یکی از مشهورترین معماران روسی در ایران بوده است. نیکلای مارکوف که پیش از این بناهای معروفی در ایران مانند دانشگاه، دبیرستان انوشیروان دادگر، زندان قصر، بلدیه، مدرسه ژاندارک، اداره پست، مدرسه البرز، سفارت ایتالیا و کارخانه قند شهرری در ایران ساخته بود، این بار بنای مذهبی برای همگان برپا کرد. در وطن است مارکوف، معمار روسی تحصیل کرده در گرجستان، کلیسایی به سبک ساختمان های روسی ساخت. رنگ ها و طاق ها و نقاشی ها و همچنین شیشه های رنگی کلیسا کاملاً یادآور کلیساهای روسی است. شیشه های رنگی، نقاشی ها، طاق ها و محراب زیبای کلیسا نشان دهنده معماری روسی است. لازم به ذکر است که برخی از اقلام با ارزش مشاهده شده در این کلیسا پس از تخریب کلیسای زرگنده در سال های حکومت کمونیستی استالین توسط مهاجران روسی به ایران آورده شده و به کلیسای سنت نیکلاس تحویل داده شده است.

بیشتر بخوانید  فوت و فن‌های پخت املت که نمیدانستید + نکات مهم خوشمزه شدن املت

خانه برای سالمندان

روس هایی که به ایران مهاجرت کردند اغلب تنها بودند و همین امر منجر به ساخت اولین خانه سالمندان ایران در کنار کلیسای سنت نیکلاس شد. این خانه سالمندان مهاجر روسی بود که به تنهایی یا بدون خانواده به ایران مهاجرت کردند. این خانه سالمندان بعدها به یک مرکز خیریه تبدیل شد که علاوه بر مراقبت از روس ها، مسیحیان، مسلمانان و دیگر افراد مسن، به فعالیت های خیریه دیگری نیز می پرداخت.

محل

این ساختمان در تهران، خیابان مفتح، بعد از خیابان طالقانی، خیابان عطارد واقع شده است. امروزه این کلیسا در مقابل سفارت سابق آمریکا در کوچه مرکوری قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید