درباره موزه سینمای ایران بیشتر بدانید



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، موزه سینمای ایران یکی از موزه های استان تهران است که در باغ تاریخی فردوز تأسیس شده است. موزه سینما دارای چندین سالن نمایشگاهی است که هر آنچه می تواند برای شما به عنوان یک علاقه مند به شخصیت های سینما و سینما جذاب باشد را به نمایش می گذارد. این گنجینه عکس، اسناد، ابزار و وسایل سینمای قدیم از شخصیت های سینما مانند دوبلورها و فیلمسازان گرفته تا پشت صحنه فیلم های بزرگ، پوسترها و دیگر اشیاء مرتبط با سینما به نمایش گذاشته می شود. این موزه به همت عباس کیارستمی، عزت الله انتصامی و با تلاش و پشتکار غلامرز جمال امیدی، امیر اثباتی، بهزاد رحیمیان و عزیزالله ساعتی شکل گرفت.

این مجموعه دارای دو سینما با ظرفیت 205 و 121 نفر نیز می باشد.

موزه سینمای ایران در شهریور 1373 توسط یک شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری به منظور جمع آوری، حفظ، ثبت و ارائه مناسب میراث سینمای ایران تأسیس شد. در خرداد 1377 با حضور سینماگران و حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهور ساختمان موزه قدیمی واقع در کوچه پیرنیا در خیابان لاله زار افتتاح شد. چهار سال بعد، موزه به مکان فعلی منتقل شد و در سپتامبر 2002 با حضور محمد خاتمی بازگشایی شد. عزت الله انتصامی اولین مدیر موزه سینمای ایران بود.

لازم به ذکر است که گروه هنر ملی در سال ۱۳۴۱ نمایش هایی چون «تکلا» و «پرتو شکسته» نصرت پرتوی و «زنگ ها» عباس جوانمرد را در باغ فردوز و سپس به کارگردانی عباس جوانمرد در ایران تمرین کرد. تلویزیون ملی به اجرای زنده پرداخت. .

داستان باغ فردوز

این باغ در زمان محمد شاه قاجار ساخته شده و بنای آن شکارگاه وی بوده است. این باغ و ویلا دست در دست هم به مرور زمان تخریب و چرخید تا اینکه در سال 1316 قسمت فعلی ویلا به دستور علی اصغر حکمت وزیر آموزش و پرورش وقت خریداری شد و ویلای آن بازسازی و مورد بهره برداری قرار گرفت. به عنوان مدرسه.. در سال 1336 باغ فردوس بین وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تقسیم شد. در آن زمان بنیاد فرح پهلوی باغ فردوز را از شهرداری خریداری کرد و پس از تصمیم به احیای باغ فردوز برای برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری در این مکان، مرمت باغ به سازمان صدا و سیما محول شد. . در این مدت این باغ به مرکز فعالیت های هنری تبدیل شد و پس از انقلاب در سال 1358 تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و به عنوان مرکز آموزش فیلم مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1381 به عنوان سینما مورد استفاده قرار گرفت. موزه. گرفت.

باغ فردوس 20000 متر مربع و ویلای وی 1000 متر مربع شامل سه طبقه و نیم است. شیب آن از شمال غربی به جنوب شرقی است و شیب آن به قدری تند است که کف طبقه اول با قسمت جنوبی باغ و بام هم سطح با قسمت شمالی باغ است.

بیشتر بخوانید  قدردانی مدیرعامل بانک تجارت از هلدینگ خلیج فارس

آنچه در این موزه خواهید دید:

گنجینه فیلمساز فقید: اولین بار به نام ساموئل خاچیکیان ثبت شد. در نیمه اول دهه 30 یعنی در سال 1333، ساموئل هاچیکیان کارگردان فقید ایرانی اولین آنونس سینمایی سینمای ایران را برای فیلم «دختری از شیراز» ساخت و به این ترتیب اولین آنونس فیلم وارد سینمای ایران شد. این فیلمساز جدا از کسب عنوان اولین فیلمبردار ساخت تریلر، اولین کارگردانی است که به دلیل دانش و ذوقی که در موسیقی و تصویر دارد، موسیقی مناسب و تاثیرگذاری را از دنیای موسیقی کلاسیک انتخاب کرده و در فیلم های خود به کار برده است. . دقیقاً به دلیل دانش و ذوق هاچیکیان در زمینه موسیقی و نقاشی، نمونه نوارهای موسیقی که توسط این فیلمساز مشخص شده است در غرفه مخصوص این فیلمبردار در موزه سینما نگهداری می شود. این غرفه در تالار معاصر سینمای ایران در فضایی شیشه ای با سه طبقه مجزا در موزه سینما موجود است.

فهرستی از اقلامی که مظفرالدین شاه از فرنگ خواسته یا دریافت کرده است. اصل این سند در مجموعه فرهنگی کاخ موزه گلستان موجود است و نسخه آن سند عمومی مربوط به سینمای ایران در تالار آبی موزه سینما است. مظفرالدین شاه مانند پدرش (اما نه به آن ترتیب) عاشق عکاسی بود و خودش از آن عکاسی می کرد. او دوربین های زیادی خرید و مدام به دنبال آخرین اختراعات بود.

سندی از عشق مردم به رضا کیجانیان که در قاب موزه سینما قرار دارد. پرتره رضا کیجانیجان توسط مهجار چارمچی هنرمند جوان کشیده شد که با اهدای این تابلو به موزه سینما علاقه خود را به این بازیگر و کارگردان تئاتر ابراز کرد. این هنرمند همچنین پرتره هایی از بازیگرانی چون عزت الله انتصامی و حمید فره نژاد را به موزه سینما اهدا کرد.

کشتی از فیلم رستاخیز: تنها یادگار میرفحره در موزه سینما یک کشتی چوبی دست ساز است که در فیلم رستاخیز از آن استفاده شده است.

غرفه ایرج رامین فر: یکی از غرفه های دیدنی موزه سینما، غرفه ایرج رامین فر طراح صحنه و لباس سینمای ایران است.

یوزپلنگ نقره ای علیدوستی: اولین حضور بین المللی علیدوستی با فیلم «من پانزده ساله ام» شکل گرفت و در سال 2002 برنده جایزه یوزپلنگ نقره ای بهترین بازیگر زن از جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو در سوئیس شد.

مقاله ای از تاریخ سینمای هسرو سینایی: نشان جمهوری لهستان عنوان آدرسی است که هسرو سینایی برای فیلمبرداری فیلم مستند «مرثیه گمشده» از جشنواره «گودنیا» در سال ۱۳۸۷ دریافت کرد. این نشان به پاس رفتار انسانی حصر سینایی با مهاجران لهستانی در ایران اعطا شد. مستند «مرثیه گمشده» روایتی سینا از مهاجران لهستانی و مهاجرت آنها به ایران در طول جنگ جهانی دوم در سال های 1941 و 1942 است.

ماکتی از فیلم مسافران بهرام بیضایی ساخته ایرج رامین فر.

ماجرای ویلای باغ فردوس و فیلمبرداری فیلم “چشمه ها” و جستجوی آربی آوانسیان برای مرمت: قسمت های اصلی فیلم “چشمه ها” فیلمبرداری شد تلویزیون این ویلا را از آموزش و پرورش که مدرسه شاپور تجریس بود خرید. و پس از سالها مرمت در اختیار تلویزیون قرار گرفت.

بیشتر بخوانید  هدیه توماس باخ به دختر ملوان ایرانی + عکس

چهره پردازی و قصه گویی: ماسک های گچی از چهره بازیگران جذاب ترین قسمت این غرفه است.

دستگاه نمایش ویدئو زغال سنگ

دستگاه چاپ نیمه اتوماتیک اختراعی که به نام مهندس ایرانی (مهندس محسن بدیع) ثبت نشده است.

پیش سینما، یادگاری از فرافکنی عاشورا: بوم روایت در موزه سینما اثر حسین همدانی است که در سال 1339 با رنگ روغن نقاشی شد و موزه سینما در سال 1387 این بوم روایی را تجدید کرد.

خاطرات سینمای فرهاد: فرهاد مهراد پس از خوانندگی در فیلم انگلیسی «Mi Beautiful Ladi» وارد سینما شد و آهنگ «مرد تنها» را در فیلم «رضا موتوری» به کارگردانی مسعود کیمیایی خواند. فرهاد مهرداد در «خداحافظ رفیق» به کارگردانی امیر نادری، «یومه»، در «زنجیره» هسروف ججهی «خسته» و «ماهی‌ها در کشور می‌میرند» به کارگردانی امیر جاهد و محمد دلجو را می‌خواند. پوران گلفام همسر این خواننده ایرانی به درخواست بسیاری از دوستداران مهراد تصمیم گرفت وسایل شخصی خود را به عنوان یادگاری به موزه اهدا کند.

غرفه کیارستمی: غرفه عباس کیارستمی یکی از دیدنی ترین غرفه هایی است که در بین غرفه های دیگر سینماها جلب توجه می کند. در این غرفه علاوه بر نمایش جوایز بین المللی که این فیلمساز برنده شده است، هدایایی که کیارستمی از بزرگان سینمای جهان دریافت کرده است را نیز مشاهده می کنید. پاسپورت عباس کیارستمی نیز در تالار سوم موزه سینما، در قسمت بین المللی و ویترین این فیلمساز به چشم می خورد.

نشانه عشق زوج منتقد ژاپنی برای فیلم «روسری آبی» ساخته رهشان بنی اعتماد.

دوربین ساخت اولین فیلم رنگی ایران: اولین تجربه تماشای فیلم رنگی در ایران با دوربین 16 میلی متری اتفاق افتاد. این دوربین در سال 1329 در کشور آمریکا ساخته شده است. در سال ۱۳۳۲ حسن خردمند کارگردان سینمای ایران تصمیم گرفت فیلم «ویر» را رنگی بسازد و اولین فیلم رنگی سینمای ایران را بسازد. البته فیلمبرداری اولین فیلم رنگی سینمای ایران با مشکلات و موانع زیادی همراه بود، به این معنا که در ایران آزمایشگاه رنگ وجود نداشت و حکیم فیلم نگاتیو «ویر» را برای انتشار و نمایش به نیویورک فرستاد. .

تصاویری که کوروساوا به کیارستمی داد: کوروساوا (کارگردان برجسته ژاپنی) در سال 1986 فیلمی به نام «آشوب» ساخت و در همان زمان نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد. فیلم به ستایش کیارستمی می پردازد و فیلم کوروساوا او را به کیارستمی تقدیم می کند و تصاویری که او برای «آشوب» طراحی کرده نشان دهنده عباس کیارستمی است. ردپای آکیرا کوروساوا کارگردان فقید ژاپنی در موزه سینما و در غرفه افتخارات سینمایی کیارستمی دیده می شود.

سینماها: اسناد موجود درباره تاریخ سینمای ایران در تالار آبی موزه سینما موجود است و بیننده به محض ورود به این سالن مجموعه ای از عکس های سینماها را مشاهده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  توصیه وزیر صمت به مردم: از خرید هیجانی بپرهیزید!

جوایز رنگین کمان کیارستمی: عباس کیارستمی به جای دریافت جوایز ملی برنده چندین جایزه بین المللی شده است. غرفه ویژه عباس کیارستمی در تالار بین المللی موزه سینما قرار دارد و این غرفه جوایز رنگارنگی را که کیارستمی در سینمای ایران و جهان کسب کرده است، در خود جای داده است. تالار بین‌المللی سومین سالن موزه سینما است و بازدیدکنندگان پس از ورود به تالار آبی که مختص پیشکسوتان سینمای ایران است و همچنین ورود به تالار معاصر وارد سالن بین‌المللی می‌شوند.

پاسپورت عبدالحسین سپنتا: عبدالحسین سپنتا حق پدری بر سینمای ایران دارد و فیلمنامه اولین فیلم گفتار سینمای ایران را نوشته و «لُر دختر» را به یادگاری از سینمای ایران به یادگار گذاشته است.

دوربینی که تنها یک بار در سینمای ایران مهمان بوده است: این دوربین به دلیل وزن زیاد زیاد مورد استفاده قرار نگرفت و از مجموع آثار ساخته شده تنها یک فیلم با این دوربین فیلمبرداری شد. فیلم سینمایی «آخرین شب» به کارگردانی حسین دانشور و تهیه کنندگی محسن بادی اولین و آخرین فیلمی بود که با این دوربین به مدت نود دقیقه فیلمبرداری شد و پس از آن هیچ فیلم دیگری با دوربین سوپر پارویی فیلمبرداری نشد.
در انتهای تالار آبی که به معرفی پیشکسوتان سینمای ایران اختصاص دارد، گوشه ای از ویترین محسن بادی قرار دارد که وسایل شخصی او در آن نگهداری می شود. این دوربین در کنار یک کابین استثنایی نیز به نمایش گذاشته شده است. تالار آبی موزه سینما اولین سالنی است که میزبان بازدیدکنندگان است.

لبخند زن و شوهری در موزه سینما دلتنگی صمیمانه ای است که برای خیلی ها به یادگار مانده است.

نمایشگاه های موزه:

در این موزه تمامی آثار به نمایش گذاشته شده به چند تالار تقسیم شده است که عبارتند از: تالار آبی، تالار میانی (معاصران)، تالار بین المللی، دفاع مقدس، نمایشگاه کودک، کاخ سلطنتی عمارات (نمایشگاه علی خاتمی)، نمایشگاه آوران نامه ها، همگام سازی. نمایشگاه و صدا، خانه فرهاد، زیرگذر تاریخ، نمایشگاه ارمنستان

بخش های دیگر

این مکان دو سینما (توگراف و فردوفس) نیز دارد که برای تماشای فیلم نیازی به خرید بلیط موزه نیست و همچنین می توانید بلیط سینما را به صورت آنلاین یا حضوری تهیه کنید. توجه داشته باشید که تیراندازی در این سالن ها ممنوع است. همچنین از خوردن داخل خانه خودداری کنید.

همچنین یک کتابفروشی، کافه ویونا و کافه سینما وجود دارد.

مسیر دسترسی:

برای رسیدن به موزه سینما می توانید در خط مترو به ایستگاه تایریس بروید و پس از خروج از ایستگاه میدان طیریس، 15 دقیقه پیاده تا خیابان ولیعصر در جنوب، قلعه فردوس و موزه سینما یا این مسیر را طی کنید. تاکسی یا GRT
اگر می خواهید از بی آر تی استفاده کنید، می توانید از اتوبوس های مسیر تجریش – راه آهن استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شوید و به موزه سینما بروید.

دیدگاهتان را بنویسید