درباره خواص درمانی رزماری یا رزماری بیشتر بدانید.


درباره خواص درمانی رزماری یا رزماری بیشتر بدانید.

رزماری با یک نام مشترک رزماری گیاهی است علفی، چند ساله، ساقه های چوبی به ارتفاع نیم تا یک متر با برگ های سبز، ماندگار و بسیار معطر، برخلاف وارونه، باریک و دراز و تیز.

سطح بالایی برگ سبز و قسمت پایینی به دلیل وجود کرک سبز متمایل به سفید است. گل های این گیاه کوچک و آبی روشن است که در کنار برگ ها رشد می کنند. قسمت مورد استفاده برگ و شاخه گل آن است. اسانس آن از قسمت بالای زمین تهیه می شود.

تاریخ

رزماری یکی از پر مصرف ترین ادویه ها در آشپزی است. مردم می گویند رزماری فقط در باغ هایی رشد می کند که معشوقه واقعاً صاحب خانه است. رزماری در طب سنتی به عنوان رقیق کننده خون، مقوی، ضد نفخ، ضد اسپاسم و معرق استفاده می شود.

از عصاره و روغن فرار آن برای توقف و افزایش خونریزی قاعدگی استفاده می شود. استفاده از عصاره رزماری در لوازم آرایشی بسیار رایج است و شواهدی وجود دارد که لوسیون آن در تحریک رشد مو و جلوگیری از طاسی موثر است.

سوابق تاریخی در مورد استفاده درمانی رزماری به عنوان یک گیاه دارویی در دسترس است. رزماری از قدیمی ترین گیاهان دارویی شناخته شده قرن هاست که برای تقویت حافظه و فعالیت مغز استفاده می شود.

منبع جغرافیایی

اکلیل گیاهی بومی منطقه مدیترانه است. اما در نقاط مختلف جهان رشد می کند. این کارخانه از اسپانیا، مراکش، یوگسلاوی سابق و تونس صادر می شود.

ترکیبات مهم

مهمترین ترکیب این گیاه 1-2.5 درصد اسانس است. ترکیبات اسانس رزماری شامل بورنئول، لیمونن، کامفن، 1 و 8 سینئول، کافور و آلفا نان است. ترکیبات اسانس نیز با مکان و شرایط کشت مرتبط است. سایر ترکیبات گیاهی اسیدهای فنولیک از جمله رزمارینیک اسید، کافئیک اسید و اسید کلروژنیک هستند.

مطالعات متعدد خاصیت ضد سرطانی آن را ثابت کرده است و اسید کارنوزیک دارای خواص قوی ضد ایدز (HIV) است.

مقادیر زیاد سالیسیلات ها، فلاونوئیدها، ترکیبات دی ترپنی تلخ مانند ترکیبات کارنوسول و تری ترپن از دیگر ترکیبات این گیاه هستند.

درباره خواص درمانی رزماری یا رزماری بیشتر بدانید.

اثرات مهم

مصرف داخلی

مقوی معده، محرک هضم و ترشح معده و صفرا است.

* چندین مطالعه خواص آنتی اکسیدانی آن را ثابت کرده است. بنابراین این خاصیت رزماری کمتر از چای سبز و بیشتر از ویتامین E است.

مطالعات دیگر خاصیت ضد اسپاسم عضلات صاف و قلب، کاهش استرس، تسکین سردرد، تسکین آسم و درمان برونشیت را تایید کرده اند.

مطالعات متعدد خاصیت ضد سرطانی آن را ثابت کرده است و اسید کارنوزیک موجود در آن دارای خواص قوی ضد ایدز (HIV) است.

* اسانس رزماری که ماده اصلی آن است دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی است.

افزودن چند برگ رزماری به غذاهای گوشتی هضم غذا را تسریع می کند.

* یکی از کاربردهای اصلی رزماری به عنوان نگهدارنده و آنتی اکسیدان در تولید لیکور و صنعت گوشت و چربی است.

بیشتر بخوانید  متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب چه فرقی دارد؟

محققان دریافته‌اند که این گیاه هورمون‌های استروژن را که باعث سرطان سینه می‌شوند، غیرفعال می‌کند.

* عصاره این گیاه با محافظت از ترکیبات سلول های پوست از پیری پوست مانند چین و چروک جلوگیری می کند.

مصرف منظم عصاره رزماری عملکرد کلیه را بهبود می بخشد، جریان ادرار را افزایش می دهد و مواد معدنی ضروری مانند سدیم و پتاسیم را حفظ می کند.

* از آنجایی که این گیاه خاصیت ضد باکتریایی دارد، پارچه آغشته به چای را زیر بغل به چای بمالید تا بوی نامطبوع از بین برود.

* برای بیدار کردن انسان، پارچه آغشته به چند قطره روغن رزماری را جلوی بینی او بیندازید.

رزماری باعث افزایش گردش خون در سر و مغز می شود.

* این گیاه سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و التهاب را کاهش می دهد.

* روغن رزماری خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و به عنوان دهانشویه برای رفع بوی بد دهان استفاده می شود.

* ماساژ منظم پوست با این روغن باعث تقویت پوست و رفع خشکی پوست می شود.

مصرف محلی

در پمادها و لوسیون ها به عنوان مسکن، مسکن برای آرتریت روماتوئید و برای تسکین دردهای عضلانی استفاده می شود.

محلول های حمام آن نیز در تحریک گردش خون موضعی موثر است.

در طب عامیانه از محلول هایی با اشکال محلی خود برای اگزما و زخم ها نیز استفاده می شود. رزماری خاصیت حشره کشی دارد.

درباره خواص درمانی رزماری یا رزماری بیشتر بدانید.

نحوه و میزان مصرف

طرز تهیه دمنوش: 5-2 گرم سبزی خرد شده (برگ و شاخه گل) را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و بعد از 15 دقیقه صاف کنید.

تهیه محلول استحمام: در یک لیتر آب 50 لیتر سبزی خرد شده (برگ و شاخه گل) را اضافه کرده و به مدت 10-5 دقیقه بپزید.

سپس بگذارید 15-30 دقیقه بماند. سپس محلول را صاف کرده و به آب حمام اضافه کنید.

همچنین می توانید محلول صاف شده را روی بدن بمالید یا روی پوست سر بریزید تا پوست سر تقویت شود و برای چند دقیقه پوست سر را با انگشتان خود ماساژ دهید.

در این عمل اسانس های موجود در محلول باعث تحریک گردش خون در پوست شده و به دلیل خون رسانی بهتر به سلول ها تا حدی در جلوگیری از ریزش مو موثر است.

داروهای گیاهی

دو دسته از داروهای گیاهی ساخته شده از رزماری وجود دارد. اسانس رزماری در گروهی استفاده می شود که شامل پمادها، لوسیون ها، کرم ها و روغن های مخصوص حمام و ماساژ و غیره است. در دسته ای دیگر از عصاره هیدروالکلی آن به عنوان محلول خوراکی به عنوان ضد نفخ و مقوی معده استفاده می شود.

مهمترین اثرات گزارش شده رزماری

سقط جنین، ضد درد، ضد آلزایمر، ضد آریتمی، آنتی باکتریال، ضد آترواسکلروتیک، ضد سرطان، شکنندگی عروقی، ضد تشنج، ضد ادم، ضد التهاب، ضد جهش زا، آنتی اکسیدان، آنتی توکسین، ضد پروستاگلاندین، ضد تب، ضد تب، ضد تهوع معرق، محرک، هضم کننده، مدر، تنظیم کننده، محافظ کبد، مقوی معده.

بیشتر بخوانید  یووئیت چیست راههای تشخیص و درمان یووئیت

چیزهای مهم

1- گیاه اکلیل کوهی در اثر ماندگاری و پیری اسانس خود را از دست می دهد و اثرات آن کاهش می یابد، پس بهتر است از گیاهان خشک استفاده شود. در این مورد، هر چه بوی قوی تر باشد، بهتر است.

2- برای خشک شدن گیاه باید در سایه خشک شود تا از اسانس آن در گرما استفاده نشود.

3- برای نگهداری گیاه بهتر است آن را در ظروف فلزی یا شیشه ای قرار دهید.

ماساژ منظم پوست با این روغن باعث تقویت پوست و رفع خشکی پوست می شود

4- مطالعه سال 2001 توسط صالحی سورمقی و همکارانش در دانشکده داروسازی تهران بر روی اسانس رزماری در تهران نشان داد که ترکیبات اصلی آن شامل وربنون با 24٪، a-pinene با 18.5٪، Cineol I 1 11.5 درصد، کافور 3 است. درصد، بورنئول 7 درصد و ترپینئول 4 درصد است.

5- در تحقیقات مذکور مشخص شد که اسانس گیاه ایران در مقایسه با انواع ترکیه، کوبا، اسپانیا و ایتالیا و الجزایر از کیفیت مناسبی برخوردار است. در این مقایسه، اسانس‌های کوبا و اسپانیا مشابه بودند. همچنین دو اسانس ترکیه و الجزایر مشابه بودند و اسانس گیاه ایران با چهار کشور تفاوت چشمگیری داشت که می توانست به شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی ایران مربوط باشد.

استنشاق گیاهان دارویی می تواند به بیماران کمک کند تا داروهای خود را به موقع مصرف کنند یا حتی به افراد فراموشکار کمک کند تولد دوستان خود را تبریک بگویند.

در یک سری آزمایشات با روغن عصاره رزماری، مشخص شد که این گیاه 60 تا 75 درصد شانس بیشتری برای به خاطر سپردن کارهایی که باید در آینده انجام دهد در مقایسه با افرادی که بوی این روغن را حس نکرده اند، دارد. مطالعات دیگر نیز نشان می دهد که این روغن باعث افزایش سطح هوشیاری می شود و بله بهبود حافظه در دراز مدت کمک می کند. ارتباط رزماری و حافظه از دیرباز مورد بحث بوده است، بنابراین شکسپیر نیز در نمایشنامه هملت این موضوع را مطرح کرد. این گیاه در علم پزشکی مدرن به عنوان یک مسکن ملایم برای مشکلات گوارشی و میگرن استفاده می شود.

تیمی از روانشناسان از دانشگاه نورثامبرلند در نیوکاسل، بریتانیا، اثرات روغن رزماری را بررسی کردند. دکتر مارک ماس، که باید این کشف را در کنفرانس انجمن روانشناسی بریتانیا اعلام کند، گفت: “مزایای استفاده از عطر با تحقیقات علمی مشخص می شود.”

وی گفت: در این مطالعه بر یادآوری آینده متمرکز شدیم که شامل توانایی به خاطر سپردن رویدادهایی است که در آینده اتفاق می افتد و کارهایی که در آینده به موقع انجام می شود. این توانایی برای عملکرد روزانه مهم است.

بیشتر بخوانید  علت و درمان گرگرفتگی چیست؟

عصاره روغن رزماری او در اتاقی با خوشبو کننده هوا مورد آزمایش قرار گرفت تا اینکه 5 دقیقه قبل از ورود پاسخ دهندگان روشن شد.

در هر اتاق، شرکت کنندگان آزمایشی را برای ارزیابی عملکرد حافظه در آینده انجام دادند. این آزمایش ها همچنین شامل وظایفی مانند پنهان کردن اشیا و درخواست از آنها برای رأی دادن در پایان جلسه آزمون بود. همه پاسخ دهندگان سالم و بالغ بودند.

نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که عملکرد شرکت‌کنندگان در اتاقی که عطر رزماری در آن استشمام می‌شد، بهتر از آن‌هایی بود که در اتاق بدون عطر بودند، در مورد وظایف حافظه آینده. تحقیقات قبلی نشان داده است که مولکول های فرار عصاره روغن از طریق بینی به جریان خون جذب می شود. این مواد عصب بویایی را مستقیماً در بینی تحریک می کنند که بر عملکرد مغز نیز تأثیر می گذارد.

پیشگیری از سرطان

گروه ترکیبات موجود در رزماری دارای خواص ضد سرطانی است که در مطالعات مختلف بر روی سرطان سینه، پروستات، پوست و روده بزرگ مشاهده شده است.

تقویت روحیه

محققان معتقدند رایحه رزماری علاوه بر تقویت حافظه، در بهبود خلق و خو و افزایش خلق مثبت در افراد نیز موثر است.

کمک به درمان میگرن

رزماری قرن هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای میگرن شناخته شده است. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی می توانند کمی رزماری را در آب بجوشانند و سپس آن را بکشند.

مسکن درد

رزماری نه تنها برای دردهای میگرنی موثر است، بلکه روغن آن را می توان به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین دردهای التهابی مفاصل و دردهای عضلانی استفاده کرد.

کاهش التهاب

رزماری دارای دو عنصر ضدالتهابی “اسید کارنوزیک” و “کارنوسیل” است. این دو عنصر به عنوان مهار کننده COX-2، آنزیمی که باعث درد و التهاب در بدن می شود، عمل می کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف این گیاه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

به هضم غذا کمک کنید

رزماری اغلب برای درمان مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، سوء هاضمه و یبوست و سایر مشکلات گوارشی استفاده می شود.

کمک به رشد مو

رزماری همچنین فولیکول ها و رشد مو را تحریک می کند. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به ریزش مو می توانند مقدار کمی از این گیاه را روی پوست سر بمالند و سپس پوست سر را ماساژ دهند.

کمک به گردش خون

روغن رزماری به عنوان یک درمان طبیعی برای افرادی که گردش خون ضعیفی دارند توصیه می شود، اگرچه هیچ مطالعه علمی برای تایید اثر رزماری انجام نشده است.

بهبود بوی بد دهان

رزماری یک دهانشویه طبیعی است. برای استفاده از این خاصیت رزماری، آن را در آب گرم خیس کنید و پس از آبکشی دهان خود را بشویید.

مجموعه: مجله اینترنتی تشویقی


دیدگاهتان را بنویسید