درباره اولین شهر آجری جهان چه می دانید؟


به گزارش سلام نو، یزد اولین شهر خشتی جهان در مرکز ایران است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و ما را به تماشای کویر و تاریخ دعوت می کند. همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن بناهای آجری، دیدن بناهای بنایی و فضای کویر، آبیاری روح کهن خود و یادآوری شکوه و قدمت تاریخ ایران به یزد سفر می کنند. شهر یزد در سال های اخیر به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
از جمله آثار تاریخی جزدا بناهایی هستند که مانند سایر بناهای ایران بازدیدکنندگان خود را دارند. خانه هنر یزد که در ویلایی تاریخی بنا شده است یکی از این مکان هاست. خانه هنر ایزد یکی از خانه های تاریخی بهاد فهادان یزد است که به نام خانه مهدی ملک زاده به ثبت رسیده است. این خانه پس از بازسازی تبدیل به مجتمع گردشگری و فرهنگی به مدیریت آقای میرزایی شد. پس از بازسازی خانه، طبقه اول به گالری صنایع دستی و پشت بام به کافه اختصاص یافت.

درباره اولین شهر آجری جهان چه می دانید؟

خانه هنر یزد در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۵۰ به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسید.

یکی از محلات تاریخی شهر خشتی، آبادی فهادان با بافت تاریخی است که بیشتر دیدنی های شهر در آن قرار دارد. در کوچه پس کوچه های شهرک فهادان می توانید خانه لری و زندان اسکندر و دیگر آثار تاریخی را ببینید. در کنار این آثار تاریخی آجری، خانه ای وجود دارد که گردشگران کمتر آن را دیده اند. این خانه به خانه هنر ایزد معروف است.

بیشتر بخوانید  اولین ویدیوی منتشر شده از تمرینات اختصاصی زنان یگان‌های ویژه فراجا

در سال های نه چندان دور 4 نسل از ملک زاده ها در این خانه زندگی می کردند. این خانه مربوط به دوره کاجار است که از سال 1393 بازسازی شده و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

درباره اولین شهر آجری جهان چه می دانید؟

حدود 2 سال است که قسمت کوچکی از آن در قالب مجموعه گردشگری خانه هنر ایزد فعالیت می کند. در مجموعه توریستی و هنری خانه هنر ایزد، علاوه بر بازدید از خانه تاریخی، می توانید در گالری زیبای آن قدم بزنید و از تماشای نقاشی های استثنایی هنرمندان ایزد لذت ببرید، در مغازه او، روی تخت های پشت بام معروف به بام ایزد، صنایع دستی بخرید. در خانه روی این نشست و در حالی که از کافه خانه هنر یزد مشروب می خورد، منظره باشکوه و تاریخی شهر کویری یزد را تماشا کرد و از این منظره لذت برد.

با نگاهی به این خانه و آثار هنرمندان یزدی، از منوی کافه خانه هنر یزد می توانید از میان انواع نوشیدنی ها و نوشیدنی های خوشمزه، غذاهای سنتی مانند عدس، رول، کاکائو از سبزیجات و … انتخاب کنید. و غذای خودت را بخور در محیطی کامل. ماهرانه و لذت بخش است. دیوارهای کاهگلی، تخت و صندلی های چوبی، درهای قدیمی، ظروف سنتی و صنایع دستی که دیوارهای این کافه را تزیین کرده اند، حسی متفاوت و نوستالژیک را تداعی می کنند که آرامش زیادی را به ارمغان می آورد.

درباره اولین شهر آجری جهان چه می دانید؟

قرار گرفتن این خانه در دل بافت تاریخی و مجاورت با دیدنی های یزد از جمله مسجد جامع یزد و زندان اسکندر باعث شده تا میزبان بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی باشد و لحظاتی فراموش نشدنی و باصفا را برای آنها رقم بزند.

بیشتر بخوانید  استعفای سعد الحریری به دولت لبنان ضربه زد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اگر در هتل موزه فهادان یا هتل پارس یزد اقامت دارید، با رفتن به کافه خانه هنر که در نزدیکی این هتل ها قرار دارد، می توانید به تماشای نمایی بی نظیر از بافت تاریخی یزد بنشینید.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید