مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درآمد 53000 میلیارد ازدواج و طلاق در سال 1400

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



گردش مالی در دفاتر ازدواج و طلاق در سال 1400 چقدر بوده است؟ طبق تعرفه، صدور هر فقره سند ازدواج و ابطال آن 400 و 500 هزار تومان هزینه داشته است.

طبق آمارهای رسمی و فعلی، هر سوم ازدواج در ایران به طلاق ختم می شود. مبنای این آمار ثبت یکصد و سی و چهار هزار و دویست و هشت ازدواج در تابستان سال گذشته است. بر اساس این آمار تعداد طلاق ها باید برابر با 44 هزار و 636 مورد باشد.

تشویق به ازدواج و بچه دار شدن، در یک کلام، تشکیل خانواده های پرجمعیت و طولانی مدت، یک ایده آل قدیمی است. دولت های مختلف راه درازی را برای رسیدن به این هدف طی کرده اند. با این حال، مسیر دستیابی به این ایده آل ناهموار به نظر می رسد.

افزایش وام ازدواج، اعطای وام فرزند، شانس بیشتر مادران در قرعه کشی خودرو، پوشش هزینه های درمان ناباروری و امتیاز دادن به افراد متاهل در پروژه های مسکن از جمله برنامه هایی است که موجب تشویق تشکیل خانواده و فرزندآوری می شود. اما وجود خانواده های کم جمعیت و ازدواج های کوتاه مدت حاکی از آن است که اجرای طرح های تشویقی برای افزایش زاد و ولد چندان موفق نبوده است.

همه اینها علاوه بر رویه ای است که در سال های اخیر با تشویق به ازدواج زودهنگام و اعمال برخی محدودیت های پزشکی برای رشد ازدواج و افزایش جمعیت تحمیل شده است.

اما هر بار که آمار ثبت ازدواج و طلاق و پرونده های مهریه در دادگاه خانواده مطرح می شود، ناکارآمدی برنامه های مربوطه بیش از پیش آشکار می شود.

بیشتر بخوانید  تلفات سیل استهبان فارس افزایش یافت

خواندن آمار سال گذشته در مورد گواهی ازدواج و طلاق نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گزارش ایرنا، فاطمه موسوی معاون برنامه ریزی و هماهنگی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نوشت: دولت سیزدهم در حال تدوین طرح ملی کنترل آسیب های اجتماعی با محوریت کاهش آمار طلاق است. دستور جلسه.”

با توجه به این نقل قول، به نظر می رسد این طرح همچنان در مرحله مقدماتی است. اما در صورت موفقیت این طرح، با مشارکت سازمان بهزیستی بر روی زوج های جوان در چهار سال اول زندگی مشترک متمرکز خواهد شد.

نگاهی متفاوت به آمار ازدواج و طلاق

بر اساس آمار رسمی و مصوب، اگر در تابستان گذشته 134 هزار و 208 ازدواج صورت گرفته باشد، تعداد طلاق ها به 44 هزار و 636 مورد می رسد.

تشریفات قانونی ازدواج و انحلال آن مستلزم پرداخت حداقل هزینه استاندارد است. به عبارت دیگر جدا از تمام هزینه های اصلی و جانبی که زوجین و خانواده هایشان باید برای ازدواج و طلاق نهایی بپردازند، یک مورد ثبت نام آنها در ادارات ثبت ازدواج و طلاق سازمان ملی والدین است.

در سال 1400 تعرفه ادارات ثبت برای صدور هر فقره سند ازدواج و ابطال آن 400 یعنی 500 هزار تومان بوده است. این هزینه با تمام هزینه هایی که زوجین در زمان ازدواج یا طلاق برای مشاوره، برگزاری مراسم، خرید عروسی، تهیه و تجهیز محل سکونت، گرفتن وکیل و پرداخت جهیزیه و… می پرداختند، کاهش یافت. آنها برای تغییر وضعیت ثبت نام از مجرد به متاهل یا مجرد پول پرداخت کردند.

بیشتر بخوانید  تعطیلی ادارات کرمان پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲

بر این اساس، حساب سرانگشتی نشان می دهد که دفاتر ازدواج بیش از پنجاه و سه هزار میلیارد تن از محل صدور سند ازدواج درآمد داشته اند. از طرفی درآمد دفاتر طلاق طلاق بیش از بیست و دو میلیارد تومان است.

واضح است که برنامه های دولت برای افزایش ازدواج و کاهش طلاق می تواند بر گردش مالی این دفاتر تاثیر بگذارد. تشویق به ازدواج بیشتر به وضوح به معنای درآمد بیشتر از اداره ثبت احوال نسبت به محل صدور سند ازدواج است. کاهش طلاق نیز به معنای کاهش درآمد این دفاتر از محل ابطال اسناد ازدواج خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *