دبیرکل سازمان ملل متحد و وزیر امور خارجه ایران درباره برجام تلفنی گفتگو کردند



به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران از گفتگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران درباره برجام خبر داد و گفت: دو طرف نگران هستند. برنامه هسته ای ایران.» صحبت کردند.

دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران پس از یک وقفه پنج ماهه از ۲۲ مرداد در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در ۲۶ مرداد با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که یکی از مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد که بسته جدیدی از پیشنهادات را که شامل راه حل های به روز در خصوص رفع تحریم ها و راه حل های به روز است، روی میز گذاشته است. گام هسته ای ایران

جمهوری اسلامی ایران در 25 آگوست (16 اوت) نظرات و درخواست های خود را در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا برای مذاکرات لغو تحریم ها در وین ارسال کرد و پس از گذشت بیش از یک هفته، ایالات متحده نظر خود را در 2 سپتامبر (24 مرداد) ارسال کرد. آن را به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

در پایان این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا مدعی شدند که متن نهایی به همه طرف ها ارائه شده است که نمی توان آن را تغییر داد و یا باید آن را پذیرفت یا مذاکرات را شکست خورده اعلام کردند که این ادعای ایران است. مقام وزارت امور خارجه رد شد و اعلام شد با توجه به ادامه بحث در مورد چند موضوع مهم، هنوز در مرحله نهایی شدن متن توافقنامه در وین نیستیم.

بیشتر بخوانید  جزئیات معاملات سهام در بازار توافقی تشریح شد

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که هیچ توافقی (در مورد مذاکرات هسته ای) حاصل نشده است، زیرا تا زمانی که همه مسائل به توافق نرسد، توافقی حاصل نخواهد شد.

گفتگوها با رسیدن به هدف خود به نقاط عطف کلیدی رسیده اند و توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی غرب، به ویژه ایالات متحده به عنوان طرفی است که توافقنامه 1994 را نقض می کند.

هیأت جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان می کند که لازم است به توافق رسید، پایداری لغو تحریم ها به نوعی تضمین شده است و این موضوع نباید به عنوان اهرم فشاری که در آینده علیه ایران استفاده می شود باقی بماند. و به دنبال توافقی است که در آن منفعت اقتصادی مردم تامین شود، تجارت خارجی ایران برداشته شود و محدودیت های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر اگر طرف مقابل خواسته های منطقی ایران را بپذیرد و خواستار شکل گیری یک توافق پایدار و قابل اعتماد باشد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید