مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دانش بیوتکنولوژی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دانش بیوتکنولوژی

دانش بیوتکنولوژی

دانش بیوتکنولوژی

بیوتکنولوژی رشته کاربردی و متوسط رشته مهندسی علوم قلمرو آن حداقل 33 رشته تخصصی علوم را شامل می شود. این رشته در کشورمان از سال ۱۳۷۸ در دانشکده علوم طبیعی و ریاضی دانشگاه تهران در مقطع دکتری ارائه می شود.

دانش بیوتکنولوژی

این سری از سه مرحله لیسانس، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری پس از گذراندن موفقیت آمیز 132 واحد دروس رایج معرفتی – نظری، علوم پایه، پزشکی، مهندسی و مبانی بیوتکنولوژی علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی تا 550 امتیاز تافل و دانش کامل برنامه نویسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی تشکیل می شوند. معدل 15 هر ترم می تواند وارد فاز دوم شود یعنی مدرک کارشناسی ارشد در این قسمت یکی از 6 گرایش بیوتکنولوژی میکروبی، بیوتکنولوژی پزشکی، زیست فناوری زیست محیطی و دریایی، بیوتکنولوژی مولکولی، فراوری زیستی و بیوتکنولوژی کشاورزی (گیاهی) را انتخاب و پس از گذراندن 48 واحد در یکی از گرایش های تخصصی، معادل آن را انجام دهید. 6 واحد پژوهشگران مستقل و ارائه 2 واحد سمینار با مدرک کارشناسی ارشد فارغ التحصیل خواهند شد.

دانش بیوتکنولوژی

در این مرحله اگر معدل کارشناسی ارشد حداقل 16 باشد می توانند در آزمون جامع شرکت کنند و در صورت موفقیت در این آزمون وارد صحنه می شوند. دکتری (D.Ph) همچنین درخواست ثبت رساله دکتری خود را به صورت رسمی ارائه خواهد کرد.

یعنی دانشجویان این رشته هم وارد می شوند مدرک کارشناسی ارشد من دکتر باید شرایط لازم را داشته باشند یعنی معدل معادل بالایی داشته باشند و در آزمون جامع قبولی داشته باشند اما در آزمون رقابتی شرکت نکنند.

دانش بیوتکنولوژی

مهارت های مورد نیاز:

حوزه بیوتکنولوژی در میان داوطلبان گروه ریاضیات، فیزیک و علوم تجربی تجربی دانشجو می پذیرد چون برخی روند در این زمینه مربوط به علوم پزشکی و برخی گرایش های دیگر در مهندسی.

دانش بیوتکنولوژی

لازم به ذکر است که هست دوره دکتری مستقیم بیوتکنولوژی، یک دوره آموزشی ویژه که مناسب با توانایی های دانش آموز تعالی به طور مستمر و فشرده با پذیرش دانش‌آموزانی که از نظر بهره هوشی، توانایی درک و استدلال، توانایی نوآوری و خلاقیت، یادگیری مستقل و استفاده صحیح از زمان، علاقه و انگیزه شدید به یادگیری و توانایی‌های ذهنی و روان‌شناختی برجسته باشند، تعیین می‌شود. همسالان آنها تنها هستند و آنها را برای دکتری در این رشته آماده می کنند.

دانش بیوتکنولوژی

بنابراین نیمی از ظرفیت پذیرش این دوره مختص داوطلبانی است که قبل از برگزاری مرحله نهایی المپیادهای دانشجویی در رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر و زیست شناسی در مرحله ما پذیرفته شده اند و نیمی دیگر مربوط به داوطلبانی است که از طریق این دوره پذیرفته شده اند. آزمون سراسری نتیجه گزارش شده و کل آزمون سراسری آنها کمتر از 10000 نیست. به عنوان مثال در سال اول دوره آخرین رتبه قبولی 173 و در سال دوم آخرین رتبه قبولی 150 بوده است.

بیشتر بخوانید  بهترین زمان کاشت سبزه برای عید سال 1397

علاوه بر پذیرفته شدگان این رشته، مصاحبه علمی آنها برای ورود به حوزه دانشجویانی طراحی شده اند که واقعاً علاقه مند هستند و انگیزه علمی لازم را دارند.

دانش بیوتکنولوژی

مشاغل در ایران:

بیوتکنولوژی یک رشته جدید است و مطمئناً مدتی طول می کشد تا فارغ التحصیلان آن جایگاه شایسته خود را پیدا کنند، اما این بدان معنا نیست که محل کار برای فارغ التحصیلان در دسترس نیست. زیرا زمینه کار بیوتکنولوژی در کشور راحت است و به عنوان مثال در حال حاضر تعدادی دانشجوی دکترا در رشته میکروبیولوژی وجود داردو تکنولوژی میکروبی آنها آب های شور کشور مانند دریاچه ارومیه که امکان رشد موجودات در آن پیچیده و دشوار است را بررسی می کنند تا با استفاده از تکنیک های بیوتکنولوژیکی محیطی مناسب برای رشد موجودات دریایی در آن فراهم کنند.

دانش بیوتکنولوژی

از طرفی فارغ التحصیلان این رشته می توانند دوست داشته باشند نیروی انسانی تخصصی جهت کار در مدیریت میانی و امور فنی خطوط تولید، مزارع و آزمایشگاه ها.

دانش بیوتکنولوژی

دروس این حوزه در طول تحصیل:

دوره های مشترک بین گرایش های مختلف بیوتکنولوژی:

روانشناسی عمومی، فلسفه عمومی، فلسفه هنر و زیبایی شناسی، فلسفه و روش علم، تاریخ علم، روش تحقیق، اصول منطق، منطق ریاضی، اصول مدیریت صنعتی، معارف قرآن کریم، اصول علم و حقوق و بین الملل روابط، اصول اقتصاد، ریاضیات عمومی، آمار و احتمال، محاسبات علمی عددی، شیمی عمومی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، مکانیک، الکتریسیته و مغناطیس، امواج و گرما، فیزیک جدید، زیست شناسی عمومی، زیست سلولی، زیست شناسی مولکولی ژنتیک عمومی، ژنتیک میکروارگانیسم‌ها، اصول مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی عمومی، میکروبیولوژی کاربردی، بیوشیمی ساختاری، متابولیسم، روش‌ها و دستگاه‌های بیوشیمیایی، ایمونولوژی، زیست‌شناسی تابشی، اصول مهندسی بیوشیمی، تعادل جرم و انرژی، مکانیک انتقال سیالات، انتقال حرارت ، مبانی بیولوژی مولکولی بیوتکنولوژی کشاورزی منطق، مبانی بیوتکنولوژی زیست محیطی، مقررات ایمنی بیولوژیکی.

بیشتر بخوانید  اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی

دانش بیوتکنولوژی

دوره های تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی:

ایمونوژنتیک، ایمونولوژی سلولی-مولکولی، ژنتیک پزشکی، متابولیت های میکروبی، فارماکوژنتیک، محصولات نوترکیب، مهندسی ژنتیک پیشرفته، آنزیم شناسی.

دانش بیوتکنولوژی

دوره های تخصصی اکولوژیکی و بیوتکنولوژی دریایی:

فروش میکروبی، تصفیه بیولوژیکی فاضلاب، تصفیه بیولوژیکی آلاینده های خطرناک، آلودگی دریا و بیوتکنولوژی دریایی، تصفیه بیولوژیکی، مدل سازی و شبیه سازی فرآیند، معادلات دیفرانسیل، شیمی فیزیک، میکروبیولوژی محیطی.

دانش بیوتکنولوژی

دوره های تخصصی بیوتکنولوژی مولکولی:

بیوفیزیک سلولی مولکولی، مهندسی ژنتیک پیشرفته، آنزیم‌شناسی، ساختار و عملکرد پروتئین‌ها، ساختار و عملکرد اسیدهای نوکلئیک، زیست‌شناسی مولکولی پیشرفته، زیست‌شناسی سلولی – مولکولی تکاملی، شیمی فیزیک.

دانش بیوتکنولوژی

دوره های تخصصی پردازش زیستی:

مهندسی واکنش‌های شیمیایی، فرآیندهای جداسازی، طراحی راکتورهای بیوشیمیایی (بیورآکتورها)، مبانی بیوتکنولوژی تخمیر، پدیده‌های انتقال در سیستم‌های بیوشیمیایی، مدیریت فرآیند، طراحی مهندسی و اقتصاد، معادلات دیفرانسیل، شیمی فیزیک.

دانش بیوتکنولوژی

دوره های تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی:

سیتوژنتیک (کلاسیک و مدرن)، اصول اصلاح نباتات، اصلاح نباتات پیشرفته، کشت بافت گیاهی و کاربرد آن، تعیین نقشه برداری ژن گیاهی (کلاسیک و مدرن)، ژنتیک مولکولی گیاه، روش های نوین انتقال ژن به گیاهان، آفات و بیماری های گیاهی ، مهندسی ژنتیک پیشرفته.

دانش بیوتکنولوژی

دوره های تخصصی بیوتکنولوژی میکروبی:

میکروبیولوژی محیطی، فیزیولوژی میکروارگانیسم ها، پدیده های تخمیر، پروتئین ها و پلی ساکاریدهای میکروبی، بیوتکنولوژی مواد غذایی، بیوتکنولوژی باستان شناسی، آنتی بیوتیک ها، بیوتکنولوژی قارچی.

دانش بیوتکنولوژی

دکترای بیوتکنولوژی دارویی:

تعریف و اهداف

دوره دکتری (Ph.D) بیوتکنولوژی (جهت گیری دارویی) نشان دهنده بالاترین سطح تحصیلات در این زمینه است که منجر به اعطای مدرک دیپلم می شود و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی است که به منظور دستیابی به اهداف زیر ایجاد می شود:

دانش بیوتکنولوژی

آ: تربیت نیروی انسانی، متخصص و متخصص در زمینه بیوتکنولوژی (گرایش دارویی) در راستای رفع نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی داروسازی کشور.

ب: تربیت نیروی کار متخصص و مجرب صنعت داروسازی کشور تولید و کنترل مواد اولیه بیولوژیکی دارو برای خودپایداری کشور.

دانش بیوتکنولوژی

نقش و توانایی

نقش فارغ التحصیلان در این رشته جهت انجام فعالیت های آموزشی، پژوهشی و خدماتی در زمینه های مختلف این حوزه مانند تولید مواد اولیه دارویی، تولید مواد بیولوژیکی، کنترل بیولوژیکی داروها، تهیه مواد اولیه بیولوژیکی جدید از سلول های حیوانی، قارچ ها، باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها.

دانش بیوتکنولوژی

شرایط ثبت نام

داشتن دکترای داروسازی

قبولی در آزمون ورودی ثبت نام در رشته بیوتکنولوژی (گروه داروسازی)

بیشتر بخوانید  لیست آزمایشگاه های تشخیص طبی خرم آباد + آدرس و تلفن

دانش بیوتکنولوژی

آزمون ورودی در موضوعات زیر برگزار می شود:

میکروبیولوژی 20%

ایمونولوژی 20%

بیوشیمی و بیولوژی مولکولی 30%

بیوتکنولوژی 30%

فرم و واحدهای برنامه درسی

دانش بیوتکنولوژی

مدت زمان مجاز تحصیل دوره دکتری بیوتکنولوژی (داروسازی) برای دانشجویان تمام وقت 4.5 سال است که شامل دو مرحله آموزش و پژوهش است. مرحله آموزشی با پذیرش دانشجو در کنکور آغاز می شود و پس از گذراندن دوره آموزشی و قبولی در آزمون جامع وارد مرحله پژوهشی می شود. مدت مجاز مرحله آموزشی 4 ترم می باشد. طول هر ترم 17 هفته کامل و حداقل زمان لازم برای هر واحد نظری یک ساعت در هفته می باشد.

دانش بیوتکنولوژی

مرحله تحقیق داوطلب پس از قبولی در یک آزمون گسترده، با تدوین پایان نامه و دفاع از آن شروع و به پایان می رسد. دانشجو ممکن است مرحله پژوهشی اولیه مرحله تحقیق را در مرحله آموزشی آغاز کند، اما ثبت رسمی پایان نامه به موفقیت او در آزمون جامع بستگی دارد. سایر مقررات طبق آخرین دکتر. شورای عالی برنامه ریزی است.

دانش بیوتکنولوژی

تتعداد دوره ها :

دانشجویی که در مقطع دکترا ثبت نام می کند باید 30 واحد از جدول (الف) را در مدت زمان مقرر برای دوره با موفقیت تکمیل کند. تعداد واحدهای پایان نامه در مرحله پژوهش 20 واحد و مجموع واحدهای آموزشی و پژوهشی 50 واحد خواهد بود.

دانش بیوتکنولوژی

ضرورت و اهمیت

بیوتکنولوژی روشی نوین برای دستیابی به بسیاری از داروهاست که به سرعت در تمامی علوم به ویژه داروسازی در حال گسترش است. با توجه به گسترش دانشکده های داروسازی در سراسر کشور (10 دانشکده) و تشکیل دوره های تخصصی داروسازی و نیاز به متخصصان بیوتکنولوژی (گرایش دارویی) برای تدریس دروس عمومی و تخصصی این رشته و همچنین با توجه به سیاست دولت صربستان خودکفایی جمهوری اسلامی ایران در تولید مواد اولیه دارویی و با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 50 درصد مواد اولیه دارویی وارداتی را محصولات مستقیم یا مشترک بیوتکنولوژی تشکیل می دهند و همه پیش بینی ها حاکی از آن است که این میزان در سال 2010 حدود 70 درصد خواهد بود. دوره دکتری بیوتکنولوژی (گرایش دارویی) به منظور رفع کاستی ها و تامین نیروی کار ماهر برای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی صنعت داروسازی ارائه می شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *