ایسنا / چهارمحال و بختیاری رهبر معظم انقلاب اسلامی در دهه گذشته شعارهای سال را برای مشکلات تولید تعیین کرده اند. سال گذشته شعار سال جهش تولید بود. وقتی از جهش در تولید صحبت می کنیم ، این فقط تولید کالا نیست ، بلکه تولید علم است. وی در این زمینه بارها در سخنرانی های متعدد خود به موضوع جهش در تولید علم اشاره کرده و بر تحقق آن نیز تأکید کرده است.
به گزارش ایسنا ، امروزه دانشگاه ها از ارکان تولید دانش محسوب می شوند. این مراکز تحقیقاتی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر کلیه مشکلات جامعه تأثیر می گذارند. می توان گفت دانشگاه مکانی برای انباشت علم و فناوری است. آنها باید سخت کار کنند و محصولات علمی را به صورت عملی برای کشور تهیه کنند. برای دستیابی به چنین رویدادی بزرگ ، اعضای هیئت علمی ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه باید در همان مسیر حرکت کنند.
اگر دانشگاه ها جایگاه واقعی خود را در جامعه امروز پیدا کنند ، مطمئناً می توان با تکیه بر قدرت علمی دانشگاه ها ، گام های بزرگی در علم ، فناوری ، اقتصاد و غیره برداشت ، اما به نظر می رسد که این مراکز تحقیقاتی هنوز موفق به موفقیت نشده اند. انواع زمینه ها با استفاده از ظرفیت کامل توانایی های علمی خود را برای استفاده و ظهور.
بسیاری از دانشگاه ها تفاوت ایجاد می کنند
معیتبا عمادی ، دانشیار گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد ، در مورد نقش دانشگاه ها در جهش در تولید علمی به ایسنا گفت: “علی رغم رشد ناچیز دانشگاه ها و افزایش دانشجویان ، آموزش عالی در کشور پیشرفت لازم را انجام داد. “تولید علمی یک محصول تحقیقاتی است ، مراکز علمی کشور از این نظر دارای رتبه خوبی هستند.
وی افزود: یکی از اصلی ترین عواملی که به دلیل نتایج تحقیقات تأثیر اجتماعی و اقتصادی لازم را در جامعه ندارند ، به دلیل فروپاشی دانشگاه های کشور است ، تقریباً هر وزارتخانه دانشگاهی را با نام خاص خود و تنوع ایجاد کرده است دانشگاهها اختلافاتی ایجاد می کند. “
این استاد ژنتیک ادامه داد: تقسیم بین وزارت علوم و وزارت بهداشت یکی از بزرگترین موانع جهش در تولید علمی است. فقدان وحدت دانشگاهی منجر به عملکرد مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی جزایر شده است ، در حالی که تحقیقات باید هماهنگ باشد. “
این مدرس دانشگاه شهرکرد ادامه داد: براساس مطالعه مجمع جهانی اقتصاد در مورد عامل رقابت بین کشورها ، ایران تاکنون 40 پله سقوط کرده است زیرا رقابت بین دانشگاه های کشور کاهش یافته است.
عمادی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در انقلاب چهارم صنعتی همگرایی بین دانشگاه ها است گفت: این مسئله در جهش تولید علمی بسیار مثر است ، به عنوان مثال علوم پایه را می توان با پزشکی یا مهندسی ترکیب کرد و مشکلات کشور را حل کرد.
وی گفت: دانشگاه ها باید در تخصیص بودجه شفاف باشند. وی افزود: “در ازای انجام تحقیقات ، بودجه ای به اساتید اعطا می شود ، اما مسئله این است كه میزان بودجه هر استاد و دانشگاه مشخص نیست و ظلم جدی وجود دارد.” این منطقه وجود دارد ، بیشتر تخصیص بودجه مربوط به کلانشهرها است و بودجه محدودی به استانهای فقیر کشور اختصاص داده شده است.
دانشکده دانشگاه شهرکرد افزود: به طور کلی ، نمی توان نتیجه نتایج تحقیق را درک کرد ، در حالی که نتایج کار تحقیقاتی مانند ثبت اختراع ، آموزش دانشجو و … باید توسط استاد مربوطه تعیین شود.
وی با اشاره به نقش علوم زیستی در تحقق جهش در تولید علم خاطرنشان کرد: دانشگاه های علوم ژنتیک و زیست پزشکی تلاش های زیادی مانند مطالعه تومورهای مختلف انجام داده اند. میزان هزینه های تحقیق مشخص نیست.
وی گفت: با وجود تحریم های شدید ، فعالان پژوهشی در کشور فعال هستند ، اما وحدت ، شفافیت و انصاف در این زمینه وجود ندارد.
این مدرس دانشگاه ، افراط گرایی را یکی از مشکلات کشور در علم عنوان کرد و افزود: ملاک آموزش علمی و پژوهشی نباید فقط تعداد زیادی مقاله منتشر شده یا ترجمه کتاب باشد ، هر استاد باید به صورت کتاب و مقاله ارائه دهد ، تحقیقات باید متناسب با نیازهای جامعه انجام شود ، به عنوان مثال در زمینه ژنتیک یکی از شایع ترین سرطان ها در استان مورد مطالعه قرار می گیرد و پس از چند سال نتایج تحقیقات بررسی و گزارش می شود.
دانشیار ژنتیک با تأکید بر زمانبر بودن تحقیقات ، اظهار داشت: بسیاری از محققان انتظار پاسخ سریع به تحقیقات را دارند ، باید گفت که برای تحقق جهش در تولید علمی در دانشگاه ها ، عامل صبر و شکیبایی بسیار ضروری است. “
اساتید دانشگاه نباید نگران جهش در تولید علم باشند
در ادامه این گفتگو ، مجید بن علی دانشیار مهندسی برق دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه اساتید دانشگاه هیچ نگرانی دیگری در مورد مسئله جهش در تولید علمی نداشته باشند ، گفت: این مسئله باعث اوقات فراغت بیشتر و تمایل به تحقیق مثر می شود. اقدامات اساتید
وی یکی از اقدامات تقویت تحقیقات در دانشگاه ها برای ارتقا سطح علمی اساتید را بررسی کرد و افزود: معیارهای ارتقا should نباید براساس مقاله نویسی باشد ، اما سایر پروژه ها مانند ارتباط با صنعت و فناوری بسیار موثرتر هستند. “
این مدرس با اشاره به اینکه سیاست هنوز دانشگاه را به عنوان جهشی در تولید علمی قبول نکرده است ، ادامه داد: “کشور هنوز اعتقاد ندارد که دانشگاه می تواند مشکلات را حل کند. این در استانهای کوچکتر آشکارتر است ، اما تولید و خلاقیت بیشتر است – بزرگ در کلان شهرها
ابن علی افزود: شهامت استفاده از فناوری های محلی هنوز در جامعه ایجاد نشده است ، به طوری که نام مارک های خارجی در کشور شنیده می شود که برخی از محصولات داخلی به فراموشی سپرده می شوند.
دانشیار مهندسی برق دانشگاه شهرکرد گفت: “مقالات منتشر شده در زمینه صنعت در واقع در صنعت بسیار ضعیف هستند ، مقالات معمولاً قابل استفاده هستند ، اما به دلیل ضعف صنعت و عدم بروزرسانی ، مقالات به روز شده نمی توانند استفاده شود “
این استاد دانشگاه شهرکرد ادامه داد: برای اینکه جامعه از اثربخشی مقالات بهره مند شود ، باید از فناوری و تجهیزات محلی استفاده کند و خطر گرفتن یا نرسیدن نتیجه را بپذیرد. در حقیقت ، صنعت باید دارای ریسک و هزینه باشد.
وی در پایان گفت: معاون علمی و فناوری و پارک های علم و فناوری سازوکاری برای پرش به تولید علمی دارند اما برای رسیدن به سطوح بالا فاصله زیادی وجود دارد.
انتهای پیام