مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دانستنی جالب تب در نوزادان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دانستنی جالب تب در نوزادان

وقتی کودک دچار تب می شود چطوری باید آن را به حالت نرمال برگردانیم .چرا کودک دچار تب میشود؟ والدین نباید دلواپس تب کردن های بچه باشند چون تب کودک درمواقعی که عفونت وجوددارد بدن با آن مبارزه می کند و در آن هنگام بچه دچارتب می شود. لازم است بدانیم اگر تب بدن بچه یک دفعه ای بالا برود در این زمان نیاز است تا تب را پایین بیاوریم هنگامی که کودک خوابیده است او را زیر نظر بگیرید. زیرا سیستم ایمنی کودک هنوز کاملاً تکامل نیافته و امکان آسیب بدنی وجود دارد.

اگر دمای بدن به بالای ۳۸درجه سانتی گراد رسید حتما با پزشک کودک تماس بگیرید. به احتمال زیاد در این زمان نیاز است که کودک را بیدار کنید تا پزشک وی را معاینه کند. اگر کودک ۳ماهه یا کمتر از آن است، قبل از این که احتمال بدهید دمای بدن وی ممکن است به ۳۸درجه سانتی گراد یا بالاتر برسد به پزشک مراجعه کنید.برای پایین آوردن دمای بدن، پای کودک را با آب ولرم بشویید. در صورتی که کودک دچار لرز شد پای او را از آب خارج کنید. لرز باعث افزایش تب کودک می شود.

لباس کمتری تن کودک کنید، از پتو استفاده نکنید و دمای اتاق و منزل را متعادل نگه دارید.به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک به کودک دارو، حتی داروی گیاهی ندهید. قرص های تب بر برای کودکانی که تب پایین دارند توصیه نمی شود. قرص های تب بر به کودکی که تب ۳۸.۳ درجه سانتی گراد یا بالاتر دارد، تجویز می شود.اگر پزشک، داروهایی مانند بروفن یا استامینوفن تجویز کرد بیشتر از میزان تعیین شده به کودک ندهید. زیرا دادن داروی بیشتر منجر به بروز عوارض جدی از جمله آسیب دیدن کلیه یا حتی مرگ کودک می شود.

بیشتر بخوانید  آداب معاشرت را به کودک خود یاد بدهیم

دانستنی جالب تب در نوزادان

• تب از 38 درجه شروع می‌شود.

کودکتان با گونه های سرخ و پوستی که از خود گرما ساطع می‌کند از خواب بیدار می‌شود. دماسنج نیز سوء ظنتان را تائید کرده و 37.72 درجه را نشان می‌دهد. آیا باید به سمت داروها شیرجه بروید، یا تلفن؟ هیچ‌کدام، در واقع کودکتان واجد الشرایط داشتن تب نیست!حتی برای کوچک‌ترین نوزاد، درجه حرارت 38 می‌تواند به علت ایجاد شرایطی باشد که دمای مناسب 37 درجه را تغییر داده – مانند درجه حرارت بزرگ‌سالان – درجه حرارت بدن می‌تواند به دلایلی از جمله فعالیت بدنی، حمام گرم یا پوشیدن بیش از حد لباس، کمی تغییر پیدا کند.حتی زمانی از روز که درجه حرارت را می‌گیرید تأثیر دارد؛ دمای بدن در اواخر بعدازظهر افزایش رفته و در صبح زود کمی اُفت می‌کند. بنابراین گاهی اوقات با اینکه دماسنج 38 درجه و یا بالاتر را نشان می‌دهد، ممکن است کودکتان در واقع تب نداشته باشد.

دانستنی جالب تب در نوزادان

• تب‌های باکتریایی متفاوت از تب ویروسی هستند.

یکی از دلایلی که پدر و مادر وقتی صعود جیوه را می‌بینند به شدت نگران می‌شوند این است که آنها تب ویروسی را با تب‌های جدی‌تر باکتریایی اشتباه می‌گیرند.تب ویروسی زمانی رخ می‌دهد که بدن با یک بیماری ناشی از ویروس مبارزه می‌کند، این بیماری‌ها می‌توانند روده ای، آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی باشند؛ کری براون، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان آرکانزاس این گونه توضیح می‌دهد؛تب ویروسی ظرف سه روز فروکش می‌کند. آنتی‌بیوتیک هیچ تأثیری بر ویروس‌ها ندارد و نباید تجویز شود.

از سوی دیگر تب باکتریایی زمانی رخ می‌دهد که بدن با یک عفونت باکتریایی مانند عفونت گوش (که می‌تواند باکتریایی یا ویروسی)، عفونت مجاری ادراری یا ذات‌الریه باکتریایی مبارزه می‌کند. عفونت‌های باکتریایی کمتر از ویروس‌ها رایج هستند – و بیشتر نگران کننده‌اند، زیرا آنها در صورتی که درمان نشوند می‌توانند به بیماری‌های جدی منجر شوند. در مورد این تب‌ها آنتی‌بیوتیک ها معمولاً مورد نیاز هستند.اگر تب کودکتان بیش از 3 روز طول کشید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  آموزش کامل درس سیزدهم فارسی نهم

دانستنی جالب تب در نوزادان

• برای بچه های زیر 3 ماه، تب ضروری است

اگر کودکتان زیر 3 ماه سن دارد، ترس از تب او موجه است. درجه حرارت 38 یا بالاتر در یک نوزاد زیر 3 ماه یک مورد اورژانسی است.بلافاصله با پزشک کودک خود تماس بگیرید و مطمئن شوید که او می‌داند که کودک شما کمتر از 3 ماه سن دارد. اگر توصیه های پزشکی در دسترس نیست، به اورژانس بروید، حتی اگر نیمه شب باشد. از داروهای تب بُر استفاده نکنید (مگر آن که پزشک آنها را تجویز کند)- شما نمی‌خواهید علائم کودک را قبل از آن که توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد، بپوشانید.

2 دلیل برای اورژانسی بودن تب در نوزادان زیر سه ماه وجود دارد. اول اینکه لایهٔ محافظ کنندهٔ سلول‌های بین جریان خون و سیستم عصبی مرکزی در نوزادان کوچک بسیار نازک است. این به این معنی است که در عفونت‌های باکتریایی، باکتری‌ها می‌توانند از سلول‌ها عبور کرده و به راحتی وارد جریان خون و سپس سیستم عصبی مرکزی شوند و به سرعت به نوزاد آسیب برسانند.

دوم این که نوزادان کوچک علائم عفونت شدید را به همان گونه که کودکان بزرگ‌تر نشان می‌دهند، نشان نمی‌دهند. فکر کردن به این مسأله ترسناک است، اما یک کودک کم سن می‌تواند یک عفونت خون کامل (سپسیس) داشته باشد اما علائم معمول را نشان ندهد!اگر تب ویروسی باشد نیازی به نگرانی در مورد سپسیس (عفونت خون) وجود ندارد. اما مشکل این است که تشخیص تب‌های باکتریایی و تب ویروسی با چشم غیر مسلح دشوار است. به همین دلیل، کودکان کوچکی که تب دارند به انجام آزمایش خون و ادرار نیاز دارند تا مشخص شود عفونتشان باکتریایی است یا خیر و همچنین شیر نخاعی نیز برای تعیین یا رد مننژیت ممکن است مورد نیاز باشد.

بیشتر بخوانید  12 درمان خانگی پشه گزیدگی کودکان

دانستنی جالب تب در نوزادان

• درجه حرارت رکتال یا مقعدی دقیق‌ترین است.

شاید شما تمایلی به گرفتن درجه حرارت نوزادتان از این راه نداشته باشید – اما بهترین راه برای خواندن دمای دقیق بدن نوزاد، استفاده از دماسنج رکتوم یا دماسنج مقعدی است.”فقط یک دماسنج مقعدی دمای واقعی بدن را نشان می‌دهد”، گینز می‌گوید خواندن دمای گرفته شده از زیر بغل، پیشانی، و حتی گوش کاملاً صحیح نیستند.از آنجا که برخی از دماسنج‌های غیر رکتوم دما را بیش از حد بالا نشان می‌دهند، استفاده از آنها می‌تواند به تنش‌های غیر ضروری و اتلاف وقت اورژانس منجر شود.دقت کنید از دماسنج مناسب برای دمای بدن کودک استفاده کنید .

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *