مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دامداران دیگر انگیزه ای برای تولید دام ندارند/ صادرات دام باعث گران شدن گوشت می شود؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، وضعیت بازار دام نشان می دهد که دامداران دیگر انگیزه ای برای تولید دام ندارند. آنها اعلام می کنند که این صنعت در آستانه سقوط است. خبرها حاکی از آن است که در برخی از مناطق کشور دامداران به دلیل کمبود تولید، تولیدات خود را انباشته کرده اند. صادرات دام مواجه شده و دولت قصد خرید محصولات تضمینی را ندارد. اما چرا این حیوانات برای تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت روانه بازار نمی شوند؟

شرکت پشتیبانی امور دام در حال حاضر تمایلی به خرید سهام ضعیف ندارد و به دنبال دام پرواربندی می باشد. یعنی حجم زیادی از دام های ضعیف به دلیل بی توجهی مسئولان به دست دامداران رها می شود. حتی بسیاری از دامداران، گاوهای خود را زیر قیمت و با ضرر فراوان فروختند.

این در حالی است که وزارت جهاد زیر بار صدور مجوز صادرات دام نبود، چندی پیش رئیس انجمن دام سبک از واردات گوشت و دام از پاکستان به ایران خبر داد و گفت: هرچند واردات دام از این کشور سال هاست که به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی ممنوع بوده است اما جای تعجب است که امسال مجوز واردات دام از پاکستان را داده اند.

تاثیر صادرات دام بر قیمت گوشت

اما نه صادرات دام آیا باز هم به افزایش قیمت گوشت منجر می شود؟

رئیس شورای تامین کنندگان گاو کشور در گفت و گو با تجارت نیوز این موضوع را رد کرد و گفت: باید به مردم توضیح داد که صادرات دام نه تنها در قیمت گوشت تاثیری ندارد بلکه می تواند عاملی برای کاهش قیمت باشد.

بیشتر بخوانید  رئیس پلیس راهور ناجا با دادستان کل کشور دیدار می کند / تعامل بین پلیس و دادستان کل کشور

منصور پوریان در ادامه به شرایط فعلی بازار دام پرداخت و گفت: در بازار گوشت کمبودی نداریم. اما آزادسازی قیمت باعث افزایش قیمت گوشت و همچنین سایر کالاها شده است. البته گوشت نسبت به سایر کالاها گران نشد.

وی با بیان اینکه شرایط خشکسالی در سراسر کشور حاکم است، تصریح کرد: خشکسالی در برخی از مناطق دامپروری مانند خوزستان، ایلام، کرمانشاه، فارس منجر به وضعیت نامناسب مراتع و کم آبی شده است. از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده ها و گرمای بی سابقه موجب تضعیف دام در اکثر استان های مذکور شد. در اصطلاح امروزی تبدیل به نیمه گوشت شده اند.

حیوانات ضعیف در دست گله داران می مانند

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه در حال حاضر امکان پرواربندی دام ضعیف وجود ندارد، گفت: در حال حاضر امکان پرواربندی دام ضعیف وجود ندارد. وی توضیح داد: حیوان ضعیف ماندن کشاورز را بدبخت می کند.

پوریان تاکید کرد: حیوانات ضعیف در بازار خریداری نمی شود. به همین دلیل در فصول گرم سال باید بخشی از این استوک حذف شود. در حال حاضر کشورهایی مانند امارات، قطر، عراق، کویت، عمان و غیره می خواهند دام های کوچک و ضعیف ما را خریداری کنند.

بر اساس اعلام وی، با حذف این دام ها نقدینگی خوبی به دامداران تزریق می شود و صنعت دامداری حفظ می شود. با خروج یک گردن ضعیف می توان 10 گردن دیگر را حفظ و نگهداری کرد.

وی افزود: با توجه به گرانی تولیدات دامی در کشور باید امکانات و امکاناتی را ایجاد کنیم که امکان پذیر باشد صادرات دام در دسترس باشد و گوشت را برای بازار داخلی وارد کند.

بیشتر بخوانید  1300 کولر گازی برای توزیع مشتریان بوشهری - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

پوریان در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید یک کیلوگرم گوشت حدود 140 هزار تومان برای تولید کننده هزینه دارد. و اینکه با وجود اینکه الان دام با قیمت 80 هزار تومان به فروش می رسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *