مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دالان کوهی که توسط دو یال موازی تشکیل شده است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، دالانکوه رشته کوهی است در رشته کوه های زاگرس مرکزی، واقع در غرب استان اصفهان در سه شهرستان فریدن، چادگان، تیران و کرون که بیشتر آنها در فریدن قرار دارند و دارای تعداد زیادی قلل مرتفع داراب شاه، دامنه، بزینو، پرپر، احمدرضا و دالان. بیشتر آنها بیش از 3000 متر ارتفاع دارند.

دالان کوهی که توسط دو یال موازی تشکیل شده است

رشته کوه دالان خط الراس موازی با دیگر رشته کوه های زاگرس از شمال غربی به جنوب شرقی است و طول تقریبی آن 60 کیلومتر و عرض متوسط ​​آن 7 کیلومتر است که در وسط رشته کوه به صورت دو یال لیکا و با زاویه تقریبی 30 درجه است. . یال شمالی به روستاهای احمدرضا و چسمه مرغاب ختم می‌شود، اما یال جنوبی و نزدیک جاده اصفهان – چادگان به رشته‌کوه‌های نجف‌آباد و شهرکرد متصل می‌شود. در دامنه این رشته کوه شهرها و روستاهای زیادی وجود دارد که در شهرهای داران، چادگان، رازوه، دامنه، عسگران و روستاهای آنالوجه، کورکور، معروف آباد، ده کلب علی، کرد اولجا و سفلی به نام های می توان یافت. دولت آباد، تقی آباد الوار، احمدرضا و دوتو. از نظر پوشش گیاهی؛ این کوه مورد استفاده دامداران و زنبورداران است.

دالان کوهی که توسط دو یال موازی تشکیل شده است

در طول خط الراس چندین قله به ارتفاع بیش از 3000 متر وجود دارد. این رشته کوه به دلیل بارش شدید برف و بارندگی های پاییزی و بهاری منبع ذخیره آب دشت های بزرگ دامنه و داران و منطقه کرون است که در 8 کیلومتری شرق شهرداران قرار دارد. در سینه این کوه نقش دو مار عظیم الجثه توسط شهرداران حک شده بود. قله های مهم دالانکوه عبارتند از: قله داراب شاه، قله دالانکوه (مسیر پناهگاه)، قله نشاط (پاسینا) و قله تاوا (آنالوجه) که آسان ترین راه برای صعود به قله اصلی روستای آنالوجه و دشت چال گاو در دامنه جنوبی است. این . . این رشته کوه که سپس به سد زاینده رود می رسد، در حال حاضر تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که به آن منطقه حفاظت شده دالانکوه می گویند.

بیشتر بخوانید  شرکت های دانش بنیان به مرحله اعتماد رسیده اند - خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

دالان کوهی که توسط دو یال موازی تشکیل شده است

در ارتفاع حدود 4000 متری، بقایای یک ساختمان قدیمی در بالای دالانکوا مشاهده شد که هنوز مشخص نیست چرا آن را در بالای کوه ساخته اند. در این میان این قله مخروطی شکل زیبا به دلیل شباهت به قله دماوند به دماوند اصفهان معروف است.

قله دیگری از رشته کوه دالانکوه که کوهنوردان آن را 3636 متر از سطح دریا می دانند در جبهه شمالی این کوه قرار دارد و صعود به این قله از پناهگاه دالانکوه آغاز می شود. پناهگاه و مدرسه کوهنوردی دالانکوه در مسیر جاده تیران – داران بعد از روستای کردلیجا در سه کیلومتری جاده اصلی قرار دارد که به دلیل وجود این پناهگاه کوهنوردان استان اصفهان این قله را به نام دالانکوه می شناسند.

دالان کوهی که توسط دو یال موازی تشکیل شده است

پناهگاه دالان کوه

  • استان اصفهان، تیران و شهر کرون (موجود در اختیار کمیته کوهنوردی تیران و کرون)
  • مسیر: 55 کیلومتر جاده تیرانا به داران
  • وضعیت آب: منبع آب دارد
  • سیستم قدرت: موتور الکتریکی
  • نزدیکترین روستا: کردالیجا
  • نزدیکترین شهر: داران در فاصله 25 کیلومتری
  • نزدیکترین پایگاه امدادی: پایگاه امدادی هلال احمر کردستان علیا
  • قله های موجود: دالان های کوهستانی و قله های فرعی
  • فاصله تا قله: چهار ساعت
  • موسس و سازنده: کارخانه ذوب آهن اصفهان
  • نگهبانی: 24 ساعته
  • سال ساخت: 1974
  • ظرفیت: چهل نفر در خوابگاه و یکصد نفر در سالن

دالان کوهی که توسط دو یال موازی تشکیل شده است

نام نام

به دالانکوه معروف است زیرا این رشته کوه از دو یال موازی از روستای چشمه احمدرضا در منطقه کرون تا شهر دامنه تشکیل شده و در بین آنها دشت های وسیعی قرار دارد که فضایی دالان مانند را ایجاد کرده است. در گویش محلی به آن کوه دالان نیز می گویند. همچنین در زبان لری و به ویژه در گویش لری بختیاری به عقاب در لرستان دال و لان می گویند و زبان لری بختیاری به معنای آشیانه است که در فارسی به معنای آشیانه عقاب است. امروزه نیز تعدادی عقاب ایرانی در این کوه زندگی می کنند و در روستاهای بختیاری به این کوه سر عقاب می گویند.

بیشتر بخوانید  بازار داغ جدایی ستاره ها از لیگ برتر

اقلیم

آب و هوای منطقه نیمه مرطوب و معتدل با زمستان های سرد است. به طور کلی دمای هوا در این منطقه از استان نسبت به مناطق مرکزی به دلیل مناطق کوهستانی کاهش یافته است به طوری که میانگین دمای هوا سالانه بین 4 تا 10 درجه سانتی گراد است.

دالان کوهی که توسط دو یال موازی تشکیل شده است

جاذبه های گردشگری منطقه

منطقه حفاظت شده دالانکوه: این منطقه به وسعت حدود 34 هزار هکتار در غرب منطقه حفاظت شده حیات وحش کمیشلو و جنوب شرقی شهرداران قرار دارد. این منطقه از سال 1388 به عنوان «شکارگاه ممنوع» و از سال 1389 به عنوان «منطقه حفاظت شده» معرفی شده است. گونه های گیاهی این منطقه عبارتند از: کما، جاسپر، بادام وحشی، گون، فندق، دمنوش، آنگورا و ریواس، کاکائو ارمنی، پرستو دریایی، فرنی درشت، فرنی کوچک، تمساح، اردک سیاه.

سیاه دره: یکی از نامتعارف ترین، زیباترین و صعب العبورترین دره های رشته کوه دالان سیاه دره که در شرق دامنه و در سمت شمال شرقی این کوه بین بلندترین قله این کوه یعنی داراب شاها و قله نشاط قرار دارد.

دشت چل گائو: چل گائو یا چاله کاو دشتی پر از چشمه، چمنزار و گیاهان کوهستانی در منطقه است که در میان دو رشته کوه در میان ارتفاعات دالانکوه قرار دارد. هر ساله در 6 ژوئن، اقامتگاه گردشگری چلسی پذیرای تعداد زیادی از کوهنوردان و گردشگران است.

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *