داش کسان سلطانیه; معبد اژدهای چینی در ایران



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، معبد داش قسان یکی از بهترین نمونه های معماری سنگی ایران است که قدمت آن به زمان ارغون شاه پدر سلطان محمد خدابنده می رسد. معبد سنگی داش کسان در ایران بی نظیر است. معبدی با طرح اژدها است که گردشگران با دیدن آن رو به معبد چینی می بینند اما این اثر تاریخی یادگاری از دوره ایلخانی است. این معبد در بین گردشگران به «معبد اژدها» نیز معروف است. این بنا با دو نقش برجسته اژدها و چندین محراب اسلیمی در دو طرف و به صورت متقارن به یکدیگر تزئین شده است.

مجموعه تاریخی داش کسان شامل ایوان ها، نقش برجسته ها و محوطه های باستانی است که در جهات مختلف به ویژه اژدهای کنده کاری شده منحصر به فرد و استثنایی هستند.

نمونه های مشابهی از نقشه اژدها در هیچ جای ایران یافت نمی شود. به گفته برخی باستان شناسان قدمت این معبد به پیش از اسلام می رسد و در دوران ایلحانات نقوشی مانند اژدها به آن اضافه شده است.

محوطه معبد اژدها مستطیل شکل و تقریباً 100 در 50 متر است که بخشی از آن با حفاری در تپه ایجاد شده است. این معبد در دامنه قرار دارد و مشرف به دشت های وسیع و زیبا است.

در مورد نقشه ها و طراحی تزئینی، یکی از با ارزش ترین نمونه های معماری سنگی در تاریخ معماری ایران است. در این معبد، نقش دو اژدها به صورت متقارن در مقابل یکدیگر حک شده است. در داخل این منطقه در دل کوه سه طاق نسبتا عمیق مدفون است. در این معبد از هنر چینی استفاده شده است. نقوش اژدها به طول 5 متر و عرض 1.5 متر بزرگترین نقوش تزئینی این معبد است. از دیگر نقوش تزیینی این معبد طاقچه های باشکوهی است که در ضلع شرقی و غربی معبد در کنار نقش اژدها حجاری شده است. این طاقچه ها برآمدگی های زیبایی دارند. همچنین نقوش اسلیمی که به طرز ماهرانه ای تراشیده شده اند در طرح های مختلف به چشم می خورد. در ساخت این معبد تقارن طولی در نظر گرفته شده است و این تقارن در تمام قسمت های معبد به چشم می خورد.

بیشتر بخوانید  رکورد جدید در رشد نقدینگی/آیا نقدینگی 3.7 میلیون میلیارد ریالی بورس را صعودی می‌کند؟

معبدی در صخره داش کسان به معنی سنگ تراشیده یا تراشیده شده در جنوب شرقی روستای ویر در ارتفاعات محلی سلطانیجه قرار دارد.

به نظر می رسد هنرمندان خلاق معبد در صخره در ایجاد نقش و نگارهای زیبایی که در غرب و شرق این زیارتگاه گسترش یافته است، علاوه بر مهارت در فن سنگ تراشی، از برخی اصول مجسمه سازی الهام گرفته اند.

اژدهای حکاکی شده بر مجسمه سنگی داشا کاسانا که در هنر و اندیشه ایرانی نماد ظلم، ظلم و شرارت است، با نفوذ مردمان فاتح به عنوان محافظی همیشه هوشیار که ارزانی و مهربانی را به نمایش می گذارد، در هنر ایرانی گنجانده شده است. ، نعمت ، حکومت و سلطنت.

شکل گیری این معبد پس از مرگ ارغونشاه و با استقامت الجای خاتون خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد اما به پایان نرسید. تأثیر متقابل ایران و چین در اینجا مشهود است و ترکیب طرح اسلیمی و نقش اژدها به این موضوع اشاره می کند.

در حال حاضر آثار زیادی از شکل اولیه این معبد وجود ندارد و تنها در گوشه معبد سنگ های بزرگ و پراکنده دیده می شود.

مناطق اشیا:

جاده معبد در سال 1389 ساخته شده است و خود راه معبد خاکی اما صاف و شبیه ماشین است. در طول مسیر تابلوهای راهنما جاده و کم و بیش امکانات رفاهی شبانه را نشان می داد. در کنار معبد یک مجموعه کوچک و یک نمازخانه وجود دارد که نگهبان معبد در آن زندگی می کند.

مسیر دسترسی:

معبد داش کاسان در 18 کیلومتری جنوب شرقی سلطانیه در نزدیکی روستای ویر قرار دارد.

بیشتر بخوانید  بازی های المپیک 2020 توکیو دیدار ناظران و مربیان تکواندو / ایرانیان مخالفان خود را می شناسند - اخبار جنگی - اخبار ورزشی تسنیم

بناهای یادبود سلطانیه:

معبد تاریخی داش کسان از شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی سلطان محمد خدابنده مشرف است. این معبد در کنار شهر قدیمی سلطانیه با گنبد رفیعش، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملا حسن کاشی، در کنار هم محور تاریخی و فرهنگی سلطانیه را تشکیل می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید