مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

داستان و معنی ضرب المثل

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معنی ضرب المثل بیرون آمد

یکی از ضرب المثل هایی که در جریان مذاکرات هسته ای رایج شد ضرب المثل در زدن یا کمی تغییر در زدن بود. دکتر صالحی برای اولین بار در این دعوا از این ضرب المثل استفاده کرد. اما این ضرب المثل یعنی چه، آیا سطل امروزی یعنی همان ظرف پلاستیکی که برای نگهداری مایعات و … استفاده می شود؟


ضرب المثلی زد: این ضرب المثل بیشتر در معاملات به کار می رود و وقتی شخصی به بهانه واهی از انجام تعهد و قول خود امتناع می ورزد، می گویند فلانی در زد یا زد.

طبق تعریف لغت نامه های معتبر فارسی، علاوه بر اصطلاح مذکور که البته در گذشته ظرف چرمی یا فلزی بوده که در آن روغن می ریختند و مانند آن; دابه نیز به معنای بیضه و فتق و فتق باد است.

ضرب المثل ریشه دوانید

اصطلاح عیب یابی یا رفع اشکال آنچه ترکیب دو کلمه است به معنای دادگاه نیست، کیلو است. این عارضه هنگام بلند کردن بارهای سنگین، سرفه، عطسه های ناگهانی و هرگونه فشار ناگهانی و شدیدی که به شکم وارد می شود و باعث پارگی فتق شکمی و ورود محتویات روده به کیسه بیضه می شود، رخ می دهد.

به دلیل درد شدید ناشی از این حادثه، پزشکان مصدوم را از هرگونه فعالیت و کاری منع کردند.

از این رو عده ای بهانه فرار (تقویت فتق و ناتوانی) را بهانه فرار از کار و تعهد قرار دادند و در ادبیات فارسی این اصطلاح کم کم تبدیل به ضرب المثل شد و تبدیل به افرادی شد که خود را توجیه می کنند، زیر صورت کار می کنند. وعده های نقض، یا به قول مدرن ها، “به دلیل زنان” نامیده می شود.

بیشتر بخوانید  عکس های جدید اکبر عبدی در نقش یک زن .. !!


جداکننده خط

خر ما دم نداشت یعنی چی؟

ضرب المثل آتار هفت شهر عشق شد یعنی چه؟

ضرب المثل در بقالی کجا رفت؟

ضرب المثل «نه بیا نه برو» به چه معناست؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *