داستان زنی که سبب تحول این برند شد


برند کارتیه یک کارخانه ساخت ساعت ، طلا و جواهرات فرانسوی است که در سال 1847 میلادی توسط “لویی فرانسوا کارتیه” تاسیس شد و متعلق به گروه کالاهای لوکس سوئیسی “ریچمونت” است. با توجه به اینکه بسیاری از ساعت های آن دارای مکانیزم های دست ساز هستند کارتیه یک برند تولید کننده ساعت های لوکس است.

برند کارتیه: پادشاه جواهر فروش

نام این شرکت از خانواده جواهرسازان کارتیه گرفته شده است که کنترل آن در سال 1964 به پایان رسید، که به دلیل خلق تعدادی از قطعات معروف از جمله گردنبند الماس بهترین حیوان که در دهه 1920 برای یک ماهاراجه هندی ساخته شده بود، شناخته شده است.

این شرکت فهرست بلندبالایی از افراد مشهور و خانواده سلطنتی را تامین کرده است، در واقع یکی از شاهزاده های ولز از کارتیه به عنوان “جواهر فروشان پادشاهان و همچنین پادشاه جواهر فروشان” یاد می کند. ماموریت ساخت 27 تاج برای تاجگذاری پادشاه جدید به کارتیه سپرده شد. ادوارد هفتم پادشاه بریتانیا در سال 1902 تاجگذاری کرد و دو سال بعد از این، نشان سلطنتی بریتانیا را دریافت کرد. سفارشات مشابه از کشورهای مختلف مانند اسپانیا، پرتغال، روسیه، تایلند، یونان، صربستان، بلژیک، رومانی، مصر و آلبانی، علاوه بر خانه اورلئان و شاهزاده موناکو ادامه یافت.

در سال 1874، پسر لویی فرانسوا، “آلفرد کارتیه” مدیریت برند را در دست گرفت، اما سه پسر دیگر، لوئیس، پیر و ژاک، مسئول تأسیس برند کارتیه در سراسر جهان شدند.

در سال 1904، آلبرتو سانتوس دومونت، هوانورد برزیلی به دوست خود لوئیس کارتیه گفت که پوشیدن ساعت های جیبی در هنگام پرواز غیرعملی است. کارتیه این چالش را پذیرفت و یک ساعت مچی تخت با قاب مربعی متمایز طراحی کرد. این نوع ساعت نه تنها مورد توجه سانتوس دومونت بود، بلکه مورد توجه بسیاری از مشتریان کارتیه قرار گرفت. به این ترتیب بود که “سانتوس” اولین ساعت مچی برای مردان متولد شد.

بیشتر بخوانید  آخرین مهلت ثبت نام قرعه کشی محصولات ایران خودرو اعلام شد

لویی مسئولیت برند پاریسی را حفظ کرد و در سال 1899 مسئول برخی از مشهورترین طرح‌های این شرکت، مانند “ساعت معمایی” بود – ساعتی با چهره شفاف که به نام او نامگذاری شده است. مکانیسم پنهان بود – ساعت‌های مچی زیبا و طرح‌های آرت دکو عجیب و غریب، از جمله جواهرات رنگارنگ.

در سال 1907، کارتیه قراردادی را با ادموند جیگر امضا کرد که پذیرفت تامین کننده انحصاری ساعت های کارتیه باشد. در آن زمان، کارتیه شعبه هایی در لندن، نیویورک و سنت پترزبورگ داشت و به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از موفق ترین شرکت های ساعت سازی در جهان است. معرفی مدل های بیضی شکل (Baignore) و چند ضلعی (Tortue) که هر دو هنوز در حال تولید هستند) در سال 1912 انجام شد. ساعت تانک کارتیر که الهام گرفته از تانک های آن زمان جبهه غربی است همچنان نیز تولید میشود.

کارتیه: داستان زنی که سبب تحول این برند شد

پلنگ کارتیه نمادی است که برند را تعریف می کند و نشان دهنده هویت آن است. این هنرمند جورج باربیه بود که نقاشی زن با پلنگ را خلق کرد که بنیانگذار آن لویی کارتیه تحت تأثیر قرار گرفت. بازتاب کار روی جواهرساز آنقدر زیاد بود که او تصمیم گرفت از آن به عنوان جلد دعوتنامه ارائه مجموعه جدید «مروارید و جواهرات انحطاط باستان» استفاده کند. استفاده از آن بر روی دعوت نامه تاثیر زیادی ایجاد کرد و پلنگ به نمادی از نام تجاری تبدیل شد که امروز نیز باقی مانده است.

در سال 1914 لویی کارتیه با زنی آشنا شد که تأثیری بر زندگی او و برندش به نام “ژان توسن” داشت. او نمایانگر بارز زن مدرن بود که با هوش، ظرافت و ذوق خوبش مشخص می شد. ژان توسن زنی تأثیرگذار، با حضور پررنگ در مکان های مد روز بود که از پوست حیوانات، از جمله کت خز پلنگ، لباس می پوشید. لویی کارتیه، با الهام از این زن، به کنیا رفت تا پلنگ را به صورت زنده ببیند و مجدداً تأیید کرد که این حیوان است که روح زنانه را در برند او نشان می دهد و نماد تمایز است.

بیشتر بخوانید  شهاب حسینی داغدار فرزند کوچکش شد

به لطف معمار چارلز ژاکو، مدیر جواهرات کارتیه، پلنگ بخشی از طرح های جواهرات شد. شکل حیوان برای اولین بار در یک قطعه جواهر در ساعت مچی زنانه به نام “پلنگ” نمایش داده شد. قطعه ای الهام گرفته از هنر دکو که بر روی سطح خود الماس داشت تا پوست خالدار گربه را شبیه سازی کند. این ساعت موفقیت آمیز بود و نهادی برای برند باقی ماند.

ژان توسن مانند پلنگ به تیم کارتیه پیوست و به یک موسسه تبدیل شد. این انقلابی بود که برند را به موفقیت رساند، همچنین در جامعه اهمیت زیادی داشت زیرا او یک زن بسیار محترم بود و در بسیاری از جنبه‌ها به فردی با نفوذ تبدیل شد، اما بالاتر از همه او یک مرجع ظرافت برای فروشگاه طلا و جواهر برند کارتیه بود.


دیدگاهتان را بنویسید