دارویی برای سرطان در کشاورزی یافت شده است


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، گل جالیز به طور عمده در تابستان یک علف هرز انگلی محسوب می شود ، جو نیز یک کلزا محسوب می شود ، اما این گیاه انگلی سال به سال میزبانان جدیدی پیدا کرده و حتی در محصولات علوفه ای نیز مشاهده شده است. گوجه فرنگی بیش از دو دهه در مناطق شمال غربی کشور ، جایی که محصولات صیفی رایج است. با توجه به اینکه این علف هرز انگلی است و ارتباط کاملی با ریشه گیاه میزبان دارد ، کنترل آن بسیار دشوار است و طی این سالها کنترل قطعی این علف هرز انگلی وجود نداشته است. اخیراً محققان ایرانی راه های مقابله با این علف هرز را یافته اند. در همین راستا ، با مسعود لطیفیان ، معاون مبارزه با آفات سازمان حفاظت گیاهان مصاحبه کردیم تا کشاورزان با روش های کنترل بهتر آشنا شوند.

معاون سازمان کنترل آفات کشور گفت: کنترل شیمیایی این عامل علف کش مضر بسیار دشوار است. کنترل شیمیایی علف کش ها ، علیرغم توصیه ، استفاده بسیار محدودی دارد ، زیرا استرس کمی بر گیاه اصلی وارد می شود. بنابراین ، سطح کنترل شیمیایی در حدود 5،500 هکتار در سراسر کشور است. با پیگیری های انجام شده تاکنون در تابستان ، دو نوع علف کش برای کنترل آن ثبت شده و به کشاورزان توصیه می شود.

لطیفیان افزود: سم “سولفوسولفورون” با سرعت 35 گرم در هکتار به مدت 40 و 60 روز پس از پیوند به ترتیب 75 و 57 درصد از تراکم شاخه های جارو در واحد سطح و 60 درصد از کاهش زیست توده جارو را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  علما و نخبگان جهان اسلام درباره استاد سید هادی خسرو شاهی چه گفتند؟

وی ادامه داد: همچنین علف کش “Glyphosate” با غلظت بسیار کم (50 میلی لیتر در هکتار در تاریخ کشت اول و دوم) که به گیاه اصلی آسیب نمی رساند.

معاون مبارزه با آفات سازمان حفاظت گیاهان همچنین به روش های مکانیکی مقابله با این علف هرز سرسخت اشاره کرد و گفت: حذف این عامل مضر در طول دوره بسیار م periodثر است. زیرا هر گیاه جارو می تواند بیش از 200000 بذر جدید بدهد.

وی ادامه داد: روش دیگر آفتاب گرفتن روشی است که باید در گرمترین فصل سال انجام شود که به دلیل گرانی در مواردی که محصول دارای ارزش اقتصادی بالایی است از این روش استفاده می شود. آبیاری مزرعه ای و روش چرخش و استفاده از تله و همچنین استفاده از انواع مقاوم و مقاوم نیز بهترین روش ها هستند.

معاون مبارزه با آفات سازمان حفاظت گیاهان افزود: همچنین با توجه به اهمیت موضوع ، پروژه های تحقیقاتی تحقیقاتی و تحقیقاتی در زمینه کنترل روش جارو با همکاری موسسه حفاظت گیاهان در مناطق مختلف کشور در حال انجام است. کشور. “روش و استفاده از یک نوع قارچ از جنس Fusarium فرصتی را برای از بین بردن آفت کلم بروکلی در کشور فراهم کرد. این پروژه مراحل آزمایشگاهی ، میدانی و آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته و دانش فنی آن در عمومی ثبت شده است. ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تحت عنوان موسسه تحقیقات حفاظت گیاهان.

به گفته این مقام مسوول ، دستورالعمل اجرایی مبارزه با این علف هرز که از سال ها قبل صدمات جدی به صیفی جات در کشور وارد کرده ، تهیه و تدوین و به استانها ابلاغ شده است. سال گذشته و امسال اعتقاد بر این بود که خلبانان نمونه آن را در استانها (استانهای البرز ، بوشهر ، فارس ، شمال و غرب) کنترل می کنند.

بیشتر بخوانید  عوارض واکسن تا چه مدت بعد از زدن آن بروز پیدا می کند؟

به گزارش فارس؛ این علف هرز که به ریشه گیاه میزبان متصل می شود و از آن تغذیه می کند ، در بین کشاورزان به “سرطان” معروف است. و نام علمی این گیاه Orobanche است. خسارات وارده به علف های هرز به حدی بود که بسیاری از کشاورزان محصولات گوجه فرنگی خود را رها کردند.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید