داروهای گران قیمت از استامینوفن تا دیفن هیدرامین / دلیل گرانی داروهای گران قیمت چیست؟



شیوع کرونا روند مصرف دارو را برای بیمارانی که در خانه درمان می‌شوند تشدید کرده است و شاهد افزایش مصرف داروهایی مانند قرص سرماخوردگی، استامینوفن، شربت دیفن هیدرامین، شربت سرماخوردگی، شربت خلط‌آور، آمپول دگزامتازون هستیم. ، قطره بینی و …

این گونه داروها عموماً به عنوان داروهای OTC (بدون نسخه) شناخته می شوند، به این معنی که داروهایی که داروخانه ها مجاز هستند بدون نسخه در اختیار مردم و بیماران قرار دهند. در همین حال، سه قرص سرماخوردگی و استامینوفن به همراه شربت دیفن هیدرامین بیشترین تقاضا را در طول همه گیری کرونا داشتند.

اما نکته مهم در این میان افزایش قیمت این گونه داروهاست که بسیار گران شده است. بنابراین یک لیوان شربت دیفن هیدرامین از 2000 تومان به 10 هزار تومان رسید. همین برگ قرص سرماخوردگی از 800 تومان به 500 هزار تومان افزایش یافت. جالب اینجاست که اینگونه داروها در سطح داروخانه از قیمت واحد تبعیت نمی کنند و شاهد تفاوت کمی در قیمت هستیم. .

اما در مقطعی علاوه بر افزایش قیمت داروهای عمومی، شاهد کمیاب شدن آنها نیز بودیم.

حمیدرضا اینانلو، مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو در پاسخ به اخباری مبنی بر کمبود برخی داروها از جمله خلط آور یا شربت آنتی بیوتیک و دیفن هیدرامین در برخی استان ها گفت: برای تامین داروهایی مانند خلط آور، دیفن هیدرامین و … مشکلی نداریم. سایر داروهای عمومی.

وی در خصوص تولید و توزیع سرم های تزریقی افزود: در زمینه سرم های تزریقی میزان مورد نیاز توسط تولیدکنندگان تولید می شود و در برخی از مراکز درمانی که به دلیل افزایش تعداد مراجعین با کاهش موجودی مواجه هستند، این امر در حال انجام است. توزیع شده است. در همین حال، سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، گفت: زمانی که دارو در سراسر کشور موجود باشد، می توان گفت که کمبود دارو وجود ندارد و اینطور نیست که بیمار از تهران به تهران بیاید. شهر برای تهیه آن.”

بیشتر بخوانید  ویدئویی دیده نشده از لحظه فشرده شدن شهد از سوراخ بینی زنبور عسل

وی با اشاره به پخش گزارش های تلویزیونی از انبار یکی از داروخانه های دولتی تهران که نشان می داد پر از دارو است، گفت: همه داروخانه های کشور انباری برای این داروخانه ندارند. بنابراین انتشار چنین گزارش هایی نمی تواند کمبود دارو را توجیه کند.داروهای OTC و داروهای خارجی مشابه تولید داخل.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: این داروها مشمول ارز نیمایی هستند و همین تفاوت قیمت ارز باعث افزایش 4 تا 5 برابری قیمت این داروها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید