دادستان کل: ایران آماده توسعه همکاری با کشورهای دریای خزر است


به گزارش فارس ، اولین جلسه دادستان های کل کشورهای خزر (جمهوری اسلامی ایران ، فدراسیون روسیه ، جمهوری آذربایجان ، جمهوری قزاقستان ، جمهوری ترکمنستان) عصر امروز در قالب این کنفرانس ویدیویی به میزبانی دادستانی کل فدراسیون روسیه برگزار شد.

در این جلسه ، بختیاری ، دادستان کل و رئیس دادستان کل کشور ، فوادی ، رئیس سرویس ویژه متعاقب دفتر دادستان کل روابط بین الملل ، هاشمی ، مدیر روابط عمومی دادستان کل و نماینده وزارت امور خارجه حجت الاسلام و المسلمین منتظری به عنوان اعضای هیئت همراه به ایران ، مهمترین چالش ها و مشکلات سواحل خزر را تشریح و آمادگی ایران را برای میزبانی اجلاس بعدی و توسعه همکاری با کشورهای خزر اعلام کردند.

متن سخنرانی دادستان کل کشور در این نشست بین المللی به شرح زیر است:

آقای کراسنوف ، دادستان محترم فدراسیون روسیه و اعضای محترم کشورهای همسایه و ساحلی دریای خزر

با احترام و احترام

در آغاز ، من از دادستانی کل روسیه برای برگزاری این جلسه صمیمانه تشکر می کنم. متاسفانه منقل ویروس کرونا و کاری که این روزها به آن احتیاج داریم ، حضور و جلساتی را که چشم انتظار آن بودیم محروم کرده و می تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد و امیدوارم این کنفرانس که با کنفرانس ویدیویی برگزار می شود ، موجب تقویت روابط و ایجاد بستری برای فعالیت های بیشتر شود. و همکاری بهتر ، به ویژه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حفاظت از دریای خزر ، تأثیر مثبتی بر کلیه ذینفعان داشته است.

جناب آقای رئیس جمهور ، همکاران عزیز ، همانطور که می دانید دریای خزر با مساحت 436000 کیلومتر مربع و طول حدود 7000 کیلومتر بزرگترین دریاچه در جهان است. این دریاچه از نظر تنوع زیستی بسیار غنی است و حدود 400 گونه آبزی بومی هستند که ماهیان خاویاری یکی از مهمترین آنها هستند. دریای خزر علاوه بر منابع زنده ، از نظر ذخایر نفت و گاز در امتداد ساحل و زیرزمین ، در رتبه سوم پس از خلیج فارس و سیبری قرار دارد. دریای خزر هزاران فرصت شغلی را برای میلیون ها نفر از مردم حاشیه آن ایجاد کرده و منبع اصلی درآمد آنهاست.

بیشتر بخوانید  تا حالا ماست پخته خوردی؟! | طرز تهیه ماست پخته یک دسر هندی +ویدئو

علاوه بر نقاط قوت و فرصت ها ، مهمترین چالش ها و مشکلات سواحل خزر افزایش جمعیت در سکونتگاه های ساحلی است که باعث افزایش استخراج و تخریب منابع و ذخایر زمین و دریا ، افزایش استفاده از گردشگری ساحلی می شود. فعالیتها. با توجه به پتانسیل زمین و تأثیر محیط زیست ، شکار و صید غیرقانونی پرندگان و حیوانات آبزی و همچنین برداشت بی رویه شن و ماسه از دریا و رودخانه ها ، که دلیل اصلی افزایش این امر شده است. در فرسایش ساحلی.

از طرف دیگر ، متأسفانه ، در دریای خزر شاهد تغییر کاربری اراضی ساحلی و عدم مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی آن هستیم. در حال حاضر ، مهمترین نگرانی کشورهای ساحلی ، وخامت فزاینده محیط زیست در این منطقه آبی ، اکتشاف و تولید روزافزون نفت و گاز و صنایع وابسته است که مستلزم استفاده از اهرم قانونی در قالب تفاهم نامه و الزام آور منطقه ای است. آیین نامه ها برای محافظت و حفظ محیط زیست دریای خزر بیش از هر زمان دیگری.

تصمیمات و اقدامات مناسب پنج کشور ساحلی دریای خزر برای جلوگیری از تخریب و احیای بیشتر دریای خزر به عنوان یک برنامه زیست محیطی آغاز و متعاقباً تصویب “کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی خزر” در 4 نوامبر 2003 (4 نوامبر 2003) قوانینی که بین آنها ایجاد شده است. با این حال ، به نظر می رسد چنین توافق نامه هایی جامع و کافی نبوده و نیاز به ضمانت های اجرایی قوی تر و م moreثرتری دارند که یکی از مهمترین آنها نقش تعاملی دادستان های کل این کشورها در تبادل نظر و تجربه است. برای دستیابی به حفاظت و حفظ محیط زیست در این منطقه به یکدیگر کمک کرده و افراد متخلف و جنایتکار را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید  اعمال یک ماه کاهش خدمت این گروه از سربازان در سال جدید

دادستانی کل جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای همکاری با دادستان های محترم فدراسیون روسیه ، آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان اعلام می دارد.

گفتنی است در پایان این نشست بیانیه حفظ اکوسیستم دریای خزر به امضای هر دو طرف رسید.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید