خورشیدی خفته در خاک | دیدار نیوز


به‌مناسبت دومین سالگرد درگذشت دکتر سید شمس‌الدین وهابی

شمس الدین وهابی شمس الدین سیاسی راد صنعت و معدن حزب اتحاد ملت ایران

دیدارنیوز ـ سید شمس‌الدین سیاسی‌راد*: هجدهم مرداد ماه مقارن با دومین سالگرد هجرت ابدی دکتر سید شمسالدین وهابی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد استخراج معدن و دکتری علوم اقتصادی، مبارز سیاسی قبل از انقلاب، مدرس دانشگاه، پژوهشگر، کارآفرین، نماینده مردم تهران در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلب است.

طی دوسالی که از رحلت آن عزیز گذشته، به‌همت جمعی از دوستان و هم‌فکرانش مستند‌های تصویری و تعداد پرشماری مصاحبه، مقاله، یادداشت و دل‌نوشته در معرفی و توصیف شخصیت، خدمات و نقاط عطف و ماندگار زندگی شصت و چهارساله ایشان منتشر شده است.

تأکید بر عزت نفس، پاکدستی، صداقت، وظیفه‌شناسی و جدیت درکار، صراحت و شجاعت مدنی از جمله مضامین مشترک در همه گفته‌ها و نوشته‌های دوستانش پیرامون روحیات و ویژگی‌های شخصیتی او است.

به این مناسبت، بنده نیز به‌عنوان کمترین دوست و در ادواری هم‌کار او در مؤسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران و هم‌دوره در دفترتحکیم وحدت در دهه شصت. جبهه مشارکت ایران اسلامی در دهه‌های هفتاد و هشتاد و حزب اتحاد ملت ایران در دهه نود، وظیفه خود می‌دانم که به برخی ویژگی‌های شخصیتی و دغدغه‌های فکری و حرف‌های ایشان اشاره کنم.

این روایت نه‌تن‌ها برای ادای دین و انجام وظیفه شخصی که برای تبیین سبکی از زندگی مسئولانه انسان بزرگی است که می‌تواند برای جوانان این مرز و بوم سر مشق و الگو قرار گیرد.

دکتر وهابی در بیش از ۴۵ سال مبارزه سیاسی همواره معتقد و ملتزم به فعالیت جمعی و تشکیلاتی در چارچوب موازین و معیار‌های اخلاقی و دینی در مسیر توسعه و سربلندی ایران بود.

بیشتر بخوانید  اطلاعیه مهم سازمان امور مالیاتی کشور قابل توجه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل)

«شمس وهابی» به گواه نوشته‌ها، گفته‌ها و سوابق فعالیت‌های جمعیش و در مسیر پر فراز و نشیب پیگیری مطالبه تاریخی حاکمیت قانون، مردمسالاری و توسعه متوازن و پایدار ایران، در عرصه داخلی عدالت‌طلبی پرشور و اصلاح‌طلبی مدافع مردمسالاری و منتقد جدی مناسبات استبدادی و یکه‌سالارانه که همواره نگران رعایت کرامت و حقوق بشر و آزادی‌های خدادادی و قانون‌شناخته ملت بود که ضمن باور به ضرورت گردش آزاد اخبار و اطلاعات، عضوی فعال در سازمانی مردم‌نهاد برای شفافیت و مبارزه با مظاهر مختلف فساد ساختاری بود. همچنین در عرصه بین‌المللی معتقد به ضرورت احترام به استقلال و حقوق برابرکشور‌ها و رهایی ملت‌های تحت ستم از مناسبات سلطه و بهره‌کشی قدرت‌های غربی و شرقی بود.

امانت‌داری، وظیفه‌شناسی و تعهد به انجام درست و دقیق وظایف و امور محوله در حوزه‌های مختلف حرف‌های و تشکیلاتی از دیگر ویژگی‌های بارز شخصیتی او بود که در مواردی سخت‌گیری‌ها و موشکافی‌های همکاری و همراهی با او را حتی برای دوستان و همکارانش دشوار می‌ساخت. شکل‌گیری شخصیت ماندگار «شمس آسمان تعهد و مسئولیت‌پذیری» را می‌توان محصول تربیت ممتاز خانوادگی در دامن مادری پارسا و در سایه پدری عالم و متدین و برخورداری از هوش و استعداد بالای ذاتی و تحصیلات دانشگاهی تا بالاترین سطوح در دو رشته مهندسی معدن و علوم اقتصادی در کنار تلفیق درس آموخت‌ها و تجارب حاصل از حضور فعال در مبارزات سیاسی قبل از انقلاب، تجارب ارزشمند آموزشی و پژوهشی، مدیریتی در بنگاه‌سازی و بنگاه‌داری در کنار فعالیت منظم سیاسی و تشکیلاتی دانست.

«شمس آسمان صداقت» کرامت‌ذاتی و خانوادگی، عزت‌نفس و بلندی‌طبع خود را با دنیاگریزی، قناعت‌پیشگی و بیزاری از دین‌فروشی، عالم‌نمایی و شهرت‌طلبی در هم آمیخته بود. شمس عزیز آن‌گونه که در بیش از ۳۳ سال رفاقت و همکاری از نزدیک شاهد بودم.

بیشتر بخوانید  تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی حدود ۲ برابر افزایش یافت

علیرغم امیدواری، رضایت و خوشنودی از زندگی شخصی و خانودگیش، به‌دلیل مشاهده ناملایمات اجتماعی ناشی از شیوه غلط اداره کشور نگران و در اغلب اوقات غمگین و به‌نوعی تنها بود. او به خصوص از سیاست‌ها و اقدامات منجر به تضییع حقوق اساسی ملت، تعمیق شکاف‌های طبقاتی و نافی عزت و کرامت انسانی مردم به‌ویژه طبقات فرودست و محروم نگه‌داشته جامعه به شکل عمیقی رنج می‌برد. همچنین کم‌توجهی مسئولان و سیاستگذاران به معیار‌ها و موازین توسعه پایدار در استفاده از منابع بین‌نسلی و پایان‌پذیر کشور به‌ویژه استحصال بی‌رویه منابع آب، انرژی و مواد معدنی به‌سختی اندوه‌گینش می‌ساخت به‌شکلی که شاید بتوان گفت مصداق این قول فضیل عیاض بود، که «هرچیزی را زکاتی است و زکات عقل، اندوه طویل است.»

نقش‌آفرینی ماندگار زنده یاد دکتر وهابی در پروژه «تدوین استراتژی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور» که برون‌داد‌های کلیدی آن به‌طور عمده وامدار دقت‌نظر و دانش وسیع او بود در برگیرنده نگاه دقیق و آسیب‌شناسانه او به سیاست‌های و تصمیمات رایج در بخش معدن و صنایع وابسته به آن است که به‌صورت مجموعه‌ای ارزشمند از نظریه‌پردازی‌های عالمانه و راهبرد‌های بدیع و چاره‌ساز در استفاده اصولی و پایدار از منابع معدنی منطبق بر تجربیات موفق کشور‌های «صنعتی‌شده بر پایه منابع طبیعی» است.

در پایان با اندوهی عمیق از هجران آن «خورشید آسمان رفاقت» و درد و دریغ از تداوم سنت قدرناشناسی، سرمایه‌سوزی و نخبه‌کشی در عرصه جامعه و سیاست ایران، یاد عزیزش را گرامی داشته و سالگرد ارتحالش را به بازماندگان و ارادتمندانش به‌ویژه همسر فداکار و سه یادگار عزیزش تسلیت می‌گویم.

بیشتر بخوانید  تکمیل 12 طرح نیمه تمام معدن و صنعت معدن تا اسفند

در دلم بود که بی‌دوست نباشم هرگز

چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود

دوش بر یاد حریفان به خرابات شدم

خم می‌دیدم خون در دل و پا در گل بود

بس بگشتم که بپرسم سبب درد فراق

مفتی عقل در این مسئله لایعقل بود

راستی خاتم فیروزه بواسحاقی

خوش درخشید، ولی دولت مستعجل بود

۱۸ مرداد ۱۴۰۰

 

*عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران

دیدگاهتان را بنویسید