شاید نیازی به ذکر آمار نباشد، اما این روزها چشمان ایرانیانی که به دیدن خودروهایی مانند پراید و امثال آن عادت کرده اند، به خودروهای لوکسی خیره شده است که این اواخر بر تعداد آنها افزوده شده است.
ماشین های گران قیمت
خودروهایی که مردم عادی ترجیح می دهند به آن ها نزدیک نشوند تا مبادا خراش روی آن ها وارد شود و تا آخر عمر مجبور به پرداخت خسارت شوند.
پس از انقلاب 57 واردات خودروهای لوکس و سایر کالاها ممنوع شد.
در سال 1392 اعلام شد که خودروهای خارجی با مکانیزم ها و قوانین خاصی می توانند وارد ایران شوند. به این ترتیب خودروهای آلمانی که بسیار پرطرفدار هستند، دوباره وارد بازار ایران شده اند.
رشد هیجانی قیمت ارز در روزهای اخیر و تاثیر جو روانی آن بر بازار باعث افزایش چشمگیر قیمت خودروهای خارجی شد.
آمار گمرک نشان می دهد در 5 ماهه امسال 15 هزار و 700 دستگاه خودرو به ارزش 341 میلیون دلار وارد کشور شده که 78 درصد آن ارز دولتی بوده است.
به گفته واردکننده خودروهای خارجی، فردی که می خواهد خودروی 400 یا 500 میلیون تومانی بخرد، دو برابر قیمت خودروی خود را پرداخت کند، فرقی نمی کند.
بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، واردات خودرو در 5 ماهه نخست امسال 29 درصد افزایش داشته است.
آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در پنج ماهه نخست امسال حداقل 34 دستگاه خودروی مازراتی ایتالیایی وارد ایران شده است.
با افزایش بی رویه نرخ ارز، پس از این شاهد تبدیل خودروهای لوکس وارداتی به سوپرلوکس خواهیم بود.
شرکت آلمانی پورشه اعلام کرد که از 24 پورشه بسیار گرانقیمتی که از این کارخانه توسط کشورهای خاورمیانه سفارش داده شده است، 12 دستگاه آن به ایران ارسال شده است.
در ایران حداکثر سرعت مجاز تردد در بزرگراه ها 120 کیلومتر است اما نبود سکوهای مناسب برای استفاده از سرعت فوق العاده ورزش ها مانعی برای سفارش آنها نبود.
بر اساس آمار گمرک ایران در سال 1389 بالغ بر 563 دستگاه خودرو پورشه به ارزش بیش از 49.8 میلیون دلار به ایران وارد شده است.
بنز بیشترین تعداد خودرو را در لیست مجاز ثبت سفارش واردات خودرو به ایران دارد.
ایرانی ها برای صدور پلاک خودرو 115 درصد حقوق واردات به دولت می پردازند و در واقع دو برابر سایر مردم دنیا برای خودروهای خود پرداخت می کنند.
بر اساس آمار گمرک ایران در سال گذشته بالغ بر 1163 دستگاه خودرو بنز به ارزش 66 میلیون دلار وارد ایران شده است. بنز با این میزان واردات در سال گذشته بزرگترین خودروساز لوکس فعال در بازار ایران بود.
این خودروها مشتریان خود را دارند. افرادی که توانایی پرداخت چند صد میلیون، یک یا حتی دو میلیارد تومانی را دارند.
حال این سوال پیش آمد: «در حالی که اکثر ایرانی ها قادر به تامین هزینه های روزانه خود نیستند، چه کسی با خودروهای لوکس رانندگی می کند؟
منبع: دویچه وله