مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خودتان را وقف یک پدر و مادر 25 ساله کنید که دیگر با آمبولانس تماس نمی گیرد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آیا تا به حال پشت خط کمک بوده اید؟ ممکن است یکی از سخت ترین لحظات زندگی یک فرد باشد که فردی برای زندگی کردن به کمک نیاز داشته باشد، اما به او دسترسی به کمک داده نشود. در لحظه ای که دچار تصادف شدید یا یکی از اعضای خانواده اش دچار سکته قلبی و … شده بود اما پس از تماس نیروهای امدادی به جز آژیر صدایی نشنید.

تعداد زیاد مزاحمان تلفنی یکی از دلایل مهمی است که گاهی اوقات برقراری ارتباط با نیروهای امدادی برای ما سخت می شود. از طرفی تداخل با نیروهای کمکی گوشی، بی حوصلگی کسانی است که بیشتر به کمک نیاز دارند.

مشکل مزاحمان تلفنی برای اورژانس تازگی ندارد. مسئولان فعلی و سابق این سازمان بارها در این زمینه شکایت هایی را مطرح کرده و آماری در این باره ارائه کرده اند که نه تنها قابل توجه است، بلکه در موارد عجیبی نیز وجود دارد. آزار و اذیت نه تنها ماموران اورژانس را آزار می دهد، بلکه در کمک به افرادی که واقعاً به کمک نیاز دارند نیز تداخل می کند و گاهی اوقات باعث می شود افرادی که واقعاً به کمک نیاز دارند در صف منتظر بمانند، به این معنی که با زندگی دیگران بازی می کنند.

البته همه به قصد آزار و اذیت با آمبولانس تماس نمی گیرند و برخی از تماس گیرندگانی که آزاردهنده محسوب می شوند، افراد مسن مجرد، کودکان و … هستند. این در حالی است که بسیاری از مزاحمان تلفن های اورژانس بزرگسالان و جوانان هستند که برای تفریح ​​با آمبولانس تماس می گیرند و برخی از این افراد افراد عادی هستند.

اما آمارهای ارائه شده توسط اورژانس حاکی از آن است که با گذشت زمان از حجم مزاحمت های تلفنی برای این سازمان کاسته نشده است و همچنان مشکل اورژانس است، به طوری که در شهریور 1400 دکتر پیمان صابریان – رئیس سابق سازمان اورژانس تهران – حدود 5 تا 6 درصد تماس ها معمولاً مزاحمت تلفنی است، در حالی که اسفندماه سال گذشته یحیی صالح طبری، رئیس فعلی مرکز اورژانس تهران در نشست خبری پایان سال گفت: مزاحمت های تلفنی وجود دارد. در مرکز اورژانس تهران و روزانه بین 10 تا 20 درصد یا 700 تا 1200 قطعی تلفن در اورژانس تهران داریم.

بیشتر بخوانید  عوارض بعد از عفونت کرونا؛ از عوارض مغزی گرفته تا مشکلات خونی و استخوانی!

البته آمار مزاحمت های تلفنی تنها به شهر تهران خلاصه نمی شود و شهرهای دیگر کشور برای نیروهای بشردوستانه با این مشکل مواجه هستند. اسفند 1400 مجتبی خالدی – سخنگوی سازمان اورژانس کشور – درباره آمار مزاحمت های تلفنی در کشور گفت: حدود 20 تا 30 درصد تماس های تلفنی اورژانس مزاحمت تلفنی است اما بسیاری از این مزاحمت ها اطلاعی ندارند. در همین ماه جواد مطیعی – رئیس آمبولانس پزشکی اردستان – نیز گفت: از ابتدای ساعت 14 تا پایان بهمن ماه بیش از 15 هزار و 840 تماس با اورژانس 115 اردستان ارسال شده که متاسفانه 30 درصد تماس ها را شامل می شود. به 115 از این یک تماس تلفنی بود.

موضوع مزاحمت تلفنی ممکن است در دهه‌های گذشته بزرگ‌تر از اکنون بوده باشد، اما اکنون با تغییر فرهنگ، تعداد مزاحمت‌های تلفنی به شدت کاهش یافته است. اما سوال اینجاست که چرا یک سازمان نجات دهنده هنوز باید با مشکل مزاحمان تلفنی مقابله کند؟ آیا تاکنون نظارت های لازم صورت نگرفته است؟

در همین راستا خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در اسفندماه سال گذشته در خصوص اقدامات این سازمان در زمینه مبارزه با متجاوزان تلفنی گفت: سازمان اورژانس کشور حدود یک ماه است که این موضوع را با جدیت پیگیری می کند. مسئولیت خدمات حقوقی البته ما با قوه قضائیه هم در ارتباط هستیم و امیدواریم این ارتباط برقرار شود تا مجازات بازدارنده ای در آن در نظر گرفته شود. اگر این اتفاق بیفتد، می توانیم ببینیم که مزاحمت تلفنی کاهش یافته است. البته با سیستم های مخابراتی جدید می توان افراد را به راحتی شناسایی کرد، شاید قبلا یکی از مشکلات شناسایی افراد همین بود، اما اکنون آن مشکل حل شده است.

بیشتر بخوانید  تصاویری وحشتناک از لحظه آتش گرفتن موتورسیکلت در پمپ بنزین/فیلم

خالدی گفت: همچنان نگرانی مبرم بابت قطع تلفن ثابت مزاحم وجود دارد که البته اگر تلفن ثابت مزاحم خاموش شود و فردی در آن خانه مشکل داشته باشد، بالطبع دسترسی به آمبولانس کاهش می یابد. ما این دغدغه را داریم و امیدواریم با افزایش سطح فرهنگ و آگاهی و به ویژه با همت والدین، آموزش های لازم برای کاهش مزاحمت های تلفنی ارائه شود.

همچنین پیمان آقازاده – معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس تهران – بهمن ماه سال گذشته گفت: راهکار مهمی که می توان برای کاهش مزاحمت های تلفنی انجام داد، برخورد قانونی است. در حال حاضر مزاحمت تلفنی و مجازات آن متعادل نیست. برای مثال فردی با شماره تماس و سیم کارت با اورژانس ۱۱۵ بدرفتاری می کند و در نهایت برای تنبیه سیم کارت خود را می سوزاند. البته این مجازات نمی تواند بازدارنده باشد.

معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس تهران با اشاره به برگزاری جلساتی با دادستانی تهران و سایر سازمان های همکار و پشتیبانی گفت: این جلسات در سطح وزارتخانه برگزار می شود و موضوع جلسات این است که برای تلفن چه جرمی باید در نظر گرفته شود. مزاحمان… «در این جلسات پیشنهاد دو تا شش ماه حبس در مورد یک جرم کیفری مطرح شد.

به گفته وی، تداوم این جلسات بسیار مهم است که به نتیجه می رسد و می تواند مفید باشد.

به گفته مسئولان سازمان مواقع اضطراری و مرکز اورژانس تهران، ادامه رسیدگی به مزاحمان تلفنی به طور جدی در دستور کار قرار دارد، اما برخورد با این افراد چگونه است؟

بیشتر بخوانید  واردات واکسن کرونا از مرز ۱۰۰ میلیون دوز گذشت -

در مرداد 1400 سیروس اسدی رئیس اورژانس شهرستان جم گفت: یک مزاحم تلفنی محاکمه شد که ماه گذشته در سال 1637 با اورژانس این شهرستان تماس گرفت.

به گفته وی، این جوان 25 ساله در ساعات مختلف شبانه روز با مرکز اورژانس جم تماس گرفته و باعث ایجاد مزاحمت می شود که به مراجع قضایی اعلام و برای وی پرونده کیفری تشکیل شد.

وی ادامه داد: این فرد در دادگاه حضور داشت و برای وی حکم قضایی صادر شد. به والدین او نیز تعهد کتبی داده شد که دیگر این کار را انجام ندهند.

به نظر می رسد اگرچه مقابله با مزاحمان تلفنی در دستور کار قرار گرفته و مرحله به مرحله در حال انجام است، اما شاید بتوان راه حل دیگری برای ریشه یابی این مشکل اندیشید.

بهتیاری – روانشناس – با اشاره به اینکه برخی مزاحمان تلفنی دچار مشکلات روحی و روانی هستند، گفت: البته در بیشتر موارد فردی که به قصد تفریح ​​برای نیروهای امدادی مزاحمت ایجاد می کند، اطلاعات دقیقی از عواقب اقدامات نامناسب خود دارد. این فرد ممکن است به همین دلیل مشکل روانی داشته باشد.

وی ادامه داد: در خصوص برخورد قانونی با این افراد حتما کارشناسان حقوقی و افراد با تجربه در این زمینه باید نظر خود را اعلام کنند؛ اما شاید یکی دیگر از راه های کمک به این افراد و حل مشکل مزاحمان تلفنی، ارجاع آنها به روانشناس و مشاور باشد. فردی که آگاهانه مزاحم دیگران می شود، از آن لذت می برد و آن را تکرار می کند، ممکن است به کمک و درمان نیاز داشته باشد.

این روانشناس گفت: همچنین راه حل دیگر کمک گرفتن از این افراد در کارهای داوطلبانه یا حتی فوری است تا رفتار اشتباه آنها را درک کنند.

انتهای پیام/

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *