خواص چای رزماری/ چای رمزماری سلامتی شما را تضمین می کند



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر:رزماری با نام علمی Rosmarinus officinalis گیاهی چوبی، معطر و همیشه سبز با برگ های سوزنی مانند و گل های سفید، صورتی، بنفش یا آبی است. این گیاه سرشار از فواید است، از منطقه مدیترانه می آید و به روش های مختلف استفاده می شود. جوشانده رزماری یا به اصطلاح «چای رزماری» قرن هاست که در بین مردم رایج بوده و می تواند فواید بی شماری را برای علاقه مندان به همراه داشته باشد.

اما چگونه چای رزماری تهیه کنیم؟

– 300 میلی لیتر آب را بجوشانید.

– یک قاشق چایخوری برگ رزماری نرم را به آب داغ اضافه کنید. از طرفی بسته به طعم دلخواه می توانید برگ ها را به مدت 5 تا 10 دقیقه بپزید.

– برگ های رزماری را با استفاده از یک صافی توری با سوراخ های کوچک از آب داغ خارج کنید. معمولا ورق های استفاده شده دور ریخته می شوند.

– چای رزماری خود را در لیوان بریزید و بنوشید. در صورت تمایل می توانید یک شیرین کننده مانند عسل اضافه کنید.

چای رزماری دارای مزایای بالقوه قابل توجهی برای سلامتی است. نوشیدن این چای یا حتی استنشاق عطر آن می تواند برای خلق و خو و سلامت مغز و چشم مفید باشد. نوشیدن چای همچنین می تواند به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کمک کند.

چای رزماری را می توان تنها با استفاده از دو ماده اصلی برگ رزماری و آب در خانه تهیه کرد و به راحتی می توان آن را در یک رژیم غذایی سالم و متعادل گنجاند. فوایدی که برای دم کرده و سایر اشکال این گیاه خاص معرفی شده است،

چای رزماری

سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب کمک می کنند. استرس اکسیداتیو می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شود.

ترکیبات آنتی اکسیدانی را می توان در انواع غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات و گیاهانی مانند رزماری یافت. چای رزماری همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است خواص ضد التهابی و ضد میکروبی داشته باشند. فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی رزماری عمدتاً به ترکیبات پلی فنلی آن مانند رزمارینیک اسید و اسید کارنوزیک نسبت داده می شود.

بیشتر بخوانید  قطار تغییر در مسیری ویژه وارد شد/ آیا مدیران ایران، هدرا و سایپه تغییر می کنند؟

به دلیل ظرفیت آنتی اکسیدانی، رزمارینیک اسید اغلب به عنوان یک نگهدارنده طبیعی برای افزایش ماندگاری غذاهای فاسد شدنی استفاده می شود. علاوه بر این، ترکیبات موجود در چای رزماری دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند به مبارزه با عفونت های مختلف کمک کند. از برگ رزماری در طب سنتی برای اثرات ضد باکتریایی و التیام زخم ها نیز استفاده می شود.

کمک به کاهش قند خون

قند خون بالا کنترل نشده و درمان نشده می تواند به چشم، قلب، کلیه ها و سیستم عصبی آسیب برساند. بنابراین، برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است که سطح قند خون خود را به درستی مدیریت کنند.

تحقیقات نشان داده است که ترکیبات موجود در چای رزماری و سایر اشکال مصرف این گیاه باعث کاهش قند خون می شود. در نتیجه، رزماری ممکن است کاربردهای بالقوه ای در مدیریت قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت داشته باشد.

بهبود خلق و خو و حافظه

تجربه استرس و اضطراب امری عادی و اجتناب ناپذیر است. شواهد نشان می دهد که نوشیدن و استنشاق ترکیبات چای رزماری، علاوه بر مصرف مکمل های خوراکی، می تواند به بهبود خلق و خو و بهبود حافظه کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف 500 میلی گرم رزماری خوراکی دو بار در روز به مدت 1 ماه به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح اضطراب و بهبود حافظه و کیفیت خواب در میان شرکت کنندگان در مقایسه با دارونما شد.

مطالعه دو ماهه دیگری روی 66 کارگر صنعتی نشان داد: افرادی که روزانه 2 قاشق چایخوری رزماری (4 گرم) خیس خورده در 150 میلی لیتر آب می نوشند، در مقایسه با گروه کنترل، خشم و بی قراری کمتری در محل کار خود تجربه کردند.

لازم به ذکر است که رایحه رزماری خود با بهبود خلق و خو، پاکسازی ذهن و کاهش استرس در افراد مبتلا به اضطراب و استرس مزمن ناشی از عدم تعادل هورمونی همراه است. مصرف خوراکی یا موضعی ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد. آروماتراپی با استفاده از روغن عصاره رزماری نیز چنین هدفی را دنبال می کند.

به حفظ سلامت مغز خود کمک کنید

چندین مطالعه حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که ترکیبات موجود در رزماری می تواند به جلوگیری از مرگ سلول های مغز کمک کند.

بیشتر بخوانید  بدون اقدامات ملموس و واقعی غرب، مذاکرات پیشرفت نمی‌کند

مطالعات متعدد حیوانی نشان داده است که آسیب مغزی ناشی از سکته مغزی را می توان با استفاده از رزماری بهبود بخشید. رزماری همچنین می تواند با محافظت از مغز در برابر بیماری های عصبی پیشرونده از اثرات منفی پیری بر سلول ها جلوگیری کند.

محافظت از بینایی و سلامت چشم

اگرچه مطالعات مرتبط در این زمینه محدود است، شواهد فعلی نشان می دهد که برخی از ترکیبات موجود در چای رزماری ممکن است برای سلامت چشم مفید باشد.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که افزودن عصاره رزماری به سایر درمان های خوراکی ممکن است پیشرفت بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

سایر مطالعات حیوانی و مطالعات تجربی نیز اضافه می کنند که رزمارینیک اسید موجود در رزماری شروع آب مروارید را به تاخیر می اندازد.

درد معده را تسکین می دهد و با باکتری ها مبارزه می کند

رزماری از دیرباز در فرهنگ های مختلف به عنوان یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده، یبوست، نفخ شکم و اسهال استفاده می شده است. خواص ضد التهابی و محرک این گیاه ریشه بسیار مفید است. بنابراین برای تنظیم کار روده ها و دستگاه گوارش می توانید مصرف منظم رزماری را در برنامه غذایی هفتگی خود در نظر بگیرید.

این گیاه همچنین در برابر عفونت های باکتریایی، به ویژه آنهایی که در معده ایجاد می شوند، قوی است. به عنوان مثال، هلیکوباکتر پیلوری یک پاتوژن رایج است که می تواند باعث زخم معده شود. کشف شده است که رزماری به جلوگیری از رشد این باکتری کمک می کند.

خوشبو کننده نفس

رزماری به عنوان یک عامل ضد باکتری طبیعی به عنوان خوشبو کننده تنفس نیز استفاده می شود و می تواند سلامت دهان و دندان را بهبود بخشد. می توانید برگ های رزماری را در آب داغ بریزید و سپس با این مخلوط در دهان غرغره کنید تا علاوه بر از بین بردن باکتری ها، نفسی تازه و خوشبو داشته باشید.

جریان خون را تحریک کنید

رزماری به عنوان محرک تولید گلبول های قرمز خون عمل می کند و جریان خون را تقویت می کند. این شرایط به اکسیژن رسانی بهتر به اندام ها و قسمت های حیاتی بدن کمک می کند و در نتیجه عملکرد روان و کارآمد فعالیت های متابولیک در این نواحی را تضمین می کند. علاوه بر این، حرکت مواد مغذی به سلول های نیازمند ترمیم نیز تحریک می شود.

بیشتر بخوانید  مقصر ناکامی بزرگ تفنگ در المپیک کیست؟/ حاشیه‌هایی که تیراندازی را از مدال دور کرد

مسکن درد

رزماری به عنوان مسکن درد صدها سال است که به صورت موضعی به عنوان خمیر یا مرهم در قسمت های دردناک بدن استفاده می شود. زمانی که رزماری به صورت خوراکی مصرف شود، به عنوان مسکن برای نواحی صعب العبور مانند سر و همچنین برای دردهای مزمن استفاده می شود. در واقع یکی از محبوب ترین کاربردهای رزماری برای درمان میگرن است. مالیدن عصاره رزماری روی شقیقه ها یا بوییدن رزماری با کاهش شدت علائم میگرن همراه است.

کمک به سم زدایی بدن

رزماری ماهیت کمی ادرار آور است و بنابراین می تواند به طور موثرتری به دفع سموم کمک کند. علاوه بر این، زمانی که رزماری به طور منظم مصرف شود، با افزایش میزان آبی که از بدن خارج می شود، به از بین بردن عوامل بیماری زا، املاح، سموم و حتی چربی اضافی کمک می کند. رزماری همچنین با کاهش سطح سیروز (التهاب شدید کبد) و بهبود سریعتر این اندام همراه است. کبد یکی از اندام هایی است که به دلیل روند کند بهبودی در بدن انسان شناخته شده است.

حفظ سلامت پوست

خواص ضد پیری رزماری به خوبی شناخته شده است. اگرچه استفاده از روغن آن بیشتر رایج است، اما برگ های رزماری نیز می تواند به صورت چای یا موضعی بر روی پوست موثر باشد و به بهبود کیفیت و شادابی بزرگترین عضو بدن انسان کمک کند. علاوه بر این، رزماری در درمان لک، درخشش طبیعی و ظاهر هیدراته پوست نیز موثر است.

به کاهش وزن کمک می کند

خواص فیتوشیمیایی چای رزماری به غیرفعال کردن آنزیمی به نام لیپاز کمک می کند که چربی ها را تجزیه می کند و در نتیجه از تولید چربی بیشتر جلوگیری می کند. در نتیجه احساس سیری و سیری در افراد شکل می گیرد و از پرخوری جلوگیری می کند.

منبع: عصر ایران


دیدگاهتان را بنویسید