خواص و فواید شفا بخش خفاش ها در علم پزشکی !



خفاش ها جانورانی پستاندار و البته پرنده هستند و در واقع تنها پستانداری است که می تواند پرواز کند.محل زندگی آنها معمولا غارهای تاریک است این جانوران برعکس تفکر ما که موجوداتی بد بو و پر سر و صدا هستند می توانند بسیار سودمند باشند.


خواص و فواید خفاش


جالب است که بدانید خفاش ها به وسیله انعکاس حرکت کرده و شبانه پرواز می کنند.این پستانداران خواص زیادی برای اکوسیستم به ارمغان می آورند.بیش از 50 گونه منحصر به فرد از خفاشان در پارک ها زندگی می کنند بعضی از آنان گیاهخوار و بعضی دیگر از حشرات تغذیه می کنند


مهم ترین دستاوردی که درباره خفاش ها وجود دارد این است که ترکیب بزاق خفاش می تواند سکته و مرگ مغزی را درمان کند.بیشترین مقدار بزاق آنها ها در لانه نوعی خاص از خفاش یافت می شود .


شاید در ابتدا باورتان نشود اما بزاق نوع خاصی از خفاش برای مبتلایان به مرگ مغزی امکان ادامه زندگی را فراهم می کند. براساس گزارش منتشر شده درانجمن قلب آمریکا مشخص شد که بزاق خفاش شامل ترکیبی عجیب است که می تواند مثل دارو برای تمام افرادی که سکته مغزی داشته و خون به مغزشان نرسیده عمل کند.این ترکیب شفا بخش کشف شده توسط دانشمندان نشان داد که آنزیمی به نام دسموتاپلاز یا DSPA که بیش از یک دهه شناخته شده است در بزاق خفاش وجود دارد.عملکرد این ماده به این گونه است که جریان خون را بهتر می کند و باعث می شود خون یه راحتی و طی یک روند تنظیم شده به مغز و قلب برسد.


در طی سکته مغزی یک یا چند لخته از خون به مغز منتقل می شود.تحقیقات اخیر که توسط انجمن بهداشت و سلامت آمریکا منتشر شده نشان داده باید آنزیم DSPA باید تا 3 ساعت پس از سکته مغزی به بدن برسد .

بیشتر بخوانید  برنج نخورید ! مصرف بیش از حد برنج باعث افزایش غلظت خون می شود


خفاش


این دانشمندان در آزمایشاتی که بر روی چندین موش در استرالیا انجام دادند دریافتند که پس از تزریق DSPA این آنزیم به فیبرین حمله می کند.فیبرین باعث لخته شدن خون در مغز می شود.اما بر دو گیرنده ی مغز آسیبی وارد نمی کند.بنابراین دریافتند که DSPA تا 9 ساعت پس از سکته مغزی بدون عوارض می تواند به فردی که سکته کرده تجویز شود.


اگرچه نتایج دلگرم کننده است ولی با این وجود به نقل از دانشمند لری گلدشتاین عضو کمیته انجمن سکته مغزی آمریکا این رویکرد به ازمایشات بیشتری نیاز دارد.در حال حاضر در اروپا و آسیا و استرالیا این آزمایشات انجام شده است.


بزاق خفاش باعث جلوگیری از بیماری ایسکمیک ischaemia می شود


در عصر جدید هر روز عواملی چون سکته های مغزی،قلبی و ناراحتی های خونی و عروقی بشر را تهدید می کند و دانشمندان در پی راهی برای جلوگیری و یا درمان این بیماری ها هستند. در تازه ترین کشف دانشمندان درباره پیشگیری از این بیماری ها می توان عوامل فعال کننده پلاسمینوژن موجود در بزاق خفاش دانست.


بزاق خفاش با رقیق کردن خون و جلوگیری از لخته شدن خون باعث بهبود مشکلات قلبی و عروقی و کاهش سکته های ایسکمیک می شود. البته این تحقیق هنوز نهایی نشده و باید منتظر نتایج تحقیقات بود.


از جمله خواص خفاش ها


کنترل جمعیت حشرات:


سالانه در ایالت متحده بیش از 3.7 میلیارد دلار حشرات باعث افت گیاهان می شوند.خوردن حشرات توسط جانورانی مانند خفاش این مشکلات و آسیب ها را کمتر کرده و کشاورزان مجبور نیستند برای نگهداری محصولات کشاورزیشان روی آفت کش های گران سرمایه گذاری کنند.متوسط هر خفاش هر شب 200 حشره می خورد.

بیشتر بخوانید  مفیدترین مکمل های بدنسازی برای افزایش حجم عضلات


گرده افشانی


چندین گونه از خفاش ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکا نکتار را می خورند. بسیاری از گیاهان در این مناطق به خفاش ها برای گرده افشانی و پراکندگی بذر وابسته اند، مانند آگوای آبی. در برخی از پارک های جنوب غربی، خفاش هایی با بینی دراز و زبان بلند وجود دارد که کاملا سازگار با گرده افشانی این گیاهان هستند و ارزش زیادی برای صنعت کشاورزی دارند. بنابراین دفعه بعد که شما قهوه خود را با شهد آگاوا شیرین می کنید، به یاد داشته باشید که از خفاش تشکر کنید.


پراکندن دانه های میوه


خفاش ها برای خوردن میوه نقش مهمی در توزیع دانه برای حفظ گیاهان و جنگل ها دارند. این گونه از خفاش ها، اغلب به عنوان “روباه های پرنده” به دلیل اندازه بزرگتر بدن و چشم های بزرگ آنها، نامیده می شوند، در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیای قدیمی (آفریقا، آسیا و استرالیا) زندگی می کنند. خفاش ها برای خوردن میوه نیز در برخی جزایر اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و کارائیب یافت می شوند و در پارک های ملی در گوام، ساموای آمریکایی و جزایر ویرجین زندگی می کنند!


شکار


درست همانطور که برخی از خفاش ها هر شب برای بقای اراضی کشاورزی به هزاران حشره تکیه می کنند، حیوانات دیگر در اکوسیستم برای خفاش ها به کالری های خود متکی هستند. خروس ها، قورباغه ها و جغدها خفاش ها را می خورند و پستانداران مانند خروس ها، گربه های رگگاتیل و راکون ها گاهی اوقات به خفاش ها حمله می کنند.

بیشتر بخوانید  شایع ترین علت درد پا؛ راه های مناسب برای درمان این عارضه


الهام بخش در صنایع دفاعی و پیشرفت های مهندسی


برخی از ویژگی های منحصر به فرد خفاش ها مانند بال های آنان و انعکاس آن، الهام بخش پیشرفت های فنی در مهندسی شده اند. هواپیماهای بدون سرنشین که دارای بالهای نازک و انعطاف پذیر هستند، و همچنین سیستم های کوچک و سونار کارآمدتر برای ناوبری هستند.


لانه خفاش


گران قیمت بودن لانه خفاش


کشف لانه خفاش امروزه ظاهرا به یک تجارت پرسود و البته عجیب و غریب بدل شده است. این تصور و ادعا بر پایه اعتقادی است که نسبت به ارزش و اهمیت ‘بزاق خفاش’ ایجاد شده؛ ماده‌ای که گفته می شود احتمالا در لانه خفاش وجود دارد و مصرف آن برای بسیاری از بیماری‌ها معجزه می کند.


در این زمینه چند کلیپ و تصویر در باره خفاش‌ها در فضای مجازی دست به دست می شود که لانه آنها را شبیه به یک بیضی آویزان از سقف غارها نشان می دهد.

در فضای مجازی بین 50 تا 150 میلیون تومان هم برای هر لانه خفاش قیمت گذاری می شود. باید بدانید که خفاش هایی که از سقف غارها آویزان هستند دارای لانه نیستند ! آنها جوجه های خود را در آغوش خود و زیر بالها نگهداری و شیر می دهند.


divider


ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم


معصومه راهی


دیدگاهتان را بنویسید