مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص نخود گاوی (گرم یا سرد؟)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید خواص و فواید بی نظیر نخود گاوی آن ها ملاقات می کنند.

لوبیا چشم آبی

مقدمه ای بر لوبیا گاوی

چربی نیز پوششی است که رطوبت را حفظ می کند. این گیاه از تیره Fabaceae، سرده نخود فرنگی (Fabales) است. در کتب طب سنتی به آن «بالاد لوبیا» و در هندی «لوبا» می گویند. در زبان فرانسه به آن Dolic a oeil noer یا Oolikue a oeil noir می گویند و در انگلیسی Catjang، Cov pvas، Black eie peas این گیاه از خانواده حبوبات است و تاکنون 20 گونه مختلف شناسایی شده است.

واریته معروف و رایجی که برای میوه به صورت سبز یا خشک می کارند. نام علمی آن Hassk vigna sinensis (L) savi است. مثلا. قبلاً این گیاه توسط گیاه شناسان در تیره Dolichos طبقه بندی می شد و در حال حاضر طبقه بندی آن در تیره Vigna رایج است. در برخی اسناد V.catjang به عنوان نام اصلی و در برخی دیگر مترادف با حرف V ذکر شده است. سیلندر و دیگران

Covpea

مشخصات نخود گاوی

لوبیا چشم آبی از نظر خانواده گیاهی به لوبیا نزدیک است. گیاهی است یکساله مخصوص مناطق گرمسیری. ساقه راست و مرکب، برگها مرکب به طول حدود 15 سانتی متر، برگها نازک، بیضی شکل، نوک تیز و دندانه دار است.

گلها به رنگ زرد یا زرد متمایل به قرمز در کنار برگها هستند. میوه آن مانند لوبیا است و غلاف آن دراز است و در برخی از واریته ها به طول 90 سانتی متر می رسد، مثلاً در دولیک اسپورج که 40-10 دانه دارد. این گیاه در مناطق گرم آسیا، آمریکا، جنوب اروپا و جنوب ایران و هند می روید. در ایران در بلوچستان می روید و در سایر مناطق گرم ایران می روید. در برابر خشکسالی بسیار مقاوم است.

بیشتر بخوانید  فواید باورنکردنی قرص سینارکول دینه برای سلامتی

در زمان کاشت از آنجایی که هوا باید گرم باشد نسبت به سایر ارقام لوبیا دیر است و برداشت تا حدودی بعد از سایر انواع معمولی لوبیا است. نام گونه ای که در بلوچستان ایران می روید V.catjang Andi، (قلاب) است. گونه های مهم دولیکا که برای بذر یا گل کاشته می شوند به طور خلاصه عبارتند از:

1) لوبیا چشم آبی یا چشم آبی که در فرانسه به آنها Dolic a oeil noir یا Mougette یا Bannette و به انگلیسی Covpea یا Black eie peas می گویند نام علمی این گونه همان است که در این قسمت ذکر شده است. همچنین unguiculatus یا Vigna unguiculata را می نویسند.

۲) مارچوبه دولیک که در فرانسه به آن Dolic asperge و به انگلیسی Yard ling bean می گویند. این گونه در کتاب های باغبانی Dolichos sesquipedalis نامیده می شود. این رقم مختص هند و مناطق گرمسیری آمریکا است.

3) دولیک ارغوانی یا لوبیای گل که در زبان فرانسه به آن Lablab و H iacinth-bean می گویند. این مریم گلی را معمولا به دلیل داشتن گل های زیبا می کارند و خواص درمانی نیز دارد.

Covpea

خواص لوبیا گاوی

لوبیا ارزش غذایی بالایی دارد و منبع عالی کلسیم، ویتامین A و فولات است.

به گزارش اکو، لوبیا کلیه های کم چرب، فاقد کلسترول و سدیم هستند.

* سرشار از فیبر، به کاهش وزن کمک می کند.

فیبر دستگاه گوارش را تنظیم می کند و از یبوست و جذب کلسترول جلوگیری می کند. بنابراین، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

* پتاسیم موجود در آن برای سلامت ماهیچه ها و استخوان ها مفید است.

بیشتر بخوانید  انواع تومور نخاعی و راه های درمان

* منبع عالی پروتئین است و گیاهخواران می توانند آن را با گوشت جایگزین کنند. پروتئین ها برای حفظ سلامت عضلات، پوست، مو و ناخن بسیار مفید هستند.

پروتئین ها رشد سلولی و تولید انرژی را در بدن تحریک می کنند.

روی موجود در این نوع لوبیا برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی، تولید پروتئین، بهبود زخم و تکثیر سلولی ضروری است.

* به عنوان منبع عالی آهن، مصرف آن به افراد مبتلا به کم خونی توصیه می شود.

از پوکی استخوان و برخی انواع سرطان جلوگیری می کند.

* فیبر محلول آن برای بیماران دیابتی مفید است زیرا با کاهش جذب کربوهیدرات ها سطح قند خون را حفظ می کند.

* ویتامین C به جذب آهن گیاهی در بدن کمک می کند.

********************************************************** **************

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *