مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص معجزه آسای کاراکاتا + طرز تهیه چای کاراکاتا

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


قره قات; ضد میکروبی قوی

کرکات (کرکات) یا سیاه گیله درختچه ای کوچک تا ارتفاع 60 سانتی متر است که دارای برگ های بیضوی و رنگ سبز روشن است. برگ های این گیاه مقاوم است اما در زمستان روی گیاه نمی ماند. گلهایی که در کنار برگها رشد می کنند سفید مایل به سبز یا صورتی هستند. میوه این گیاه گران است و پس از رسیدن به اندازه یک نخود و دارای آب ارغوانی است. دلگرم کننده به روز باشید متشکرم بیشتر بدانید.

چای کرن بری

خواص کرن بری (زغال اخته)

یا گیلا سیاه درختچه ای کوچک به ارتفاع 60 سانتی متر است که دارای برگ های بیضوی و رنگ سبز روشن است. برگ های این گیاه مقاوم است اما در زمستان روی گیاه نمی ماند. گلهایی که در کنار برگها رشد می کنند سفید مایل به سبز یا صورتی هستند. میوه این گیاه گران است و پس از رسیدن به اندازه یک نخود و دارای آب ارغوانی است.

میوه های نارس کمی ترش و میوه های رسیده کمی شیرین هستند. میوه ها با گرد و غبار سفید پوشیده شده اند. قسمت های مورد استفاده در زغال اخته شامل برگ، ریشه و میوه است. البته مهمترین کاربرد پزشکی مربوط به میوه آن است. میوه ها معمولاً وقتی کاملاً رسیده اند به رنگ آبی مایل به سیاه هستند. کرن بری در بیشتر مناطق جنگلی آسیای صغیر، قفقاز، سیبری، آمریکای شمالی و به ویژه اروپا یافت می شود. این گیاه در ایران نمی روید. اما گونه دیگری نیز وجود دارد که در ایران توصیف شده است.

ترکیبات مهم دانه های زغال اخته

حدود 88 درصد آب دارد. سایر ترکیبات شامل آنتوسیانین ها است که در میوه های تازه بین 0.1 تا 0.25 درصد و در عصاره های غلیظ 25 درصد است.

بیشتر این آنتوسیانین ها به صورت گلوکوزید هستند و فقط مقدار کمی در طبیعت و در این گیاه آزاد است. حدود 15 آنتوسیانین در این گونه زغال اخته شناسایی شده است که اجسام فعال گیاه هستند، در حالی که برخی از گیاهان دیگر از جمله سایر انواع کرن بری، ریب سیاه و انگور دارای آنتوسیانین های مشابه هستند. میوه های هر سه گیاه در اروپا مصرف پزشکی دارند.

سایر ترکیبات کرن بری شامل تانن ها (بیشتر کاتکول ها) است. تری ترپنوئیدها، کربوهیدرات ها ده درصد، کمی پروتئین، فیبر، اسید اسکوربیک (2 تا 10 میلی گرم در 100 گرم)، لیمو، سیب، سینیک و مقادیر کمی بنزوئیک و گلوکورونیک، لیپوزوم گلوکزید، مقدار کمی آلکالوئید، پکتین و فلاونوئیدها هستند.

آنتی باکتریال

کارآزمایی های بالینی متعددی در مورد اثر ضد میکروبی مجرای ادرار با آب زغال اخته انجام شده است که نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است به عنوان مثال گروهی متشکل از 9 مرد و 29 زن مسن تحت درمان با این روش قرار گرفتند.در آزمایش دیگری هنگامی که به صورت خوراکی مصرف شد. کپسول ها.نتایج چشمگیر بود.پایش نشان داد که کاهش قابل توجه فشار ادرار می تواند بسیاری از باکتری ها را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید   ژل استراتادرم استرات فارما چه فوایدی دارد؟

تولید و تثبیت کلاژن

یکی از مهم ترین پروتئین های بدن کلاژن است که نقش عمده ای در ساخت تاندون ها، رباط ها و غضروف ها ایفا می کند.کلاژن در التهاب روماتیسمی، بیماری های دهان یا بیماری های استخوان ها و مفاصل از بین می رود. اقدام مهم فلاونوئیدهای کرن بری، آنتوسیانین ها و پروآنتوسیانیدین ها آنتوسیانین ها همچنین دارای خاصیت قوی ویتامین P (بیوفلاونوئیدها) هستند و علاوه بر آن خاصیت افزایش ویتامین C درون سلولی و کاهش شکنندگی مویرگ ها را دارند که از این نظر دو برابر قوی تر است.

سایر اثرات و خواص کرن بری عبارتند از:

* خاصیت ضد تجمع پلاکتی که از این نظر مشابه آسپرین و سیر است. (عموماً افرادی که خونشان غلیظ است می توانند از زغال اخته برای جلوگیری از لخته شدن استفاده کنند.).

* شل کننده عضلات صاف

* برای درمان بیماری های چشم، زمانی که در شب محو می شوند یا برای دید بهتر در روز استفاده می شود آب مروارید و گلوکوم. در برخی از مشکلات چشمی، مانند گلوکوم، کلاژن می تواند آسیبی ایجاد کند که فشار زیادی بر روی چشم ایجاد می کند. از آنجایی که کرن بری در محافظت از کلاژن موثر است، در این موارد مفید است. بنابراین به طور گسترده ای برای این منظور در اروپا استفاده می شود.

زغال اخته همچنین به طور گسترده در اروپا برای مشکلات شبکیه ناشی از دیابت استفاده می شود.

روش و مقدار مصرف:

داروهای کرکات اکثراً بر اساس وجود 25 درصد آنتوسیانین که میزان مصرف آن است استاندارد شده است.

به شرح زیر است:

* فرآورده های حاوی آنتوسیانین 20 تا 160 میلی گرم تا سه بار در روز

* عصاره های حاوی 25 درصد غلظت 80 تا 160 میلی گرم تا سه بار در روز

* بذر تازه گیاه 55 تا 110 گرم تا سه بار در روز

مقدار مصرف: 5 تا 10 گرم میوه خرد شده را یک لیوان آب سرد بریزید و به مدت 10 دقیقه بپزید. سپس چون داغ است صاف کرده و سرو کنید.

زغال اخته به طور گسترده در اروپا برای درمان واریس و ضایعات مویرگی استفاده می شود. سایر موارد مصرف کرن بری در موارد زیر است: کاهش فشار خون، مشکلات گردش خون مغزی، هماچوری به دلیل نشت مویرگ در کلید به دلیل شکستگی مویرگ ها و مشکلات عروق وریدی است.

زغال اخته به عنوان ضد آریتمی به خصوص در نوع متوسط ​​آن استفاده می شود. همچنین به عنوان یک عامل ضد التهابی برای غشاهای مخاطی دهان و گلو استفاده می شود. خاصیت مهم دیگر آن اثر ضد ادم است که وجود تانن در میوه باعث می شود که گاهی به عنوان ضد اسهال از آن استفاده شود. محصول تازه برای این مورد مناسب نیست و بهتر است پس از خشک شدن و کهنه شدن استفاده شود. زیرا تانن ها در ابتدا مونومر هستند و در حین خشک شدن تبدیل به میعانات (پلیمر) می شوند.

تهیه چای:

به 5 گرم میوه خرد شده یک لیوان آب سرد اضافه کنید، سپس بگذارید حدود 10 دقیقه بماند، سپس آن را بجوشانید و 10 تا 15 دقیقه دیگر بگذارید و حرارت دهید تا یکدست شود. ما می خواهیم آن را صاف کنیم.

بیشتر بخوانید  فواید کفش پیاده روی تن تاک (محصول ایرانی)

داروهای گیاهی:

تعداد زیادی از داروهای گیاهی صنعتی موجود در بازار وجود دارد. برخی از این داروها با مشکلات چشمی مرتبط هستند.

سمیت:

مصرف مقادیر زیاد کرن بری می تواند باعث مشکلات روده و معده مانند اسهال شود.

مهمترین اثرات گزارش شده کاراکاتا:

ضد چسبندگی پلاکت، ضد شکنندگی مویرگ ها، ضد ادم (ضد ادم)، ضد ویروس تبخال، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد تب، رتینوپاتی ضد هموراژیک، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد زخم گوارشی، ضد قارچ، ضد ویروس، قابض، محرک گردش خون، محافظ کلاژن، ادرار آور، محرک سیستم ایمنی، کاهش دهنده چربی خون و گشادکننده عروق.

چیزهای مهم:

1- میوه های گونه های مختلف این گیاه در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و به نظر می رسد اکثر آنها دارای مواد و اثرات مشابهی هستند. زغال اخته مورد استفاده در ایران از گیاه واکسینیوم جمع آوری و استفاده می شود.

2- طبق کتاب کرکات دکتر آمنه که از نظر علمی با نام زغال اخته قفقازی ارائه شده است، در ایران دو نوع اردبیلی و کلیبری وجود دارد که هر کدام به شرح زیر است: این کرکات حاوی میوه های تقریبا کروی است. قرمز تیره یا کم رنگ است. رنگی است و دارای پوست سخت و چروکیده با دم در پایین است. درون این میوه ها دانه های براق وجود دارد. گیاهی با نام علمی Vaccinium arctostaphilos از تیره Ericaceae (جنس Varacid) است که درختچه ای است تا عرض دو متر با برگ های بیضی شکل و بدون دم.

گل های کرن بری سفید مایل به سبز و گاهی صورتی هستند. میوه های این گیاه گران است. این درختچه در جنگل های اسلام، خلخال و ارتفاعات اردبیل می روید. زغال اخته به صورت دم کرده در طب سنتی ایران برای کاهش فشار خون و افت قند خون استفاده می شود. این درختچه تا دو متر ارتفاع دارد و دارای برگ های قلبی شکل با پنج لوب استاندارد است. این گیاه از تیره Grossulariaceae (جنس انگور) است و در جنگل های ارسباران و کالیبارا می روید.

3- از آنجایی که زغال اخته اردبیلی و کلیبری از نظر جنس، گونه و خانواده با دو گیاه کاملاً متفاوت همراه هستند، بعید است که اثرات مشابهی داشته باشند. البته هر دو در برخی ترکیبات و جلوه ها می توانند یکسان باشند، اما باید توجه داشت که قره قاط اصلی همان نوع اردبیلی است که اثرات مشابهی با گونه های خارجی دارد.

4- طبق بررسی های انجام شده در مورد کارآغت اردبیلی، شباهت های زیادی بین انواع ایرانی و خارجی وجود دارد. بنابراین، بیشتر اثرات فوق برای گونه های خارجی ممکن است برای نوع ایرانی صادق باشد. اما این نیاز به مطالعات کامل تری دارد که باید به صورت بالینی انجام شود.

به 5 گرم میوه خرد شده یک لیوان آب سرد اضافه کنید، سپس بگذارید حدود 10 دقیقه بماند، سپس آن را بجوشانید و 10 تا 15 دقیقه دیگر بگذارید و حرارت دهید تا یکدست شود. ما تصفیه شده را دوست داریم. برخی از داروهای گیاهی صنعتی به صورت تجاری در دسترس هستند. برخی از این داروها مربوط به مشکلات چشمی است.مصرف مقادیر زیاد کرن بری می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال شود.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد فواید مصرف قرص نروکسین دینه

 خواص بی نظیر کرن بری

1- میوه های گونه های مختلف این گیاه در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و به نظر می رسد اکثر آنها دارای مواد و اثرات مشابهی هستند. زغال اخته مورد استفاده در ایران از گیاه واکسینیوم جمع آوری و مورد استفاده قرار می گیرد.

2- طبق کتاب کرکات دکتر امین که با نام علمی زغال اخته قفقازی نشان داده شده است، در ایران دو نوع اردبیل و کلیبری وجود دارد که هر کدام به شرح زیر است:

این زغال اخته حاوی میوه های تقریبا کروی شکل به رنگ قرمز تیره یا کم رنگ است و پوستی سخت و چروکیده با دم در پایین دارد. درون این میوه ها دانه های براق وجود دارد. گیاهی با نام علمی Vaccinium arctostaphilos از تیره Ericaceae (جنس Vaccinium) است که درختچه ای است تا عرض دو متر با برگ های بیضی شکل و بدون دم. گل های کرن بری سفید مایل به سبز و گاهی صورتی هستند. میوه های این گیاه گران است. این درختچه در جنگل های اسلام، خلخال و ارتفاعات اردبیل می روید.

زغال اخته به صورت دم کرده در طب سنتی ایران برای کاهش فشار خون و افت قند خون استفاده می شود.این زغال اخته حاوی میوه های کروی شکل با پوست قرمز تیره و چروکیده بدون دم یا با دم کوتاه و بزرگتر است. بیبرشتاینی ماهی این درختچه تا دو متر ارتفاع دارد و دارای برگ های قلبی شکل با پنج لوب استاندارد است. این گیاه از تیره Grossulariaceae (جنس انگور) است و در جنگل های ارسباران و کلیبر می روید.

3- از آنجایی که زغال اخته اردبیلی و کلیبری از نظر جنس، گونه و خانواده با دو گیاه کاملاً متفاوت همراه هستند، بعید است که اثرات مشابهی داشته باشند. البته هر دو می توانند در برخی ترکیبات و اثرات یکسان باشند، اما باید توجه داشت که قره قاط اصلی همان نوع اردبیل است که اثرات مشابهی با گونه های خارجی دارد.

4- بر اساس مطالعات انجام شده بر روی کارآغت اردبیلی، شباهت های زیادی بین ترکیبات ایرانی و خارجی وجود دارد. بنابراین، بیشتر اثرات ذکر شده برای گونه های خارجی ممکن است در مورد نوع ایرانی صدق کند. اما این نیاز به مطالعات کامل تری دارد که باید به صورت بالینی انجام شود.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید قرق قات (قره قاط)

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- —————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *