مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص عجیب انار و پوست انار

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



انار بین ما ایرانیان به میوه بهشتی معروف است، میوه‌ای که از خواص آن بسیار گفته می‌شود و حتی جایگاهی شاعرانه نیز در ادبیات ما دارد. اما اگر فکر کرده‌اید خواص انار با چیزی مثل کمک هضم غذا تمام می‌شود سخت در اشتباه هستید، پوست انار هم ماده‌ای جادویی است.


به گزارش سلام نو، نه تنها خود انار خواصی بیش از حد تصور شما دارد، بلکه پوست انار نیز مثل پوست میوه‌هایی مثل کیوی خواصی دارد که باعث می‌شود بسیار به استفاده از آن توصیه شود. البته استفاده از پوست انار به معنا استفاده از خود پوست به شکل معمول نیست و شما در بسیاری از موارد باید پوست انار را خشک و پودر کنید.


انار؛ منبع ویتامین


اجازه بدهید اول نگاهی به خواص خود انار داشته باشیم. یک لیوان 170 گرم انار شامل 7 گرم، سه گرم پروتئین، 30 درصد ویتامین ث، 36 درصد ویتامین کا، 16 درصد فولات و 12 درصد پوتاسیوم است.


چرا انار تا این اندازه مفید است؟


واقعیت این است که انار خواص خود را مدیون پونیکالاجین (Punicalagin) و پونیسیک اسید (Punicic acid)است. پونیکالاجین یک ماده آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که هم در دانه و هم پوست انار پیدا می‌شود. جالب است بدانید که انار حداقل 3 برابر بیشتر از نوشیدنی‌هایی مانند آب انگور و چای سبز آنتی‌اکسیدان فعال دارد. خواص آنتی اکسیدان هم که بر کسی پوشیده نیست.


اما پونیسیک اسید چیست؟ این اسید درون روغن هسته انار یافت می‌شود و جزء اسید‌های چربی که حاوی امگا 6 است و بسیار برای بدن مفید است.

بیشتر بخوانید  روش تهیه سالاد کلم بروکلی مخصوص


یکی از اولین خواص پوست انار، مثل بسیاری دیگر از پوست‌های میوه، بهبود سیستم گوارش است. پوست انار حاوی مقادیر قابل توجهی تانن است که باعث کاهش ورم هموروئید و التهاب رو می‌شود. همچنین تانن باعث بهبود خونریزی هنگام اسهال خواهد شد و هضم غذا را به شکل قابل توجهی بهبود می‌بخشد. برای مصرف پوست انار می‌توانید آن را در مخلوطی از زیره، شیر و نمک بریزید و چند بار در هفته بنوشید.


از سرطان پروستات تا هضم غذا با انار


بله درست خواندید! انار روی سرطان پروستات هم مؤثر است و عصاره انار ممکن است بتواند تولید سلول‌های سرطانی را کند و حتی سلول‌های سرطانی را تحریک به خزان یاخته‌ای یا آپوپتوز کند. البته این به معنای این نیست که انار سرطان پروستات شما را درمان می‌کند! ولی می‌تواند در روند درمان یا پیشگیری عصای دست شما باشد.


خواص انار


مسئله هضم غذا نیز یکی از مشکلات اساسی هم ما است. بد هضم شدن غذا می‌تواند علت‌العلل بسیاری از بیماری‌ها باشد. فیبر بالای موجود در انار به شما کمک می‌کند تا روده‌های سالمی داشته باشید و فرایند هضم را بهتر طی کنید.


انار هم چنین به تنظیم فشار، ورم مفاصل، لاغری، عملکرد بهتر جنسی، جلوگیری از سکته قلبی و مغزی و سلامت پوست و مو نیز کمک شایان توجهی می‌کند.


خواص جادویی پوست انار


آن‌چنان‌که گفته شد خواص انار در دانه‌های آن خلاصه نشده است و پوست انار می‌تواند خواصی به شدت گسترده و متنوع برای همه‌ی ما داشته باشد.


مسواک پوست انار

بیشتر بخوانید  آیا میدانید ادویه مخصوص جوجه کباب چه ادویه ای است؟


یکی از قدیمی‌ترین کاربردهای پوست انار که سابقه زیادی نیز دارد استفاده از آن به عنوان مسواک خانگی است که دندان را سفید می‌کند. برای این کار کافی است پودر پوست انار را با اندکی فلفل سیاه و نمک دریایی ترکیب کنید و به عنوان خمیر دندان استفاده کنید. البته توجه داشتید باشید، انار جای خمیر دندان را نمی‌گیرد.


محافظت از پوست و جلوگیری از ریزش مو


حتماً تعجب می‌کنید ولی ترکیب کردن پودر پوست انار با کرم‌های روزانه پوست باعث محافظت از پوست شما در برابر اشعه مضر خورشید می‌شود. ترکیب پودر پوست انار با روغن‌های طبیعی نیز می‌تواند باعث شود که شما به یک کرم ضد آفتاب خوب دست پیدا کنید. این پور همچنین میزان اسید پوست را متعادل می‌کند ماسک آن باعث لطافت پوست شما می‌شود.


بیشتر بخوانید: پیشگیری از سرطان و مراقبت از پوست با مصرف برنج


به جای محلول‌های جادویی دروغین می‌توانید از ترکیب پوست انار برای حفاظت از موهای خود کمک بگیرید. برای این کار پودر پوست انار را با روغن مو ترکیب کنید تا اثر آن در جلوگیری از ریزش مو را ببینید.


بهبود زخم شانکر


زخم شانکر نوعی زخم پوستی بدون درد است که در نخستین مراحل بیماری سفلیس ظاهر می‌شود. پودر پوست انار می‌تواند به شکل قابل توجهی باعث بهبود این زخم شود. کافی است پودر پوست انار را به طور مداوم رو زخم بمالید تا زخم به مرور خشک شود.


درمان جوش‌ها


جالب است بدانید که ترکیب دو قاشق مربا خوری پودر پوست انار با یک قاشق مربا خوری شکر، عسل و روغن‌ها طبیعی می‌تواند جوش‌های سر سیاه و سرسفید را نیز درمان کند.

بیشتر بخوانید  به این روش توی سه سوت 2 نوع مربا کنجد سیاه خوشمزه درست کنید


تهیه پودر پوست انار


برای تهیه پودر پوست انار، پوست انار ارگانیک را گرفته، تکه‌تکه کرده و در آفتاب پهن کنید. بعد از خشک شدن آن را با آسیاب یا هر وسیله دیگری پودر کنید. پودر به دست آماده را دور از رطوبت و در ظرفی دربسته حفظ کنید.


به خاطر داشته باشید که پوست انار، خود انار یا هر میوه و نسخه خانگی دیگری هیچ گاه جای پزشک را نمی‌گیرد، پس لطفاً مراجعه به پزشک را هیچ‌گاه فراموش نکنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *